Nekromanti Hjälp mig köpa dator?

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Hej!

Jag behöver en ny dator, och föreställer mig att denna församling, själva gräddan av Sveriges nördar, möjligen skulle kunna vara till en smula hjälp.

Jag kan ha nytta av tips både på specifika modeller och på butiker (fysiska eller nätbaserade), samt av mer generella reflektioner om dagens datormarknad, den tekniska utvecklingen osv.

Här är några specifikationer jag har. De är inte huggna i sten utan har lite utrymme för att tänjas, men de sammanfattar ändå ungefär vad jag är ute efter.

* Laptop.
* Pris: Jag har råd att gå upp till tio papp, men hoppas att det inte ska behövas.
* Windows. Jag vill gärna kunna spela lite spel, och har ledsnat på både Mac och Linux, men har inte följt utvecklingen på Windows-fronten, så har ni åsikter (eller varningar) så håll inte inne med dem. Men inga OS-flame-wars, va? :gremsmile:

När jag tog upp det här vrållådan började folk snacka om begagnade datorer (men då var jag dessvärre tvungen att gå). Det är väl inget jag är främmande för, även om jag kan känna att om man nu ska investera så kan man lika gärna satsa på något nytt. Men om någon vill upplysa mig lite om begagnatmarknaden så ska jag lyssna. Jag har förstått att det finns firmor som rustar upp och säljer gamla datorer. Hur funkar det med garanti och sånt?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Mina favoritmärken på bärbara:

* ASUS. Kvalitetsmaskiner till billighetspris. De vet dessutom hur man ger extra service till fansen (köpte en ASUS R2HV för flera år sedan och fick med följande saker som inte på något sätt nämnts i specifikationen: TV-mottagare, extra högkapacitetsbatteri, extern antenn till GPS, sladd för överföring via USB, hopfällbart tangentbord och extern DVD-brännare).

* Toshiba. Bra maskiner, solida och genomtänkta, men lite dyra.

* HP's dyrare burkar. Solida på alla sätt. Solida prestanda, solid pålitlighet och en konstruktion som är solid nog att tåla en pansarvagnsmina.

* Packard Bell. Lite av en outsider, och jag var lite skeptisk när sambon köpte en, men det är verkligen en bra maskin. Fläkten tappade stinget efter några år, men det är standardproblem på bärbara, så det håller jag inte mot den.

Märken jag ogillar:

* Dell. Lågprisdatorer i dyr förpackning. Otillförlitliga och usel support.

* ACER. Budgetdatorer där man bantat lite väl mycket på innehåll och kvalitet.

* Sony. Dyra maskiner, men fy fan vilket skräp.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Asus gör bra grejer. Stabila, snabba och - viktigast för moderna laptops - bra kylsystem. Har en bror som är inne på sin andra eller tredje Acer pga att de snålat på kylsystemen; maskinerna överhettas. Har inte haft såna problem med Asus alls.

ElGreen heter de jag köpte min nuvarande laptop från. Den funkar bra, är stabil och funkar för spel. Kolla efter en i5-processor och ett GeForce-grafikkort så borde det mesta annat lösa sig.

De ger garanti, har för mig 6 månader eller något. De säljer alltså rekonditionerade datorer. Typ: Företag lämnar in trasig dator, får ny ersättningsburk. ElGreen tar den trasiga datorn, reparerar med nya schyssta delar, säljer.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Kort svar: Asus och HP (helst deras business-maskiner, de är fantastiska - jag använder fortfarande två stycken jag köpte 2007).

Jag kommer aldrig att köpa en Acer igen. Dyrt, dåligt och sämst. Min tyckte att det var bra att bli 102 grader Celsius...
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Jag vägrar köpa HP efter att jag köpte en HP-skrivare en gång i tiden. Maken till problem har jag aldrig varit med om. Det sagt så kanske de vet hur man gör laptops? Fast om de har samma kundsupport som skrivaren hade så vet jag inte om jag skulle riskera det ändå. Deras svar var mer "ja, det är andra som har samma problem." Men jaha? Och hur löste ni deras problem? "Vi kan tyvärr inte hjälpa dig med det just nu." Tre år senare och fortfarande ingen lösning. Nähä, ni stöder inte min produkt längre? Eller det gör ni ju, men ni har gett upp på det här problemet? Men ok då.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tycker ASUS i första hand, HP i andra hand, aldrig ACER.

Det verkar som om forumet är ganska enigt om datormärke i alla fall. :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag köpte en HP-skrivare för typ 400:- spänn, den har inte krånglat en enda gång på tre år och är den bästa skrivare jag haft. Jag blev så imponerad att jag föreslog mina föräldrar att köpa samma skrivare och den har fungerat lika väl för dem. Så jag behövde inte ha med deras kundtjänst att göra, så den kan jag inte uttala mig om alls.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Hade det varit en stationär hade jag nog rekommenderat komplett.se, men för laptop, inte den blekaste.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Alltså, det är ju fullt möjligt att jag fick ett måndagsex (även om många har haft samma problem som jag och inte fått nån lösning på det) och att jag sen hade otur i supporten, men bränt barn skyr elden och allt det där.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag säger inte att HPs skrivare är bäst eller att alla andras upplevelser av deras skrivare är felaktig på något vis, jag är mest impad över att de gjorde en skrivare som var typ gratis som är obegripligt stabil och felfri, med tanke på att skrivare i allmänhet är typ den sämsta produktkategorin av alla.
 

