Nekromanti Hjälp mig med lite Moderna Magiker brainstorming

.:Warwolt:.

Veteran
Joined
7 Jul 2008
Messages
105
Location
Stochkolm, Haninge
Har vart lite sugen på att spela Mage ett tag, men eftersom jag har så oerhört svårt för Storyteller-systemet och inte håller med spelskaparna bakom Mage om hur magisystemet borde läggas upp osv. osv. känner jag att jag antagligen kommer få konstruera något själv.

För att komma igång lite vill jag svara på The Big Three, men eftersom hag delvis postar tråden för att faktiskt få ned hela idéen på ett bra sätt så kan det bli luddigt.

Vad handlar spelet om?

Moderna magiker, mer eller mindre nWod;Mage stuket, som "vaknat upp" från sin sömn som vanliga dödliga och nu blivit fullt medvetna om ett högre plan som de kan utnyttja för att kasta magi. De jobbar lite som "poetiska foskare" genom att de söker svaret på universums hemligheter.

Vad gör rollpersonerna?
Jag vill att berättelserna går ut på att magikerna gör sin egna research och försöker lösa gåtor och mysterium, som involverar magi som antingen ett redskap eller som ämne för forskningen. De använder alltså Magi som redskap för sin forskning.

Vada gör spelarna?
Spelledaren kommer presentera någon (Antagligen baserat på vad spelarena och SL pratat ihop innan spel) ny upptäckt som Magikern/a upptäckt, spelarna kommer sedan fram med hypoteser kring vad det upptäckten egentligen innebär (Genom att egentligen bara spekulera fritt och låta fantasin flöda), testar teorier (som regelmässigt representeras som att man gör tärnings-test för att se om spelarens påstående stämmer) och gör fält-research.

Utöver detta har jag funderat på att lägga till Hybris (Tron på att man själv är en Gud) och Paradox (Sovande åskådares förmåga att få formler att slå tillbaks på magikern genom att deras själ inte kan acceptera magin som del utav verkligheten) som motpunkter till det magikerna gör när de kastar magi. Det intressanta i själva magikastandet är inte att lyckas med den under själva utförandet utan att förbereda omgivningen på ett sådant sätt att åskådarna inte kommer slå formeln ur spel.
Ni som läst Matinés magikapitel borde vara bekanta med lite det jag tänker på rörande själva magin, man har en väldigt enkel grundmekanik med ett antal kategorier med magisorter man kan kasta (Skadlig magi, förändrande och skapande tror jag det är i Matiné) och sedan går det mesta ut på att man beskriver själv.

Jag tycker det här är mycket mer intressant för storyn än en lista förberedda formler, och dessutom närmare hur jag föreställer mig att man använder magi. Det är inte ett gäng med .exe-filer man dubbelklickar på för att förändra världen, utan förmågan att böja verkligheten självt.

Så, tråden ska väll gå ut lite på att få höra andras åsikter om tankegångarna hittills så att jag kan bli varse eventuella fel eller konstigheter, och eventuellt få lite tips och idéer på hur jag kan utveckla det hela.
 
Top