Hjälp mig välja datorskärm

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
Jag har fått en ny jobbdator och en ny jobbskärm där skärmen även fungerar som USB-hub och det enda jag behöver koppla in i datorn är en USB C. Det är oerhört smidigt. Eftersom den svarta helgen närmar sig vill jag passa på att uppgradera med en skärm med motsvarande funktioner till mitt hemmakontor. Till den skärmen ska jag då växelvis ansluta min privata dator och min jobbdator. Men jag har identifierat ett problem. Min privata dator, som är alldeles för ny för att jag ska vilja byta ut den, har en USB C med "endast dataöverföring" (den som vill se min privata dators alla specifikationer kan kika här). Om jag förstått saken rätt innebär det att jag inte kan skicka bild via USB C (och eventuellt inte heller ladda datorn den vägen). Min tanke är därför att köra två sladdar mellan den datorn och skärmen, USB C plus HDMI. Jag är dock måttligt insatt i det här med datorer så flera frågor kvarstår. Så, funkar det då om jag kopplar tangentbord, mus, hörlurar och webbkamera till skärmen? Hur blir det med laddningen (som till min jobbdator går genom USB C)? Är min lösning vettig eller finns det bättre alternativ? Något jag missuppfattat? Något jag missat?

Jag bad för övrigt en datorintresserad kompis om förslag på lämpliga skärmar. Han föreslog bland annat den här. Själv har jag letat fram den här som är större (eventuellt för stor). Jag tar dock tacksamt emot förslag på andra lämpliga skärmar. Och för att förtydliga, jag spelar inte spel på min dator så skärmen behöver inte ha gamingkapacitet. :)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Det enda jag kan kommentera är storleken. ;)

Som någon som i år har uppgraderat från 29 till 32 tum kan jag säga att 32 är precis lagom! :D
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
Som någon som i år har uppgraderat från 29 till 32 tum kan jag säga att 32 är precis lagom!
Min nya jobbskärm är 34 tum. Tur att den går att dela in i zoner, annars tror jag att huvudet hade skruvats loss av allt vridande. 😛
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Kompisens förslag såg bra ut. Jag kunde inte se kontrasten, vilket för mig bör vara minst 1:3000 för att ge en schysst bild. Du bör ha minst 32 tum.

Har ingen kunskap om ditt huvudproblem.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
... kontrasten, vilket för mig bör vara minst 1:3000 för att ge en schysst bild ...
Du menar 3000:1?

Lite efterforskningar ger följande:

27" skärmen som min kompis föreslog har 1000:1 statisk kontrast.

32" skärmen som jag själv letade fram har 10000000:1 dynamisk kontrast.

Jag har noll koll på statisk respektive dynamisk så det är kanske att jämföra äpplen och päron?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
27" skärmen som min kompis föreslog har 1000:1 statisk kontrast.

32" skärmen som jag själv letade fram har 10000000:1 dynamisk kontrast.
32-tummaren hade också 1000:1 i statisk kontrast. Med dynamisk kontrast (DCR) så är det mjukvara som ställer om sig beroende på ljusstyrkan i bilden, ofta genom genom att den korrigerar sig ungefär 1 sekund efter att bilden uppdateras. Kollar du på film är det riktigt irriterande.

Jag rekommenderar annars att gå till Mediamarkt. Min erfarenhet är att de har kunnig och erfaren personal och så kan du se alla skärmar, förhoppningsvis korrekt korrigerade. Brukar vara billigast också, bland alla fysiska butiker.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Tillverkares kontrastvärden är 100% nonsens och bara att ignorera. Tester är det enda som säger något. Tumregeln är att IPS-skärmar har sämst kontrast. Men det enda sättet att ha bra kontrast är om skärmen är OLED eller har local dimming, vilket skärmar inte har (med några få undantag).
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Om man inte har några extrema behov, köp en Dell-skärm, de brukar vara säkra val.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
Om man inte har några extrema behov, köp en Dell-skärm, de brukar vara säkra val.
Tycker inte att jag har några extrema behov. Kommer att kolla på film ibland men jag är inte superkräsen när det gäller bildkvalitet. Annars handlar det mest om Word, Excel och YouTube. Det jag framförallt vill åt är en smidig lösning för att växla mellan två olika datorer.
 
Top