Hjälp mig med en NAS

Äventyr

Herr Vätte
Jag tänkte sätta upp en NAS för att ha mina filer på. Dels för säkerhetskopior, dels för att kunna ha tillgång till dem från var jag än jobbar. Tanken är att frilansare ska kunna ha access för att jobba med filer, ladda upp leveranser osv. Har Dropbox just nu, men vill avveckla det och testade Proton men där kan man inte jobba med filerna direkt utan tar hem en lokal kopia, så då kan jag lika gärna ta tag i saken och skaffa NAS. Användningsområden för jobb:
  • Illustrationer
  • Textproduktion
  • Efterbehandling bilder via surfplatta, t ex färgläggning
  • Kartritning för hand (i ritprogram) och via Inkarnate
  • Fotar med mobilen, produktbilder, spelevents, kvitton för bokföring
  • Filmmaterial för reklamfilmer och barnböcker
  • Jobbar med layoutfiler som fler i teamet behöver komma åt
  • Har ett stort bild- och textbibliotek för bl a Sagospelsserien som byggts upp över tid
  • Hostar nedladdningsbara pdf:er och bilder för förlagets spel
  • Textarkiv som bör vara åtkomligt
  • Lagring för egen dator - här kanske det kan fungera med en nätverkskabel mellan dator och NASen för att inte belasta Wifi?
  • Annat som jag inte har tänkt på

Samtliga ska vara lätta att komma åt från flera olika enheter. Vi är kanske fem, sex personer som bör kunna använda NASen utan att det för den skull laggar. Vill ha något hyfsat enkelt men med kvalité. Jag har 100 upp och 100 ned så nätet ska räcka till. Kanske behövs NVME-SSD för cache?

Jag har funderat på Synology eller UGreen, och visst har jag läst på men alla har fördelar och nackdelar och jag är lite villrådig. JA

Jag har en Synology med 12 diskar (kommer inte ihåg modellbeteckningen) som jag är extremt nöjd med. Har funkat perfekt.

En gång fick jag ett mindre problem efter en uppdatering, men då kontaktade jag dem, fick några följdfrågor, erbjöd dem att remota in och titta på det. Det var en hittills okänd bug. Jag hade en workaround samma dag, och tre dagar senare en hotfix som löste den.

Håller dock på att få slut på diskutrymme (har bara 12 st 4 TB, med två diskars redundans, så 40 TB), så jag håller på att lägga undan pengar för en till. Samma modell i senare version, men med de diskar som råkar vara prisvärda när jag köper den (gissningsvis 8-12 TB).

Back