Hjälp mig hotta upp en ärkemagiker

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Varför tycker du att det låter tråkigt?
Well, även du är ju inne på att inte öka monstrets HP. Det är bra, för det tycker jag är den absolut näst mest tråkiga lösningen (den allra tråkigaste är att öka AC, för då träffar man ju inte ens. Med fler HP får man i alla fall nöjet att disha ut skada). Och det var den lösning som min kritik _primärt_ var riktigt mot, eftersom den inte bara låter monstret göra fler saker utan den låter även rollpersonerna göra fler saker och därför bara drar ut på striden i det evinnerliga.

Jag hatar tankiga fiender.

Att öka HP an absolut vara en vettig lösning i vissa fall, om ett monster har så få HP från början att de i princip kan oneshottas av valfri RP. Man kanske vill att alla RP ska få en chans att slå på den en gång i alla fall: Då _kan_ det vara rätt väg att gå.

Att dubbla skadan är absolut bättre, och i vissa sammanhang kan även det absolut vara rätt väg att gå. Det jag tycker är tråkigt med det är att monstret fortfarande inte får göra särskilt mycket. Den kanske får en chans att disha ut lite skada (eller mycket skada). Missar den händer inget och striden är (kanske) i praktiken över, eller så träffar den och oneshottar kanske en karaktär om den träffar magikern. istället för fightern.

Att ge monstret fler handlingar, och i synnerhet om man sprider ut dessa handlingar över flera initiativärden (Eller utnyttjar reaktions för att koppla det till när RP gör saker), så kan du moderera handlingarna lite om du vill undvika att ha ihjäl en karaktär. Och även om du sattsar allt på samma så har den karaktären nu ett par chanser att överleva istället för en, och istället för det binära oskadd/död har du oskadd/skadad/död.

Du får också en spänning i att för varje RP som inte har ihjäl monstret på sin tur så får monstret än mer chans att disha ut skada. Så monstret förblir relvant under hela rundan, istället för bara en gång per runda.

Visst, det kommer dra ut lite mer på tiden än att dubbla skadan hade gjort. Men långt ifrån så mycket som dubbla HP hade gjort, och det klämmer in mer action under en runda och låter monstret ta lite större plats. För jag tycker annars ofta monster bara blir en canvas i bakgrunden, mot vilken rollpersonerna får visa sina coola förmågor. Jag gillar sånt också, och tycker det är passande när man slåss mot goblins och andra minions. Men har man ett coolt monster tycker jag monstret ska få vara i förgrunden tillsammans med RP.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,119
Min grupp kör utan helare. Så ... nej, jag vågar nog inte göra det här.
Låter du dem hälla ner en healing potion i halsen på nån som är däckad? Kan man automatiskt lyckas förbinda någon eller krävs det slag? Inte lika effektivt som healing word men det räcker långt faktiskt.

Annars håller jag med hamstern om att fler handlingar blir kul. Speciellt om det finns flashiga förmågor att använda. Även en drak-andedräkt som mest är burning hands fast med större area täckt kommer få folk att hoppa till!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Låter du dem hälla ner en healing potion i halsen på nån som är däckad? Kan man automatiskt lyckas förbinda någon eller krävs det slag? Inte lika effektivt som healing word men det räcker långt faktiskt.
Jag kör by the book, så det är Healers Kit eller Medicine DC10 som gäller.

Men jag överdrev lite; min Wizardspelare har tagit Magic Whaterver feat och kan Spare the Dying och Healing Word.

Annars håller jag med hamstern om att fler handlingar blir kul. Speciellt om det finns flashiga förmågor att använda. Även en drak-andedräkt som mest är burning hands fast med större area täckt kommer få folk att hoppa till!
Jag tror stenhårt på fler handlingar.

Med sorg i hjärtat måste jag dock meddela att mina kära spelare helt sidsteppade den feta strid jag preppat för dagens spelmöte för att istället spela ut en "character arc". Och Gygax vet vad de hittar på nästa spelmöte. Spelare är som barn, ibland får jag en känsla av att de har en egen vilja ...
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Typiskt spelare, men förhoppningsvis så kommer chansen för bossfajten igen. Och då har du ju mer tid att preppa tills den ev kommer.

Kanske planera fighten i etapper, med förbestämda retreat-options för ärkemagikern. Typ om hen har en contingency spell igång på om den tar en ohemul mängd skada så dras det upp en wall of force och hen kan retirera medans gruppen behöver hantera gänget minions. Därefter en ny fight , a la one winged angel som nämnt ovan. Olika lair actions i de båda striderna, och kanske involvera ärkemagikerns prepp för att lära sig spellen Clone genom att ha med ett gäng misslyckade magiska kloner för att förvirra.
 
Top