Nekromanti Hjälp mig skapa ett intressant Drunok

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hej forumet, jag har ett problem.

Efter tråden om dvärgafästet, tackar för svaren igen, så tänkte jag fråga er om Drunok. Dvärgafästet var en riktig succé även om jag inte fick med alla bra idéer, men någon gång lär det komma en uppföljare...

Så Drunok nu, det står ju förhållandevis väldigt lite om landet i GM och andra böcker.
Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig för att få ett intressant och passande Drunok i min kampanj så hjälp!
Idéer, funderingar och sidor med inspiration välkomnas stort.

Men först lite om Drunok i mitt mundana.
Det är ca 15år in i framtiden från officiellt datum och det blev ockuperat av Jargien för ca 10 år sedan och blev ny-självständigt för ca fem år sen.
Jargien har blivit upplöst i flertalet mindre stater och så så det är inte längre samma fara som tidigare.

Men, hur gör jag Drunok till ett vettigt land, tips på kulturer och samhällen man kan ta inspiration ifrån?
Er syn på drunok?
Jag vill dock inte ha Drunok till den back-water hålan som folk verkar tycka det är.
Befolkningstalet i Drunok är ca 1 miljon i mitt Mundana och har blivit kraftigt decimerad de senaste årtiondena.
Drunok är ju liksom mitt i smeten, en handelsväg mellan Asharien och Jargien och barbarerna i norr.
De har utvecklat jordbruk och sjukt bördig jord.


Så snälla forumet, ge mig mer om drunok. Jag vet att ni vill. Allt är välkommet, även om det går emot det jag skrivit ovan.



/Poseur har för första gången verkligen noll idé på ett land.
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Om jag tolkar det rätt så är landet rätt skakat i grunden av alla krig men har all möjlighet i världen att bli stort tack vare central placering och gott jordbruk. Kanske är någon organisation intresserad av att ta över Drunok och börja ta stora skatter för förbipassagerande då den ser en möjlighet till det.

De kanske åker riket runt och samlar anhängare med argument som "Vi kunde krossa Jargierna, nu är det vår tid! Vi har levt nog i förtryck! Vi har gott om mat och bla bla. De ska inte få utnyttja oss, om vi tar mer tull har vi mer pengar att ge er, folket, saker för."

Kort sagt, en organisation med visioner vill ta över landet. Men kanske vet rollpersonerna vilka onda avsikter organisationen har och försöker stoppa dem, något sådant :gremsmile:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ett
Två
Tre
Fyra
Fem

Jag beklagar att det inte finns mycket mer material än så här just nu; allt om Drunok som tillkommit eller fullbordats på sistone ligger på den privata wikin, eftersom vi måste vara försiktiga med material som eventuellt kan tänkas bli moduler.

Men jag hoppas du gillar det lilla som finns iaf, och är det något speciellt du undrar över eller vill veta mer om, berätta, så kan det hända att jag/vi kanske skrivit något om det som vi kan dela med oss av, eller åtminstone att det förekommit i mina kampanjer så att jag har lite tankar om det. Min evighetskampanj har primärt tilldragit sig i Drunok, så att jag någon gång haft tankar om [Insert 'X' here] är nog ganska sannolikt.

Vårt Drunok är väl i huvudsak inspirerat av medeltida Böhmen och Vallonien med drag av Skandinavien, Ungern, Polen och Gyllene Horden, och namn- och språkklang som verkar ligga åt det flamländska/franska till (men en del tjeckiskt har också smugit sig in).

Jag och Fahnen har också skapat ett grannland till Drunok som heter Cermira och ligger vid Mitheras rand. Jag har tappat kontakten med Fahnen lite och det är därför lite oklart vad jag ska göra med materialet (som är i väldigt ofärdigt skick), but we'll see.

Btw, min favoritkaraktär i Drunok finner ni här. Läs åtminstone om henne även om ni inte tänker läsa något annat av mitt material, för hon är såå häftig.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Tackar tackar, mycket trevligt svar.

Jag beklagar att det inte finns mycket mer material än så här just nu; allt om Drunok som tillkommit eller fullbordats på sistone ligger på den privata wikin, eftersom vi måste vara försiktiga med material som eventuellt kan tänkas bli moduler.

