Hjälp mig skapa det perfekta nyhetsflödet

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,495
Location
Stockholm
Tja! Under ganska många år brukade jag hålla koll på saker jag var intresserad av via en rss-läsare. Nyheter, analyser, spaningar etc. Sen slutade jag med det.

Den primära orsaken var att det blev för mycket av samma.

Om en sajt la upp en artikel, länkade de även till den i sociala medier. Så ofta fick jag se sajtens ”Första bilderna på Wonder Woman” i rss-läsaren, på twitter, facebook och kanske även insta.

Fenomenet förstärktes av att alla sajter inom ett ämne skrev om samma saker samtidigt. Så om jag följde fyra filmsajter fick jag fyra kopior av ”Första bilderna på wonder woman” fast med lite olika rubriker. Multiplicerat över sociala medier. På en och samma dag fick jag se de där bildern typ 20 gånger.

I min kamp att lägga mindre tid på sociala medier vill jag återgå till rss eller liknande upplägg. Mailbrew kanske. Men för att det ska funka behöver jag kraftigt begränsa antalet källor.

Därför vill jag ha hjälp att hitta de absolut mest intressanta källorna för nyheter, recensioner, spaningar, analyser o dyl inom följande ämnen:

- Rollspel
- Genrefilm och tv
- Genrelitteratur, speciellt sf/f
- Tecknade serier
- Tech
- ”Kultur” i någon sorts bredare bemärkelse

Svenskt som utländskt.

Jag vill också gärna veta hur ni gör för att hålla koll på ämnen ni är intresserade av.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne
Jag vill också gärna veta hur ni gör för att hålla koll på ämnen ni är intresserade av.
Mitt sätt är ganska crap: Jag håller mig först och främst till Facebook (och Discord) för sociala medier, eftersom mitt Facebookflöde ändå är rätt trevligt. På fejjan får jag en del uppdateringar via olika grupper kring rollspel, tech och så vidare.

Sedan kollar jag ibland det flöde som Google genererar åt mig på min telefon. Det försöker jag dock sluta med, eftersom det ger mig alldeles för ingående information om kommande filmer och så (spoilers etc i rubriker), samt inte har något system alls för de där dubletterna du beskriver. Så ja, det går i vågor med samma nyheter från tusen olika ställen.

Litteratur håller jag ingen koll på alls, mycket eftersom jag har dåligt samvete över hur lite jag läser. Jag vill inte veta hur mycket jag missar, helt enkelt, och lägger egentligen heller ingen vikt vid att hålla mig helt uppdaterad där. Ser jag något najs i WRNUs bokklubb eller om nån nämner nåt på facebook kanske jag kollar in det…

(Nyheter får jag numera nästan uteslutande via SVT, med komplement via facebook och en del youtubekanaler som framför allt täcker amerikansk politik. Jag har sedan länge insett att SVT är typ de enda jag står ut med vad gäller "riktiga nyheter"-ration; det är för mycket brus i form av "enskilda individer"-stories och clickbait på andra sajter. Inte så att SVT helt saknar varken stories om enskilda individer eller clickbait, men jag upplever att det finns en högre andel riktiga nyheter där)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
- Rollspel
ENworld har en fyllig nyhetsrapportering.

I övrigt? Mina intressen är obskyra och dammiga. Jag läser DN. Har inte FB etc.

Rollspelsnyheter brukar jag få från den här sidan, Discord eller kompisar. Läser OSR-bloggar och lyssnar på rollspelspoddar sporadiskt. Har inget större behov av att hänga med.
 
Last edited:

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
RSS har jag enbart till bloggar och inte fokuserat på nyheter där heller, utan mest matigare saker som jag vill läsa eller skumma.

För mainstreamkultur skummar jag DN Kultur.

För kulturteori, tech och sådant prenumererar jag på ett gäng nyhetsbrev som jag ligger två månader efter med att läsa.

Rollspelsnyheter, technyheter, lite genrelitteratur och liknande plockar jag upp när det flimrar förbi på twitter eller i någon av de 2-3 discordkanaler jag kollar regelbundet (vrållådan, kartellen, Mörk Borg).

Det är inte ett optimalt upplägg, men det funkar för tillfället. La nyss till sfbok på Instagram för att se om det kan hjälpa mig hitta eller hålla mig ajour med vettig ny genrelitteratur. Oklart om det kommer att hjälpa.

Egentligen skulle jag precis som du vilja ha ett upplägg som funkar bättre även om jag kollar discord och twitter mindre.
 
Top