Nekromanti hjälp mig välja ett svenskt indierollspel!

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Vill köpa ett indierollspel! Vilket ska jag köpa? Genre spelar ingen roll. :grin: Helst tryckt. Är inget fan av PDFer. :rolleyes: Behöver nåt mysigt att läsa/spela i jul!
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Fick nyligen hem MÖRK BORG – det är "mysigt" att bläddra i. :) Nu går jag i tankarna att plocka upp Travellers on a Red Road. Som skamlös självreklam kan jag väl slänga in ett tips om Gudasaga också.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
pingas;n336495 said:
Vill köpa ett indierollspel! Vilket ska jag köpa? Genre spelar ingen roll. :grin: Helst tryckt. Är inget fan av PDFer. :rolleyes: Behöver nåt mysigt att läsa/spela i jul!
Menar du indie som i samberättande rekommenderar jag Nerver av stål. Menar du indie som i egenutgivet så har vi ju mitt eget QuestCore (gengrefritt) eller kanske Svärd och Svartkonst (OSR).
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Visserligen skrivet på engelska, men wilper har gjort ett fantastiskt arbete med Daughters of Verona. Man behöver inte vara Shakespeares största fann för att ryckas med i handlingen och ha hur kul som helst, men det skänker onekligen en liten extra krydda . Rekommenderas varmt.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Mina spel!

Arkipelago Arcana är på svenska. Både det och Mega City Mage Punk är indie-lir inspirerade av Lady Blackbird i mekanik och känsla. Shipmates är mer traddigt, men enkelt och snabbt, system -- min reaktion på att Traveller känns bloatat och torrt.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Montsegeur 1244 är världens bästa spel, dock inte svenskt utan danskt och på engelska, men seriöst, om man dessutom är en person som gillar fysiska saker, det är också skitsnyggt med en spelplan i läder (kanske bara är deluxevarianten?).

Om vi faktiskt håller oss till Sverige och du är i vart fall lite intresserad av film noir (eller kan tänka dig bli, du sa ju att genren inte var viktig men det här kräver ändå att minst en i gruppen har sett minst en film-noir film skulle jag säga) så är Nerver av stål det du ska köpa. Detta eftersom det har regler för hur man får prata vilket är supercoolt och simulerar genren så oerhört bra.

Om du inte har det så har du säkert i vart fall någon relation till Shakespear och då är det Daughters of Verona du ska, detta eftersom det står i regelboken vad som är roligt, det är roligt.

Vill du ha fler tips från mig i vart fall så måste du nog specificera dig lite, för jag kan hålla på hela dagen.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Björn den gode;n336559 said:
Montsegeur 1244 är världens bästa spel, dock inte svenskt utan danskt
Jag höll på att säga det jag med, men min google fu sa att Frederik J. Jensen verkar bo i Sverige nu, så jag tycker vi kan lägga beslag på det. :D
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
DeBracy;n336640 said:
Jag höll på att säga det jag med, men min google fu sa att Frederik J. Jensen verkar bo i Sverige nu, så jag tycker vi kan lägga beslag på det. :D
Åh, coolt, absolut. Då håller vi tummarna för att han dyker upp på ett GothCon eller så :)
 
Top