Men jag hoppas du gillar det lilla som finns iaf, och är det något speciellt du undrar över eller vill veta mer om, berätta, så kan det hända att jag/vi kanske skrivit något om det som vi kan dela med oss av, eller åtminstone att det förekommit i mina kampanjer så att jag har lite tankar om det. Min evighetskampanj har primärt tilldragit sig i Drunok, så att jag någon gång haft tankar om [Insert 'X' here] är nog ganska sannolikt.
Det är förståeligt men materialet var mycket lästvärt och matnyggigt så det tackas för.
Jag vet inte riktigt om jag har någon specifik fråga utan velade ha allmän inspiration och jag fick en hel del. Men en har jag, det finns jo en groteskt stor del tauper i Drunok. Vad gör dessa där och hur fungerar dessa i samhället? Lever de som vanligt eller har de någon mer passande position?

Vårt Drunok är väl i huvudsak inspirerat av medeltida Böhmen och Vallonien med drag av Skandinavien, Ungern, Polen och Gyllene Horden, och namn- och språkklang som verkar ligga åt det flamländska/franska till (men en del tjeckiskt har också smugit sig in).
Tackar, tackar det blir mycket läsning nu för att fixa en schysst bild av drunok. Jag själv var inne på att använda mig av Polen och Danmark ganska mycket också, Danmark under medeltiden är ett underskattat rike tycker jag.

Jag och Fahnen har också skapat ett grannland till Drunok som heter Cermira och ligger vid Mitheras rand. Jag har tappat kontakten med Fahnen lite och det är därför lite oklart vad jag ska göra med materialet (som är i väldigt ofärdigt skick), but we'll see.
Yeah, jag har det matrialet, kanske i annat skick än det är nu dock, men det är intressant läsning och numera en officiell del utav min kampanj (sedan ca 2 år).
Du får ta upp kontakten med Fahnen och skriva klart det med honom så vi stackars forumiter får lite mer awesomeness och länder med fungerande tiraksyn.

Btw, min favoritkaraktär i Drunok finner ni här. Läs åtminstone om henne även om ni inte tänker läsa något annat av mitt material, för hon är såå häftig.
Jag gillar skarpt. Du, har lyckats fånga precis så krångligt det någonsin kan vara med arv i medeltida miljö på ett schysst sätt. Sedan att jag är lite svag allmänt för kvinnliga Palpetine-aktiga figurer får stå för mig :gremsmile:


/Poseur
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Tackar för svaret, fick mig att börja rulla i tankar så :gremsmile:

Om jag tolkar det rätt så är landet rätt skakat i grunden av alla krig men har all möjlighet i världen att bli stort tack vare central placering och gott jordbruk. Kanske är någon organisation intresserad av att ta över Drunok och börja ta stora skatter för förbipassagerande då den ser en möjlighet till det.
Helt rätt, Drunok är väldigt skakat av kriget som vart och krigen som vart i omvärlden. Det där om organisation skall tas att tänkas på lite. Thalamur(Nya Coloniska Imperiet) kan nog tänkas sig ha stort intresse för att bygga upp landet med stöd-support, mycket för att det en gång i tiden var en koloni men framförallt att deras ständigt växande rike behöver tillgång till enorma mängder spannmål. Samma sak gäller för övrigt för Damarien, de behöver spannmål men inte på samma sätt som Colonan, dock så är båda länder feodala(ish) och Daak-trogna så det underlättar nog för diverse organisationer som skulle vilja lägga intressen i Drunok.

De kanske åker riket runt och samlar anhängare med argument som "Vi kunde krossa Jargierna, nu är det vår tid! Vi har levt nog i förtryck! Vi har gott om mat och bla bla. De ska inte få utnyttja oss, om vi tar mer tull har vi mer pengar att ge er, folket, saker för."
Sanning att säga är att Drunok tog tillbaka de västliga delarna av sitt rike när Jargierna drog sig tillbaka, men många är nog inte nöjda bara för det och skulle säkert kunna tänka sig att rusta för ytterligare en expansion. Eller börja blicka mot Asharien eller Cermira i öst(Search and you shall find Fahnen´s o Ymir´s Cermira)
Problemet är att många i landet börjar bli kraftigt rädda för en möjlig raun-invasion då flertalet klaner och horder har samlat ihop sig under en mystisk som leder dem. De vill nog förmodligen satsa på att öka försvaret mot norr, vilket i sin tur lär leda till försämrade relationer med barbarerna i norr.




