Nekromanti Hjälp! Mina spelare är för bra!

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Vi hade vår första spelkväll på ett par veckor i går och jag fick allvarliga problem. Mina spelare(s rollfigurer) klarade av allt alldeles för lätt. Fyra lvl 1-characters (och en padda) röjde troglodytes och blev knappt skadade! När de sedan kom till kvällens verkliga utmaning - en Yuan-ti pureblood (CR 5) - hade de nästan ihjäl henne innan hon lyckades fly (och där hade jag tänkt mig att åtminstone en character skulle gå åt). Inte ett enda dödsfall, ingen medvetslös ens, och de har inte ens någon cleric. (Visserligen har de lyckats starta krig med alla kobolder i området, gjort sig skyldiga till att en stad brändes ner och dessutom gjort stadsborna lite upprörda genom att vila 8 timmar innan de behagade rädda de bortrövade barnen [och då var det för sent, he he], men på något sätt räknas det inte som problem i ett rollspel)

Finns det något jag kan göra (förutom fler och svårare monster, förstås, men jag försöker få dem lite mindre hack'n'slash-orienterade)?

Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Låt en av spelarna...

...spela monstren. Oortodox lösning, men då jävlar ska du se att monstren används optimalt.

Låt inte spelarna förvirra dig att göra misstag, och se till att monstren använder sina avståndsvapen ordentligt. Ett monster mot fyra PC:s blir en relativt lätt match för de som är flest, men om monstret slagit ut en eller två innan de kommit fram är saken en annan.

Lägg gärna upp en av dina spelares PC:s här, så kan vi kolla om det är något ni räknat fel på.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Låt en av spelarna...

Jag minns inte riktigt deras characters just nu, men alla har 18 i sin "key ability"; det kan ju ha något med saken att göra (en fighter, en barbarian, en sorceror [med en padda] och en wizard, för övrigt). Att låta spelarna spela monstren kanske är en idé, jag har aldrig varit särskilt bra på att spela monster i strid (det står till exempel om yuan-ti att de är "geniuses and fight as such", men det står inte särskilt mycket om hur de bär sig åt).

Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Du kan alltid fuska

Om du ser att det går för bra för spelarna, så kan du antingen ge dem mer skada än vad dina tärningar visa, eller så bestämmer du dig för att efter ett par spelrundor så dyker det upp ett monster till... du fattar.

För att inte göra dem så hack n' slash villiga, lägg upp hinder som inte går att slå ihjäl, använd mycket mysterier, rykten, drömmar, profetior, prata med dem med goda NPC etc.

****** Oliestion ******
<A HREF="http://www.morningrise.8m.com/page6.html" target="_new">http://www.morningrise.8m.com/page6.html</A>
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Heh. Mitt tips är: Skit i vad det är för CR satt på olika monster, de där värdena är oftast helt uppåt väggarna, i stället använd ditt eget sunda förnuft för att välja monster som är verkliga utmaningar för dina spelare.

Sist jag spelledde hade jag två st level 3 karaktärer ge en CR 8 varelse rådäng. Du är alltså inte ensam om att ha karaktärer som massakerar monster de inte borde ha en chans mot. Jag börjar mer och mer få intrycket att hela CR+XP-systemet i D&D 3rd edition var en nödlösning som tillkom i sista sekund.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Allmänt problem

Jag har råkat ut för detta också, ofta. Rollpersoner är helt enkelt mycket bättre än vad de borde vara i förhållande till en viss utmaning. Jag lät t.ex. ett party med snittlevel på 5 möta en chimera (cr 7) och de piskade den på 2 rundor.

Min lösning har blivit att helt enkelt göra monstren mäktigare, men ge samma låga XP.

-m

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Du är bättre!

Alltså du är ju SL och ska se till att det blir balans i spelet... det är ju trots allt du som har den största makten att förändra saker och ting. Man behöver inte följa reglerna helt.

Tappa inte kontrollen! Du kanske ännu inte vet riktigt hur mycket dina spelare klarar. Men det lär du dig snart. Och som Magnus Seter sa, spela monstrena smart. Även om det är monster så kan dom ju tänka, eller? Men att "puckla" (om det nu är det man vill) på spelarna en och en, eller lite i taget brukar fungera. Jag är övertygad om att du kommer på något som löser dina problem.

