Nekromanti Hjälp mig! Snälla...

MachoDangerNoob

Veteran
Joined
29 Mar 2017
Messages
7
Tjenare!

Jag är ny inom rollspels genren! Har sysslat med teater (dock inte lajv!)

Är det någon som vet något bra rollspel (med tärningar), liknadne DoD?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Kul! Var beredd att få tusen svar :) Något särskilt du letar efter? Jag tycker Mutant Å Noll är ett väldigt bra spel för de som är relativt nya (och för erfarna!). Det är lätt att komma igång med, fritt i upplägget och spännande i att man spelar i en dystopisk framtid som ändå är vår värld. Det finns hur mycket som helst att spela till År Noll.
 

MachoDangerNoob

Veteran
Joined
29 Mar 2017
Messages
7
Hur fler svar desto bättre! ;D. Helst skulle jag vilja ha ett spel som inte kräver för MÅNGA spelare. Vi är en grupp på ca 6 personer (liten stad, liten grupp) XD

Jag ska ta och kolla lite på Mutant! Tack för tipset!

:D
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Om du med »liknande DoD« menar »gladfantasyspel på svenska med enkla regler« kan jag varmt rekommendera Hjältarnas tid från Helmgast.

Det kan jag förresten även om du menar något annat.
 

MachoDangerNoob

Veteran
Joined
29 Mar 2017
Messages
7
Hjältarnas tid verkar bra, ska bara hitta några recensioner, videos eller annat där jag kan kolla lite närmare på spelet!

Mutant verkar också bra, men är nog inte riktigt min typ av genre... XD
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Vilka genrer vill du ha tips till? T ex: fantasy (hög-, grisodlar, steampunk...), science fiction (rymdopera, cyberpunk...) , postapokalyps, historiska rollspel, urban fantasy/horror..? :)

Vill du ha specifika regler för "allt" eller mer frihet från spelledare/spelare att tolka vad som händer?

Beroende på version av DoD du menar så har Eon varit populär bland en del - vad gäller Eon står väl valen mellan tredje utgåvan och fjärde. :)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,319
Location
Göteborg, Lindome
Eftersom ingen annan tycks göra det, får jag väl slå ett slag för Dunder&Drakar.
Nybörjarversionen - Äventyrsspelet - finns att köpa i välsorterade butiker. Man kan även ladda ner den som PDF från RpgNow
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
272
Detta är antagligen fel forum att föreslå detta i, men om du vill ha något som Drakar och Demoner så varför inte spela Drakar och Demoner? Nu vet jag inte hur gammal du är och vilken nivå av rollspelade du vill lägga dig på men alla spelen och äventyren ligger gratis som pdf på nätet om man vill kika på. Jag hade kanske föreslagit 91'an som regelbok.
Jag har inte kollat på nya retro Drakar så jag vet inte hur kompatibelt med gamla äventyr.

http://riotminds.se/vara-spel/drakar-och-demoner-2016/tiden-innan-trudvang/

Detta är ju då rollspel / äventyr som har en massa år på nacken och därmed skiljer sig en hel del från nyare spel, och särskilt spelen som jag gissar majoriteten här spelar men jag tror ändå att det kan vara en bra start till mer "avancerade" spel.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,605
Som tillägg till Arferts tips om Fantasy! kan jag nämna att det finns en hel del trevligt gratismaterial till spelet på SagaGames hemsida. Fantasy! har för övrigt lätta och bra regler som är lätta att anpassa om man vill.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,424
Location
Malmö
Det finns en hel massa bra svenska fantasy rollspel: Hjältarnas Tid, Fantasy, Eon, Symbaorum, Svärd & Svartkonst.

Vissa har lite mer regler andra har mindre. Mitt tips är att gå till en spelbutik och kolla in spelen och läsa lite i dem. Köp det du gillar mest. Inget av dessa spel har egentligen superavancerade regler men vissa spel är mer regeldetaljerade än andra.

Sen erbjuder alla spelen ovan lite olika spelstil, vill ni skapa karaktärsspel, eller vill ni lösa mysterier, eller kanske bara röja runt i Dungeons?

PS. Sex personer är en ganska stor spelgrupp när det gäller bordsrollspel, fler än så och det blir det virrigt.
 
Top