/Poseur börjar få stenen i rullning nu.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Men en har jag, det finns jo en groteskt stor del tauper i Drunok. Vad gör dessa där och hur fungerar dessa i samhället? Lever de som vanligt eller har de någon mer passande position?
What? I had no idea whatsoever. Var står det?

Två taupiska individer listas dock i "Folk i Arlon"-artikeln som jag länkade till. Det har inget medvetet samband med det du nämner ovan eftersom jag inte kände till det, men i min kampanj blev Drunoks statsmakt efter Ryttarkriget mot raunerna oroliga över bristen på magiska kompetens i riket, och som led i detta accepterade man, om än en smula reserverat, ett förslag från Kabalaorden att grunda en akademi i Arlon. Denna akademi är ännu i sin linda, men ett antal ebhroniter, varav åtminstone några tauper, har anlänt till Arlon i samband med projektet. Om det döljer en hemlig agenda från Kabalans sida är ännu oklart, men det hade väl knappast förvånat någon.

Vill man ha många tauper i Drunok antar jag att man dels kunde köra på att Kabalaordens akademi har funnits ett tag och hunnit bli ordentligt etablerad, men avstånden till Ebhron är för stora, och en magikerakademi kan ju lika gärna rekrytera lärlingar lokalt, så det räcker inte på långa vägar för att förklara om tauper är en signifikant minoritet i Drunok.

Tauperna är kanske medlemmar av en religiöst och rituellt (i.e; magi) oliktänkande minoritet från Maulio och Merun som flytt Jargien i perioder av förföljelse, och slått sig ned i Drunok? Denna minoritet i sin tur är kanske arvtagare till Udanar Ärkemagikerns forntidsvälde i Maulio, och kom ursprungligen till området i samband med folkomflyttningarna när Tarkas blev obeboeligt och zhanerna drog västerut och erövrade Zius fornkulturer (varav åtminstone en var taupisk)?

Du, har lyckats fånga precis så krångligt det någonsin kan vara med arv i medeltida miljö på ett schysst sätt.
haha, nej, inte på långa vägar. Jag fulade mig undan det genom att inte beskriva förhållandena exakt, men vi närmar oss farligt fort en situation i Drunokkampanjen där jag faktiskt måste definiera om de har gavelkind, semi-salic consanguinity, salic primogeniture, eller whatnot, och jag bävar redan vid tanken på att behöva reda ut alla de miffobegreppen...

(Om knugen dör nu som släktförhållandena ser ut på wikin, och prins Mael dör, vem får tronen? Chimge, Tolrune Gahallan, eller Virgil Gahallan? Och vad har det för implikationer för den situationen om det är så att Tolrune är son till kung Akalas -äldre- bror (som dog som kronprins), men att tronen ändå rätteligen tillföll Akala, och inte Tolrune? Och hur f-n kunde Esmeralda bli regerande hertiginna av Navar när hennes make dog, om Bortaï inte kan bli regerande drottning om kungen kolar?)

Sedan att jag är lite svag allmänt för kvinnliga Palpetine-aktiga figurer får stå för mig
Kreia...


Bara bästa dautaspelskaraktären ävårz...
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
What? I had no idea whatsoever. Var står det?
Sidan 66 i GM, i faktarutan om Drunok, om demografin. 12% av landets invånare är Tauper enligt GM. Jag tror nog jag kommer köra på mindre då det inte riktigt känns helt hundra med att var tionde invånare är taup i Drunok, fast å andra sidan, varför inte det är ju väldigt charmigt om man kommer på en schysst förklaringsmodell.

Tackar för informationen, i övrigt mycket intressant.

Tror jag ska köra på att Kabala-orden har en filial i Arlon som funnits där ett mindre tag. Tror dessutom de skulle kunna ha ett ganska elitistiskt tänk och bara släppa in Tauper där. Skulle tänka mig att det är en avfällingsakademi från akademin i Asharien. Tänker mig rivalitetsförhållandet mellan oxford o cambridge där.

