Nekromanti Hjälp min alv att välja yrke!

Fantomen93

Veteran
Ok, så jag sitter och skapar en pyar-alv och ska välja yrke. Jag fick några intressanta bakgrundsslag som får mig att tveka lite i valet.

Alven är för det första "Ätling till en känd alv inom pyarstammen" och förväntas uträtta någon form av stordåd så yrken kanske kan knytas till det.
Han har fotografiskt minne och är dubbelhänt så jag kan se honom i ett yrke som köpman (har listor och budgetar i huvudet, skriver i diverse bankböcker) eller någon typ av lärd.
Kanske det roligaste är att han är kortväxt (143 cm, 32 kg) och har mindervärdekomplex, så jag tänkte att hans mål och drivkraft skulle handla om att visa sig värdig på något vänster.
Hans högsta attribut är Psy på 18 följt av Per på 17 (det var inte meningen att få så absurt höga attribut, hä ba blev så)och det enda han har lågt i är Rör och medelmåttig Sty och Bil.
Hans föräldrar är handelsmän.

Vad tror ni skulle passa som yrke åt denna alv? Är det något uppenbart som jag har missat? Något obskyrt hantverksyrke eller så?
Tack på förhand för förslag.

Telephalsion

Swordsman
Låt han vara en handelsman som är en hejare på skumma affärer och kryptering. Handelsmannen i venedig goes Bond.

Fantomen93

Veteran
Jo, det blir nog nåt sånt. Jag tänker antingen köpman eller smugglare. Han har hög amor, låg lojalitet och hög PER så jag tänker mig att han ska vara en riktig "ladykiller" (skoj, eftersom jag nästan aldrig spelar sådana (och definivt inte är det IRL)). Kanske kan lite brottslighet bidra till en bad boy image?
Jag ska fundera lite till, SL låter mig skapa figurer på egen hand eftersom jag aldrig powergamear och bara vill karaktärsspela, så jag har ingen brådska.

sirfrog

Warrior
Du kan ju också ge honom nån intressant twist i och med att han har mindervärdeskomplex. Kanske raggar han kvinnor för att bevisa att han faktiskt är värd något, men börjar skämmas senare och tror att de bara är med honom för att de tycker synd om honom. Annars kanske han är superpedantisk med stora kontaktnät och alldeles för många affärer i vädret samtidigt.

Ett alternativ är att han ser sig själv som värdelös på sitt yrke, och raggar kvinnor för att han anser att det är det enda han duger till,

Fantomen93

Veteran
SirFrog said:
Du kan ju också ge honom nån intressant twist i och med att han har mindervärdeskomplex. Kanske raggar han kvinnor för att bevisa att han faktiskt är värd något, men börjar skämmas senare och tror att de bara är med honom för att de tycker synd om honom. Annars kanske han är superpedantisk med stora kontaktnät och alldeles för många affärer i vädret samtidigt.

Ett alternativ är att han ser sig själv som värdelös på sitt yrke, och raggar kvinnor för att han anser att det är det enda han duger till,
Det där är inte alls dåligt. Jag gillar tanken.

Jag tror nog det blir en halvskum handelsman i slutänden. Jag tror inte att han borde vara uttalat brottslig men nog kan han tänja på gränserna. Jag har spelat handelsman en gång förut men det var inte så skoj med den SL:en som var mycket för strid. Kanske den här SL:en kan ge möjlighet för lite mer karaktärsspelande för jag tror att den här figuren blir rätt intressant.