Nekromanti Hjälp min kampanjide

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Ja jo, jag ska göra en kampanj i eon, en skräck-kampanj och jag kommer snart söka spelare i Göteborgs-trakten så tror du du kan vara intresserad rekommenderar jag att inte öppna spoilern, annars, fritt fram.
Så jag filar på en skräck-kampanj i Damarien (erkänn du är inte ett dugg förvånad) som har som huvudmål att överleva och uppleva mörkret.
Jag har dock några funderingar:

Drakar är mäktiga varelser och kan nog inbringa skräck om det behövs, problemet är att eons drakar i vanilj är lite för mycket av plott-monster som styr allt, kampanjen kan bli lite väl enformig om man låter de ha fria tyglar.
Så det jag tänkt på är ju att drakar är ju ensliga och mäktiga varelser, skulle man kunna skala av en hel del empati och planeringsförmåga utan att förstöra konceptet?

Andra undringen är angående en faktion jag filat på lite själv benämnd "ett annat gille" eller "ett annat skrå", de skulle väl kunna benämnas som tjuvgille eller liknande, men deras aktionssätt är mer likt organiserad brottslighet, tjäna pengar genom utpressning, beskyddarverksamhet och skapade behov.
Ja skapade behov, potentare berusningsdrycker och sådant, det jag kan tänka mig som exempel på rak arm är Bhang, Laudanum och diverse malörtsspriter (dock ej absint eller modernare varianter), problemet är att jag vill ha lite eon flavor på dryckerna och att de dessutom ska kunna gå att göra i Damarien (spelmekanik är inget som jag behöver förslag för även om det är trevligt), så vad tycker du skulle passa eller vara intressant?

Sist men inte minst Thamas Vitfjäder och Adriana den Behagfulla, om de faktiskt får en arvinge, har någon en ide vad man skulle göra med avkomman mellan en gudom och herre på inavelstäppan?

/Zorbeltuss
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Nu har vi pseudodrakar (draklika djur), och äkta drakar (odödliga övermäktiga väsen). Varför inte införa 'vanliga' drakar, som är intelligenta, men är inte odödliga, är inte oändligt gamla. Tänk dig statsen för isdraken i drakarboken, och sen lägger du på en själ, typ maginells starkare än en människa, kanske rang 4-5 på själen. Dessa drakar skulle leva i typ, tusen år, sen kola vippen av ålder.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Det är väl bara det att jag vill ha dem så som de är redan, den enda skillnaden är väl att jag inte ska försöka styra något utan bara försvara sitt ch sitt territorium, att en viss nekromantiker blev dödad av drakar hindras väl inte av det? Pseudodrakarna har sina ställen, men i stort sett alla av dem passar mer än dåligt in i kampanjen och de som inte gör det är redan tilltänkta.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
I en kampanj som Hjalle spelledde för massa år sedan där jag var spelare låg en väldigt episk känsla som grund (själva spelandet varierade dock i episkhet, från grisodling till übermagiska inslag). I den kampanjen så gjordes inga ändringar på de drakar som var med och drog i trådarna men trots detta så figurerade de i princip endast som bakgrundskaraktärer, de gjorde inga större framträdanden eller liknande men samtidigt märkte man att det var många mäktiga fraktioner (både drakar och andra) som drog i trådar hit och dit. Mitt tips är att låta drakarna agera just så, bara finnas med i bakgrunden och dra i trådar, knappt märkbart för spelare.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
haltageten said:
I en kampanj som Hjalle spelledde för massa år sedan där jag var spelare låg en väldigt episk känsla som grund (själva spelandet varierade dock i episkhet, från grisodling till übermagiska inslag). I den kampanjen så gjordes inga ändringar på de drakar som var med och drog i trådarna men trots detta så figurerade de i princip endast som bakgrundskaraktärer, de gjorde inga större framträdanden eller liknande men samtidigt märkte man att det var många mäktiga fraktioner (både drakar och andra) som drog i trådar hit och dit. Mitt tips är att låta drakarna agera just så, bara finnas med i bakgrunden och dra i trådar, knappt märkbart för spelare.
Problemet med att vara i bakgrunden och dra i trådar gör alla andra redan, jag tänkte mer att drakarna bara är aktiva då de känner sig hotade på något sätt, typ när någon börjar forska på drakars inälvor eller letar skatter i deras berg (för att göra icke kampanjrelaterade exempel).

Det som jag mer ser som intressant i drakar är att de är relativt ointresserade av världen då de har något annat att bry sig om.

/Zorbeltuss
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Problemet med att vara i bakgrunden och dra i trådar gör alla andra redan, jag tänkte mer att drakarna bara är aktiva då de känner sig hotade på något sätt, typ när någon börjar forska på drakars inälvor eller letar skatter i deras berg (för att göra icke kampanjrelaterade exempel).

Det som jag mer ser som intressant i drakar är att de är relativt ointresserade av världen då de har något annat att bry sig om.

Vad jag har förstått är drakarna mer eller mindre förknippade med mörkret på ett eller annat sätt, de flesta har sina egna agendor som de spelar efter beroende på hur nästa eon skall se ut. Men samtidigt finns det de drakar som skiter blanka fan i saker och ting när det kommer till omvärlden (typ). Ta den drake som vaktar alvernas kraschade eterseglare, den vaktar mest sin "skatt" och inväntar något och bryr sig inte riktigt om så mycket mer (troligtvis så finns det säkert en jävligt fet anledning till detta). För att försöka sammanfatta vad jag försöker säga: Det finns nog drakar som är mer på den nivå att de bryr sig mer om sitt territorium än vad de bryr sig om resten av världen men de har säkert en väldigt god anledning till att de gör det de gör. Nu vet jag inte om jag hjälper dig något med ditt faktiska problem men min tanke är att drakar kan användas på det sätt som du avser, säg bara att draken har ledsnat på resten av världen och vill köra sitt eget race och bry sig om sitt eget. De är trots allt intelligenta varelser och har en egen fri vilja.
 
Top