shaithan

Warrior
Joined
8 Nov 2012
Messages
212
Location
Svergie
håller med ovanståande talare asus is the shit och då får en riktigt fet maskin för 10k
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Tack för alla tipsen hittills. Jag kan ju nämna att min nuvarande dator är en acer, så dess snabbt degenererande prestanda är kanske inget att förvånas över :gremsmile:

Förresten, om någon drar sig till minnes att vi haft någon liknande diskussion i historisk tid så är det ett legitimt svar att bara länka. Själv har jag minne som en sjöstjärna, och hyser en stark aversion mot sökfunktionen.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
Asus gör bra grejer. Stabila, snabba och - viktigast för moderna laptops - bra kylsystem. Har en bror som är inne på sin andra eller tredje Acer pga att de snålat på kylsystemen; maskinerna överhettas. Har inte haft såna problem med Asus alls.

ElGreen heter de jag köpte min nuvarande laptop från. Den funkar bra, är stabil och funkar för spel. Kolla efter en i5-processor och ett GeForce-grafikkort så borde det mesta annat lösa sig.

De ger garanti, har för mig 6 månader eller något. De säljer alltså rekonditionerade datorer. Typ: Företag lämnar in trasig dator, får ny ersättningsburk. ElGreen tar den trasiga datorn, reparerar med nya schyssta delar, säljer.
Yay för tipset om Elgreen, något jag är krank evigt tacksam för. :gremsmile:
Som »bekant» köpte jag en ny lappis för inte "så" längesedan. Här är tråden. Det slutade ju då med en rekonditionerad Asus K55V från Elgreen. Inga som helst problem hittills och med tanke på priset och det så är jag fetnöjd.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Arfert said:
Jag köper beg-datorer på GreenTech. Bra och billiga, med garanti.
Jag kan rekommendera Inrego.se för begagnat. Skitbra att ha att göra med, bra grejor. Jag har 13 datorer från dem, så jag har verkligen testat dem...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Har också testat Inrego, de var bra. Men det var för 4 år sen, så jag vet inte hur de är nu.
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
Även om datorkunskapen förvisso är imponerande här på wrnu, vill jag också rekommendera ett besök på Sweclockers forum. Det är en dedikerad datorsajt och har ett specifikt forum för köpråd om bärbara datorer. När jag köpte laptop för ca 1 år sen läste jag mycket i trådarna där. Jag läste de trådar som höll sig i min prisklass och tog till mig råden där.
Sweclockers forum - Bärbara datorer - Köpråd

Lite mer tips och råd:
* Köp skärm med upplösning 1920x1080. Jag funderade ett tag på att gå den billigare vägen och välja en skärm med upplösning 1366x768. Nu när jag vant mig vid 1920x1080 skulle jag aldrig vilja gå tillbaka till 1366x768. I din prisklass tror jag dock det här inte ska vara något problem.

* Prisjakt har ett utmärkt (om än kanske lite omständigt) sökverktyg där du kan filtrera på pris, märke, typ av processor eller grafikkort m.m. Gör gärna en grovsökning för att se vilka märken och modeller som ligger i din prisklass och vilken specifikation du får för pengarna.

* Nyfiken på vad grafikkortet i köpkandidaten räcker till för spel? Kolla Notebookcheck's låååånga lista med grafikkort för bärbara datorer. Du får både en jämförelse hur ditt grafikkort står sig mot andra kort och det finns även specificerat hur korten presterar för några av de större datorspelen på marknaden.

* Bestäm dig vilka specifikationer du vill ha och kanske även vilka märken du är intresserad av. Håll sen utkik efter tidsbegränsade erbjudanden på Komplett.se, netonnet etc. Om du redan har gjort förarbetet är det bara att slå till om du hittar ett erbjudande som matchar dina krav.

Jag fastnade till slut för en MSI GE60 0NC-070NE. MSI har ganska utpräglade gejming-datorer, vilket gjorde att jag för pengarna (8000 kr) fick 1920x1080-skärm, bra tangentbord (Steelseries), Intel i5-3210M och ett grafikkort Nvidia GeForce GT 650M. Någon kommer säkert säga emot, men jag vill minnas att jag knappt kunnat hitta bättre specifikationer för samma pengar när jag gjorde köpet (undantaget rekonditionerade datorer).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Patrick Bateman said:
* Köp skärm med upplösning 1920x1080. Jag funderade ett tag på att gå den billigare vägen och välja en skärm med upplösning 1366x768. Nu när jag vant mig vid 1920x1080 skulle jag aldrig vilja gå tillbaka till 1366x768. I din prisklass tror jag dock det här inte ska vara något problem.
Jag skulle säga att man bör ha en med 1200 på höjden. Varför? Jo, då kan man se en hel A4 med läsbar text (egentligen ett helt uppslag). Suveränt om man skriver mycket text, eller läser serietidningar på datorn.

Plus, skärmutrymme kan man aldrig ha för mycket av. Tro mig, jag har som mest haft 4800x2400, fördelat på sex skärmar, och kunde mycket väl haft mer.
 
Top