Hjälp mig - vad har folk betalat för DoDv1?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Hej!

Som många av er säkert uppmärksammat har Rollspelsgrottan fått tag på ett ex av DoDv1 som ska ut på auktion snart. Jag ska erkänna att mitt eget exemplar egentligen tillhör min vän Thomas, som i sin oändliga vishet låtit det bo hos mig.

Så jag tänkte att jag kanske skulle buda på DoDv1 den här gången. Vad kan jag vänta mig för vansinnespriser? Är det någon som minns vad tidigare auktioner slutat på? 1500? 3000? 5000?

/M
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Jag såg nyligen ett fint exemplar som gick för 200 kr vilket såklart var en grov missbedömning från säljarens sida. En nolla till på slutet, alltså 2 000 kr, har jag uppfattat som ett rätt vanligt pris.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Orelaterat till den egentliga frågan men vad kostade spelet när det var nytt? Jag har en något (mycket) vag bild av att det kostade 129 kr. Kan det stämma? Nån som vet?
 

Poromaa

Veteran
Joined
3 Jul 2016
Messages
88
Orelaterat till den egentliga frågan men vad kostade spelet när det var nytt? Jag har en något (mycket) vag bild av att det kostade 129 kr. Kan det stämma? Nån som vet?
Hutlöst. Enligt ett bonusutskick till Fandrakes bok Serietidningsreklam! tycks man 1983 ha kommit undan med 89 kr på Stor & Liten.

IMG_5594.jpeg

Rörande Tradera vill jag minnas att budgivningen på en komplett låda härom månaden slutade på en försvarlig bit över 3000 kr.
 
Last edited:

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Orelaterat till den egentliga frågan men vad kostade spelet när det var nytt? Jag har en något (mycket) vag bild av att det kostade 129 kr. Kan det stämma? Nån som vet?
Lite billigare tror jag, men där någonstans låg det nog. Min egen (också något vaga) minnesbild är att 1985 års utgåva kostade 119 kr när det var nytt, så v1.0 lär knappast ha varit särskilt mycket dyrare.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Så 89 SEK är 244 SEK i 2019 års pengavärde enligt Ekonomifakta.se

Fortfarande billigt för en låda, alltså
 
Joined
13 Jun 2020
Messages
56
En bekant som också samlar nämnde att han sålt första utgåvan inplastad i princip ny för 10k jämnt.

Jag har själv haft en samlare som erbjudit sig betala 9500kr för ett extra fint exemplar. Jag valde dock att behålla min låda.

Finns ganska få lådor i extra fint skick med alla delar kvar. Och för en samlare som verkligen vill vara komplett och som har en ok ekonomi så är det inte galet dyrt. Se på värdet på utländska mer sällsynta spel som folk samlar på!

Sen finns så klart många andra hobbys som kostar långt mer!
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Samma DoD v1 gick för 3750 2jan. Då utan att vinsten skulle gå till något välgörande ändamål så de ligger väl runt 3500 och uppåt beroende på skick om det ska vara någorlunda komplett med box och sånt. Skulle det dyka upp en komplett box på tradera i perfekt skick så skulle inte jag bli förvånad om den passerar 10000kr.

Tycker för övrigt det är riktigt fint gjort av Rollspelsgrottan att alla intäkter går till insamlingen för Olle Sahlin!

Edit : Lyckades skriva fel namn på den som höll i auktionerna. Så fint gjort av Rollspelsgrottan som skänker vinsterna och tack för rättningen till Rollspelsnostalgi. Nu ska det vara rätt.
 
Last edited:
Top