Nekromanti Hjälp mig spåna äventyr!

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Efter att ha undersökt mina prylar bakåt några år har jag kommit fram till att jag bara skrivit situationer i sandlådor. RP kommer till en plats där något hänt och undersöker/hanterar situationen. Sedan tar de sig därifrån när eftertexterna rullar. Det är olika spel och setting, men samma mönster. Varje gång.

Så jag började spåna på lite andra idéer. Jag vill göra en roadmovie (tänk Sagan om Ringen), där Den Viktiga Prylen[SUP]TM[/SUP] eller Den Viktiga Personen[SUP]TM[/SUP] måste tas från punkt A till punkt B. Jag vill också göra ett kammarspel med karaktärsspel i en tajt miljö. Jag gillar själv att spela båda genrer som konventsscenarier, men när jag satte mig ner och började skriva var det svårt att komma igång.

Vad finns det för typiska problem med genrerna? Vad finns det för andra genrer som kan vara roliga att försöka sig på? Vad finns det för bra exempel på ovanliga äventyrsstrukturer? Hjälp mig WRNU, ni är mitt enda hopp (att få nystart i mitt spelledande).
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Bästa sättet att få till dessa spelmönster är att ha starka rollpersoner. Prova några story games typ Fiasco & Hillfolk.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
2097;n229000 said:
Bästa sättet att få till dessa spelmönster är att ha starka rollpersoner. Prova några story games typ Fiasco & Hillfolk.
Jag har spelat Fiasco och tycker det är klart roligt. Men det är inte riktigt det jag är ute efter.

Jag spelleder Mutant: År Noll, men lite Eon också vid sidan av. Det är alltså inte spelmönster jag är ute efter så mycket som grundstruktur på äventyret. Lite som folk som läst trettio gånger mer än mig om rollspelsteori brukar diskutera på forumet: räls, sandlåda, fisktank, etc. Hittills har jag bara skrivit sandlådor eller fisktankar (osäker på var den exakta gränsen går). Hur ska jag göra för att få lite kickstart på att skriva något annat? Har du några äventyrsexempel i generisk fantasy eller liknande?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
För ett roadmovie-spel så finns Fall of Magic som kanske kan vara något för er. För tighta politiska kammarspel tycker ju jag Hillfolk. Men Hillfolk behöver en rätt stor grupp.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Khan;n229048 said:
Jag har spelat Fiasco och tycker det är klart roligt. Men det är inte riktigt det jag är ute efter.

Jag spelleder Mutant: År Noll, men lite Eon också vid sidan av. Det är alltså inte spelmönster jag är ute efter så mycket som grundstruktur på äventyret. Lite som folk som läst trettio gånger mer än mig om rollspelsteori brukar diskutera på forumet: räls, sandlåda, fisktank, etc. Hittills har jag bara skrivit sandlådor eller fisktankar (osäker på var den exakta gränsen går). Hur ska jag göra för att få lite kickstart på att skriva något annat? Har du några äventyrsexempel i generisk fantasy eller liknande?
Generell skillnad mellan fisktank och Sandlåda är väl att i fisktanken är man "låst" på en plats och sen har olika fraktioner olika agendor på platsen, men en sandlåda generellt består av flera platser med olika saker som RP kan ta tag i. DVS i sandlådan ger man en massa olika saker för rollpersonerna att nysta i och sen kör man i gång med den de är mest intresserade av. Jag har inte heller läst hur mycket rollspelsteori som helst men det är uppfattningen jag fått.

Risken med att skriva ett roadmoviescenario är att det blir väldigt linjärt och att spelarna därför inte känner att de kan påverka äventyret så mycket utan bara måste traska på från punkt A till punkt B, där förutbestämda händelser sker i en förutbestämd ordning. Om jag hade skrivit ett roadmovie scenario hade jag nog jobbat en del med slumptabeller baserade på den region man reser igenom, en del med förutbestämda bomber (alltså händelser man slänger in när spelet blir monotont), men också jobbat lite med Kranks modell med en nod karta, där spelarna väljer väg på flera olika ställen (I Sagan om ringen hade det till exempel varit ett val att gå över caracass eller gå igenom Moria).
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
På tal om road movie. Jag spelledde Deep Carbon Observatory i somras. Det blev... :/

Följande text innehåller inte spoilers, tror jag, för jag försöker skriva vagt ifall nån ännu vill spela det. Men för att vara på den allra säkra sidan så lägger jag det i tagg.
Det börjar med en by där något precis har hänt och spelarna ställs inför en mängd möjligheter. Beroende på vad de väljer ställs de inför andra möjligheter. Väldigt intressant och hektiskt och tragiskt och med många val med allvarliga konsekvenser både på lång och kort sikt för resten av modulen. På SL-sidan är det som en sorts state machine i modulen och jag gjorde om det till kort som ledde till andra kort så jag kunde ha alla states för varje scen nära till hands istället för att bläddra fram och tillbaka. Och att jag gjorde om det till kort ångrar jag inte. Men. Denna state machine som spelarna navigerar ser från spelarhåll bara ut som en räcka av events. Det ger ett linjärare uttryck från deras perspektiv än vad det är från DM:s håll.

Efter det så ger sig partyt av upp längs en flod. Första halvan av den flodfärden också är väldigt linjär, det är svårt att göra speciellt mkt annat än att möta encounter 1, encounter 2, encounter 3 osv. Andra halvan är inte riktigt lika linjär. Men kombinationen av "olinjärt-men-upplevs-linjärt" följt av "linjärt" blev inte nån jättehit för oss. Vi hade lite mer kul längre fram.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Khan;n228993 said:
Efter att ha undersökt mina prylar bakåt några år har jag kommit fram till att jag bara skrivit situationer i sandlådor. RP kommer till en plats där något hänt och undersöker/hanterar situationen. Sedan tar de sig därifrån när eftertexterna rullar. Det är olika spel och setting, men samma mönster. Varje gång.