Tauperna är kanske medlemmar av en religiöst och rituellt (i.e; magi) oliktänkande minoritet från Maulio och Merun som flytt Jargien i perioder av förföljelse, och slått sig ned i Drunok? Denna minoritet i sin tur är kanske arvtagare till Udanar Ärkemagikerns forntidsvälde i Maulio, och kom ursprungligen till området i samband med folkomflyttningarna när Tarkas blev obeboeligt och zhanerna drog västerut och erövrade Zius fornkulturer (varav åtminstone en var taupisk)?
Skulle kunna vara en god idé. Min egna idé på varför Tauperna finns i Drunok är att någon gång i forntiden efter de stora folkvandringarna från Taupernas dal, där mycket utav taupernas kulturella och tänkande elit försvann för att vandra ut i mundana, främst till Ebhron. Några århundraden senare så föll kulturen i dalen mer och mer i spillror och missväxt och sjukdomar spreds tillsammans med att området blev kraftigt kallare så tvingades de sista kvarvarande tauperna fly sitt rike och vandrade österut för att stöta ihop med raunländare, som mindes dem ifrån gamla sagor och schamanistiska utsagor då varandras förfäder stött ihop tidigare(När de tidigare Tauperna utvandrade till Ebhron). Deras kultur gick hyfsat hand i hand och tauperna lärde några utav raunerna att bruka jorden och slog sig således ner i området som numera är drunok.


Kulturmässigt då skulle jag kunna tänka mig att de har vissa små saker kvar från sin kultur men numera har mer utav en drunokisk och raunisk kultur och lever som jordbrukare (de allra flesta)

Sedan skulle deras skara kunna ha stärkts med den utvandring ifrån Taup-riket i Tarkas så då återfick Tauperna i Drunok en del utav sitt forna arv och kultur, men de är nog ganska splittrade minoriteter. Så då skulle man kunna dela upp tauperna i Raun-Tauperna och Tarkas-Tauperna för att ge en lite bredare bild med fler etniska minoriteter, vilket det finns lite för få av officiellt tycker jag.

haha, nej, inte på långa vägar. Jag fulade mig undan det genom att inte beskriva förhållandena exakt, men vi närmar oss farligt fort en situation i Drunokkampanjen där jag faktiskt måste definiera om de har gavelkind, semi-salic consanguinity, salic primogeniture, eller whatnot, och jag bävar redan vid tanken på att behöva reda ut alla de miffobegreppen...

(Om knugen dör nu som släktförhållandena ser ut på wikin, och prins Mael dör, vem får tronen? Chimge, Tolrune Gahallan, eller Virgil Gahallan? Och vad har det för implikationer för den situationen om det är så att Tolrune är son till kung Akalas -äldre- bror (som dog som kronprins), men att tronen ändå rätteligen tillföll Akala, och inte Tolrune? Och hur f-n kunde Esmeralda bli regerande hertiginna av Navar när hennes make dog, om Bortaï inte kan bli regerande drottning om kungen kolar?)
Well, ja krångligare kan man alltid göra det men texten om ärkehertiginnan ger en mycket god försmak för oss utomstående åtminstone. Men sedan så lär det ju finnas otroliga mängder urgamla lagar i drunok som härstammar från Colonans tid och sedan nya och kanske många Jargiska, så krånglet lär vara enormt. Liksom tänk att ha tre olika successionsordningar som dessutom har blivit ändrade i under historien och dessutom att vissa inte längre finns hela texter utav. Liksom det kan bli en hel del intriger bara att avgöra vilken successionsordning som är den mest drunokiskt äkta.

Skulle gissa på att det kan vara ett tips för hur hon faktiskt kan ha ärvt sina förläningar medan andra inte gjort det, eller att drottningen inte blir regent om kungen dör.

Kreia är nästan lika awesome som Palpatine, fast nästan lite mer just för att hon är kvinna. Bara nästan.

/Poseur tycker Drunok börjar bli riktigt spännande
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Poseur said:
Jag själv var inne på att använda mig av Polen och Danmark ganska mycket också, Danmark under medeltiden är ett underskattat rike tycker jag.
Tänk på att Danmarks makt var väldigt knuten till deras flotta och kontrollen över (hela) Öresund, medan Drunok inte har någon kust (eller andra strategiska förmåner alls vad jag kan komma på utöver jordbruksmark). Fast det kanske var andra aspekter av Danmark du ville slinka in i Mundana... episkt öldrickande, grötigt språk, fallenhet för bakelser, utbredd kollaborering i händelse av militär ockupation... :gremsmile:

Annars håller jag med, Danmark har en rätt mäktig historia som skulle passa bra i rollspel.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Jag och Fahnen har också skapat ett grannland till Drunok som heter Cermira och ligger vid Mitheras rand. Jag har tappat kontakten med Fahnen lite och det är därför lite oklart vad jag ska göra med materialet (som är i väldigt ofärdigt skick), but we'll see.
Jag har råkat ta en lång paus både ifrån forumet och ifrån irc. Lång historia kort: Min hårddisk, med allt det jag knåpat och samlat ihop till eon (däribland det jag skrivit om Cermira), gick sönder och det körde min inspiration att spela och skriva om/till eon bortom den absoluta nollpunkten. Därefter var det en serie tidslukande händelser jag var tvungen att bry mig om och ingen av dem påverkade min inspiration och spellust positivt. Eftersom forumet påminner mig om att allt jag fixat till eon är oåtkomligt för mig (vilket är oerhört surt) så blev det naturligt att sluta logga in.

