Krickdala Hjälp Sinisa med möjligen dumma tabeller

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Krickdala känns som en hel serie med lättlästa läsa-självböcker. Förutom spelet alltså.
Jo, det är nog inte omöjligt att det blir en serie böcker också av detta, förr eller senare. Fast jag håller tanken långt ifrån mig, för att bevara en sorts återfunnen inre hobbyist. Jag tycker så mycket om att pyssla här på forumet och hemma med dottern utan att tänka att det ska bli något mer än så.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
490
Tjusiga namn. Det är precis så jag också tänker mig dem. Jag började skriva ihop någon text om Krickdalas namnskick, som ska ligga någonstans på datorn... här:

Manliga namn

Veron
Pil
Miklas
Iljas
Marius
Villads
Loui
Milas
Silas
Anker
Mateo
Konrad
Villum
Asger
Tigo
Arthur
Valdemar
Kaj
Hektor
Saxo
Valentin
Kornelius
Vilius
Falke
Magne
Birk
Finn
Sparv

Kvinnonamn

Lärke
Alb
Lea
Sara
Asta
Laura
Ella
Aya
Liv
Gry
Svala
Edina
Alfonsa
Karmela
Storm
Ronna
Benedikte
Ea
Leonåda
Oda
Tite
Gro
Snöfrid
Yrsa
Tyra
Inès
Dienna
Tali
Beatrix
Madeleine
Celiné
Josefine
Adeline
Brielle

osv osv

*

Smådjuren kring Krickdala använder aldrig ändelsen -son eller -dotter, kanske för att de gamla kraxande korparna gärna gör det. Däremot är det vanligt med ändelsen -kull eller -kulla kopplat till moderns namn eller yrke, eller -gli och -pys kopplat till faderns namn eller yrke: Ellakull, Valerikulla, Fiskarkulla, Hektorsgli, Skräddarpys.

Det händer att ens yrke eller gården där man fötts används som ett något mer informellt och lantligt skiljenamn som placeras framför namnet: Såningsman-Anouk, Sömmare-Clothilde, Backagårds-Arthur. När folk som bär sådana skiljenamn flyttar in till Krickdala och anser sig fina nog att bära ärftliga efternamn, placeras sådana här skiljenamn helt enkelt på efternamnets plats, och förkortas gärna en aning om så behövs för att uppnå önskad elegans: Anouk Såningsman, Clothilde Sömme, Arthur Backgård.

Det är slutligen ganska vanligt att något ovanligt i ett smådjurs utseende eller karaktär, eller något minnesvärt dåd som utförts, används som skiljenamn: Vitmålaresvans, Trubbsnyte, Snöpäls, Flytass, Brunnsdyke, Kråkspråke, Älvafänge, och så vidare. Och i synnerhet om skiljenamnet vittnar om något ädelt eller hjältemodigt hos den egna personen, eller hos en förälder eller förfader tas det som ett ärftligt efternamn av ett djur som vill förädla sig självt en aning.
Tackar!
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
Det har regnat nyligen, och utanför den här bostaden har det ansamlas en stor vattenpöl som hindrar de boende från att gå ut genom huvudentrén utan att blöta ned tassarna rejält. Det gör inte så mycket för de har ju sin takträdgård och ett välfyllt skafferi, och dessutom slipper de besökare tills vattnet sjunkit undan.
 
Top