Så jag började spåna på lite andra idéer. Jag vill göra en roadmovie (tänk Sagan om Ringen), där Den Viktiga Prylen[SUP]TM[/SUP] eller Den Viktiga Personen[SUP]TM[/SUP] måste tas från punkt A till punkt B. Jag vill också göra ett kammarspel med karaktärsspel i en tajt miljö.
Skulle vilja omformulera designmålen lite. Du har sandlådeerfarenhet som spelledare vilket dessa dagar är en lite ovanlig och värdefull resurs.

Behåll det upplägget, men ha det som ditt substrat, som den "fysik" du sen lägger till antingen ett rejäl löfte om payoff för "McGuffin föras från A till B" (för road movie) eller lite tighta politiskt drivna RP och spelmekaniker som underlättar politik.

För politiken:

Behåll din sandlåda och lägg till in en tight laddad setup.

Hur gör man dessa setups? Ja, RP måste ha sina krokar i varandra. Dom måste ha saker dom vill ha från varandra, och anledningar dom inte genast ger detta till varandra. Om dina spelare är slappa så ge ut lappar med färdigskrivna såna här krokar. Om dina spelare är mer bubbliga så låt dom komma på själva. Tycker Hillfolk är en bra resurs.

För road movien:
Är verkligen Sagan om Ringen en sån himla linjär road movie? Spoilers för härskarringstrilogin:
Dom splittar partyt, en blir kung helt plötsligt, dom raggar på nån alvtjej, en går från grå till vit, ja allt möjligt händer!

Som Swedish Chef säger är det snarare en kombination av point crawl & McGuffin-quest.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Khan om du ska köra det i Eon IV hade jag nog lagt upp en grupputmaning per sträcka mellan noder, ju bättre man lyckas dess då snabbare och säkrare reser man(färre slag på farliga encounter tabellen/man blir inte överraskad av rövarna osv.), det svåra här är göra grupp utmaningarna varierade så att det inte bara blir samma RP som får glänsa.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Varför måste du dra det tunga lasset? Få in spelarna i uppgiften. Berätta idén för dem och brainstorma tillsammans. Vad är bakgrunden? Hur ser världen ut? Vilka är rollpersonerna? Det är helt otroligt vilken kreativitet man kan få till genom att spåna tillsammans.

Det du får är förvisso inte ett äventyr/kampanj utan en bakgrund som du kan bygga det hela på. Men jag skulle nog säga att det är mer användbart. Dessutom tenderar man som SL att ha fullt med idéer efter en sådan session.

Vill man göra det lite mer formaliserat så kan man glutta på Järn, där beskrivs hur spelgruppen tillsammans skapar spelvärlden, klanen och till sist knyter rollpersonerna till den.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag skriver också väldigt gärna äventyr av den sorten. Något har hänt, men situationen är inte överspelad utan rollpersonerna tvingas in i handlingen och kan försöka påverka den.

Andra sorters äventyr:

* Ett farligt område innehåller ett byte. Det behöver inte vara en gravkammare full med skelett. Det kan vara en bazar med ett illvilligt tjuvgäng. Ska man försöka ta sig in i området, trots farorna, för att komma åt bytet? Självklart!

* En stor händelse utspelar sig runt omkring rollpersonerna. De kommer i kontakt med några personliga öden som påverkas av händelsen. Exempelvis, rollpersonerna är i en stad under belägring. Belägrarna testar olika taktiker för att ta sig in eller knäcka stadens försvar: stormning, brandbomber, ninjor, trollfomler. Den stora händelsen blir lite av en kuliss mot vilken man målar speciellare händelser. De lär känna folk, som dör, blir rika, behöver hjälp, kommer till undsättning.

* En illvillig person behöver någon att lura. Falska uppdrag som egentligen är en avledningsmanöver för att den illvilliga personen ska kunna göra något annat och komma undan. Snuten tipsas och rollpersonerna ligger illa till. Ska de rymma och bevisa sin oskuld? Detta kombineras med fördel med skurkar av typen "Onda dockan". Skurken är en välkänd hedersknyffel. Endast rollpersonerna känner till hans onda sida. Alla bara skrattar åt deras anklagelser.

* En trevlig person behöver någon backup för någon sorts utflykt. En sheriff behöver ett uppbåd. En adelsman behöver extra soldater för att hämta sin kidnappade son. I början är det mest mindre hinder och rollpersonerna kan koncentrera sig på att lära känna sällskapet. Men sen, katastrof. Den trevliga personen blir illa skadad. Fiender ansätter rollpersonerna. Ska de ta befälet och rädda situationen? Eller så ger det hela lugnt till för att i slutänden visa sig att den trevliga personen är en skurk av typen Onda dockan.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
2097;n229074 said:
Behåll din sandlåda och lägg till in en tight laddad setup.
Det här tycker jag är ett bra råd. Du är van att planera sandlådor - använd den styrkan. Om du känner till start och stopppunkt så kan du planlägga en handfull ställen däremellan som kanske kan komma i spel. Det behöver inte nödvändigtvis vara städer eller byar - du kan även planera helt anspråkslösa ställen (t.ex. en spikrak landsväg) där det kommer att hända något (ett överfall, ett oväntat meddelande, en SLP som flippar, etc). Du har en spelgrupp, en McGuffin, ett par skrupelfria faktioner som vi ha tag i prylen i fråga, och en tredje som vill ha den för något helt annat. Baka in några sjuka missförstånd och fristående parter som kan komplicera det hela.
 
Top