Hjälp mig hitta rätt pris

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
194
Location
Stockholm
Hej Rollspel.nu!

Jag håller på att uppdatera Thoughtful Games och kommer release/re-release mina spel nu her under kommande tid. På gång är Montsegur 1244, Mars to Stay och Death of Rapacus. Alla är spelledarlösa berättarspel för 3-6 personer som spelas på 3-6 timer.

Formatet kommer att vara PDF och A4 landscape coil bound (via Lulu).

Hur mycket kostar ett pdf?

Hur mycket koster ett PoD spel?

Hur mycket koster ett spel i en butik (t ex sci-fi bokhandeln)?

Kommer sälja via thoughtfulgames.com, Lulu, DriveThruRPG och IPR också. Tipsa gärna om andra platser.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Jag tar 100kr för mina spel i PoD. Det tycker jag är trevligt för prislappen blir inte ett så stort hinder för folk som vill spela dem..

MEN! Det har en nackdel, jag har så lågt påslag att tex SFBokhandeln inte för mina spel för de kan inte kan ta tillräcklig marginal för att det skall löna sig för dem. I stället blir det ett hinder i tillgänglighet för man måste vända sig till utländska webbutiker (Lulu/DriveThruRPG/IPR) för att kunna köpa dem, eller höra av sig direkt till mig. Vill du att återförsäljare skall ha dina spel också så måste du ha tillräckligt höga marginaler för att du inte skall konkurrera med butikerna.

Jag tar 100kr för PDF:erna också, det är rätt slumpmässigt, men med tillräckligt med marginal för att kan skall kunna köpa en glass varje gång någon köper ett av mina spel på DriveThru trots att de köpt på rea. (Spännande skillnad mellan Lulu och DriveThru är att om det är rea så tar Lulu prissänkningen ur sin del, men DriveThru tar det jäms över.) Jag har aldrig hört att någon tyckt att mina spel varit för dyra, däremot har någon någon gång önskat att jag skulle lägga upp några sidor som preview på DriveThru så de kan kika i boken lite innan de köper.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,740
Location
Göteborg
Svårt att säga generellt, känns det som. Mina spel är gratis som PDF och kostar tryckkostnad från Lulu. Så Utpost som har färgtryck kostar 14 €, medan Nerver av stål som är svartvitt kostar 4 €.
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
194
Location
Stockholm
Man kan jo alltid gi bort saker. Låt oss lämna den diskussionen till en annan gång. :)

12 USD eller 100 SEK för ett pdf är ett sted att börja om man tänker det då är IP-kostnaden. Då kommer print-kostnaden vara ungefär 200-250 SEK då PoD-kostaden är 80-100 SEK, därtill moms och porto. Och som konsekvens inte något som kommer i butik. Om inte man trycker 1500 ex och får produktionskostnaden ner. Men kanske fortfarande något man kan skicka med post själva då och då.

En professionell är någon som står för vad han gör. En amatör är någon som älskar det han gör. Jag tänker att stå för att jag älskar det jag gör.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,740
Location
Göteborg
Ja, 200-250 spänn för ett rollspel känns väl som ett rimligt pris nuförtiden? Jag har dock inga riktiga referensramar.
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
194
Location
Stockholm
Oki, jag fick konfigurerat en webshop och lagt två produkter upp. Tänker rätt moms är 6% om det är någonting som liknar böcker. Man kan jo alltid justera pris senare och köra kampagn osv. Vi ser när provtryck från Lulu kommer om det också kan bli fysiska produkter. Någon som har erfarenhet med att integrera WooCommerce med Lulu?

https://thoughtfuldane.com/shop/
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Tänker rätt moms är 6% om det är någonting som liknar böcker.
Det här är inte mitt expertområde, så någon kan säker rätta mig... men jag vill dra mig till minnes att rollspel inte räknas som böcker utan som spel och därmed borde ha en högre moms (20%?).
 
Top