*Spelar ännu inte D&D så jag borde egentligen hålla tyst*

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Du kan alltid fuska

Så fort de hör ett rykte, träffar NPCs eller stöter på något de inte kan slå ihjäl får de den där glasartade "inga monster"-blicken. Nåja, jag ska väl inte vara orättvis; när jag spelar NPCs bra stannar de nog och pratar en stund.
Det fanns en profetia, men boken där den stod har brunnit upp nu och alla verkar ha glömt den.

Jag fuskar redan massor, problemet är att de slår för bra och det kan jag inte ändra på (yuan-tin de stred mot gick plötsligt upp från 27 hp till 37 bara för att inte vara en sån antiklimax). Jag måste väl slänga in några monster med damage reduction nästa gång.

Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Allmänt problem

Jag har funderat på att ge alla någotsånär humanoida monster class levels. Om en grupp goblins anfaller en stad så är det ju vettigt att de är soldater och inte bönder, precis som det inte vore så smart att skicka commoners att jaga drakar.

Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Klasser och levels

Barbarian level 1 (18 hp AC 15, tror jag)
Figter level 1 (13 hp, AC 17)
Wizard lvl 1 (6 hp, AC 13, kanske)
Sorceror lvl 1 (8 hp, AC 13, har en padda som familiar)

Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Allmänt problem

Ett enkelt sätt att göra humanoida moster bättre opponenter är att helt enkelt höja deras AC; ge dem en lite bättre rustning helt sonika.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Klassade monster

Att ge moster klasser är faktiskt en skitbra sätt att skrämma upp sina spelare. När de möter en goblin som inte faller efter att ha fått 15 i skada så börjar de bli oroliga. =)

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Klassade monster

Det finns några roliga exempel på detta på wizards sida, under delen fight club. Tänk er själva att möta en Ogre Monk lvl 10!

"When the DM laughs it is already to late"
 

Dahl

Veteran
Joined
3 Jul 2001
Messages
90
Location
Växjö
Ok, jag känner igen problemet. En åtgärd är att modifiera varelserna.
Någon har svarat att man skall spela motståndarna smart, och det är mycket viktigt att tänka på.
Dessutom kan man lätt modifiera varelser.
Säg, varför kan de inte möta Orcs med potion of firebreath eller liknande?
Glöm heller inte att man inte måste nedkämpa alla monster man möter, då och då kan man låta monstren ge sig.
Plötsligt måste spelarna ta ställning om de skall dräpa dem försvarslösa kallblodigt, eller ta dem tillfånga..
Det kan vara nog så jobbigt att ha med sig fångar, folk har en tendens att ogilla sånt..
Dessutom kanske de fångade väntar ett svagt ögonblick att slå sig fria, exempelvis vid en kommande strid..

Spinn på idén om du vill, bara lite tankar jag har..=)

Lycka till!

"Och allt som kan gå åt helvete gör det" =)

-Dahl
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Ett knep är att utnyttja deras moståndares hela potential. Se inte monsterna som HP-högar med klor, utan som tänkande varelser (de som är tänkande varelser naturligtvis). Lägg upp striderna som spelarna gör. Om du studerar hur dina spelare agerar före och under striden kommer du nog få många tips. Eftersom dina spelare är så framgångsrika som de tydligen är, så gissar jag att de inte bara rusar på så fort de stöter på mostånd. Troligtvis förbereder de sig med magi (om de får tillfälle) och använder avståndsvapen (även det om de får tillfälle till det) så mycket som möjligt innan de ger sig på otäckingarna i närstrid. Fusk ska egentligen inte behöva användas i någon större utsträckning. Vid de tillfällen jag själv behöver fuska är det nästan bara åt andra hållet; dvs för att hindra hela partyt från att bli nergjorda till sista man. Om spelarna klarar av saker för lätt beror det oftast på att man själv har planerat illa och då får man stå sitt kast.

/Anders
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Klasser och levels

Tror du man kan få tag på en d20 som bara slår 15 och högre?

Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Smack My Bitch Up

De där karaktärerna borde falla som käglar. På tok för låga AC-värden. En karaktär på AC under 18 har självmord skrivet i pannan. Krigarna borde dra på sig bättre rustningar. Jag antar att de två spellcasters har Mage Armor åtminstonde.

Ingen karaktär med healing, hehe behöver jag säga mer? ;)

Lär dem en läxa de sent ska glömma. Skicka in 6-8 vanliga Orcs som utnyttjar flanking och jag skulle bli förvånad om inte några av karaktärerna får bäras hem i skottkärra. Flankande motståndare är föresten ett effektivt sätt att kringgå den där irreterande besvärjelsen Shield.

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Tamshan on 2001-07-03 15:38.</EM></FONT></P>
 
Top