Hjälp mig komma ihåg vad rollspelet heter...

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Jag försöker komma ihåg vad ett rollspel heter. Jag spelade det senast i slutet av 90-talet och det var skrivet på engelska. Man spelade föremål som fanns på en person och man kunde "besätta personer" i korta stunder eller styra vissa av hens handlingar, t.ex kunde ett skosnöre få hen att snubbla eller att ducka (för att knyta skosnöret). Jag vet inte om det faktiskt var inspirerat av, men det kändes väldigt mycket som den klassiska serien Ödeshandsken.

Jag tänkte på det spelet nyligen och kan verkligen inte komma på vad det heter. Inte ens min google fu är tillräckligt stark för att finna namnet.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Känns sjukt obskyrt. :) Ett utgivet spel, där man spelar ett skosnöre? Man blir ju nyfiken.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Känns sjukt obskyrt. :) Ett utgivet spel, där man spelar ett skosnöre? Man blir ju nyfiken.
Har för mig att han som ägde spelet köpte det efter en recension av det i en engelsk rollspelstidning (kan tidningen ha hetat Arcanum kanske).
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
599
Det är inte Puppetland (av John Tynes), där man spelar/kontrolleras med snören som en marionett?
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Det är inte Puppetland (av John Tynes), där man spelar/kontrolleras med snören som en marionett?
Nej. Skosnöret var bara ett exempel. Man kunde t.ex. spela en klocka eller ett bälte också och styra/lotsa personen man satt på.

Spelet var uteslutande för one-shots och det fanns inga möjligheter att utvecklas/förbättras i spelet.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Har för mig att han som ägde spelet köpte det efter en recension av det i en engelsk rollspelstidning (kan tidningen ha hetat Arcanum kanske).
Det här var tyvärr ett villospår. Kollade med han som ägde spelet och rollspelet han köpte efter att ha läst i Arcanum-tidningen visade sig vara Toon. Han kommer inte heller ihåg vad spelet hette.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Det måste väll vara Ron Edwards Sorcerer? Där demonen kunde ta formen av normala föremål och påverka personen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Låter som ett koncept som är mer kul än bra, men man blir ju nyfiken! I Berättelser från Staden kan man spela föremål, men det är såklart inte spelet du söker.
 
Top