Men jag får väl hugga tag i dig på irc någon gång (om du fortfarande huserar där) så får vi ser vad det blir av med Cermira :gremsmile:.

Poseur: Gällande Drunok så hänvisar jag till Drängarna, de kan myllan bättre än någon annan så de är deras råd jag odlar mitt drunok efter. Eftersom du redan kör med Cermira kan jag ju inte uppmana dig att använda det för att skapa dynamik i regionen ;( (om du har frågor om Cermira så tveka inte ställa dem). Men jag blir nyfiken på hur du använt Cermira, har du gjort några egna tillägg osv?
 

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
I mitt Mundana har Drunok alltid varit något av ett buffertland. Det har under de senaste decennierna nästan konstant legat i konflikt med Jargiska kejsardömmet och har lyckats hålla denna stora jätte på avstånd. Det hela har dock kostat och det är förhållandevis ont om män i landet, dock sker en hel del invandring från Soldarn och Asharien där unga män beger sig norrut för att kämpa mot de stora krafterna i väst.

Den drunokiska kulturen är starkt präglad av konflikten mellan tre religioner; naturkulter, den samoriska läran och daakkyrkan. Den drunokiska varianten av den sistnämnda är väldigt fri och lägger inte stor vikt vid att fördöma individer med andra trosföreställningar. Dock har det blivit kärvare och kärvare under de år som gått, då drunokiska daaktroende ogärna kämpar mot de Jargiska erövrarna.

Drunok som rike livnär sig på att exportera säd och ull söderut till asharina. Man har dåligt med gruvdrift och importerar mycket av detta. I övrigt är det handelsvägarna från norr till söder och förut även öster till väster som man tjänat mycket pengar på.

På landet lever människorna på storgods där flertalet familjer samarbetar och brukar jorden kring godset och sedan delar upp avkastningen. Det är ont om livegna och trälar och man har en stark frihetskänsla. Varje storgods har också som uppgift att ställa en eller flera beridna krigare till konungens förfogande, ofta tas dessa från de mer välbärgade delarna av godsen.

Det var allt jag kom ihåg såhär på rak arm. Jag får rota lite i mina anteckningar...
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Poseur: Gällande Drunok så hänvisar jag till Drängarna, de kan myllan bättre än någon annan så de är deras råd jag odlar mitt drunok efter. Eftersom du redan kör med Cermira kan jag ju inte uppmana dig att använda det för att skapa dynamik i regionen ;( (om du har frågor om Cermira så tveka inte ställa dem). Men jag blir nyfiken på hur du använt Cermira, har du gjort några egna tillägg osv?
Har läst på det drängarna (och andra skrivit) nu och faktiskt kört en gång i Drunok, som nu fått sig aningen mer kött på benen än tidigare såtack alla :gremsmile:

Jag kan tyvärr inte säga att Cermira förekommit alltför mycket i spelet än utan mest små rykten därifrån än så länge. Men jag är ganska säker på att det kommer komma fram i spel senare i kampanjen då med stor sannolikhet kommer spelarna att komma till Mithera , så då blir det upplagt för lite spel i landet. Ska tills dess läsa igenom det igen och förmodligen brodera ut det lite och passa in det i kampanjen.



/Poseur
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Jag kan tyvärr inte säga att Cermira förekommit alltför mycket i spelet än utan mest små rykten därifrån än så länge. Men jag är ganska säker på att det kommer komma fram i spel senare i kampanjen då med stor sannolikhet kommer spelarna att komma till Mithera , så då blir det upplagt för lite spel i landet. Ska tills dess läsa igenom det igen och förmodligen brodera ut det lite och passa in det i kampanjen.
Du får gärna pma mig och berätta om ditt cermira (och för den delen mithera), sen när(om?) ni spelar där :gremsmile:.
 
Top