Hjälp mig hitta nästa bästa spel för min spelgrupp

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vi skall nu ge oss på nästa spela i spelgruppen och jag behöver hjälp att hitta något lämpligt spel utifrån en lista med kriterier utifrån önskemål/krav ifrån mina spelare samt mig själv

Spelarnas krav
Inget samberättande utan det skall vara sl-lett spelande
Det skall vara fantasy
Det skall innehålla standard fantasyfolkslag så som alver , dvärgar , hober , människor
Low eller high fantasy spelar ingen roll
Det skall inte vara DnD ,det skall inte ens lukta DnD i knutarna .
Det skall inte vara D20
Det skall inte vara Brp
Det skall inte vara Combat heavy
Fokus skall ligga på interaktion mellan karaktärerna och karaktärerna och spelvärlden samt story och karaktärsutveckling

Mina krav
Det skall vara rules light , max nån timme att lära sig såpass mycket regler så man kan kör första spelpasset.
Det skall gå snabbt enkelt och smärtfritt att skapa karaktärer . Det skall va över på en pissekvart
Inte för indiflummigt
Inte för konstiga regelmekaniker , alltså inget super innovativt regelsystem där man kastar kottar i hinkar för konflikresolution eller skall vissla internationalen baklänges

Det får gärna vara gratis eller under 100 lappen och det får gärna finnas gratis äventyr att tillgå online då vi spelar ett spel en gång och sedan går vidare vill jag inte kasta ut större summor pengar på ett spel samt äventyr som blir spelat en gång och sedan bara tar plats på hårddisken.


Utifrån dessa kriterier får folk gärna tipsa mig med ytterligare vissa reaktioner . Jag vill inte ha tips som ta erat favorit system och sedan hackar ni det och spelar ni utifrån dom kriterier ni har . Jag vill heller inte ha tips som mitt spel är perfekt om du bara gör 511 smärre hack och tar bort dessa regler och lägger till dessa osv samma sak gäller även spel ifrån större spelskapare jag vill inte ha tips som men ta svärdets sång eller symbaroum och så hackar du dom och gör sig så här .

Jag vill ha ett spel som fyller dom kriterier jag listat upp ifrån start , jag vill inte behöva husregla eller hacka eller göra minsta ansträngning.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Vi hade kul med Barebones Fantasy RPG när vi ville ha något lättviktigt för att komma tillbaka in i rollspelandet för ett gäng år sedan. Det prickar av det mesta på din lista. Kort, snabba, enkla regler och billigt. Vi körde det nog mer åt actionhållet så lite osäker på interaktionen mellan spelarna.

 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Jag har inget som uppfyller 100% av dina krav.

Genesys - Realms of Terrinoth uppfyller dina spelares krav, men inte riktigt alla dina egna tror jag. Det har ju specialtärningar som man måste lära sig att läsa av på flera sätt.

Svärdets Sång tror jag däremot uppfyller allt utom billighetskravet.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har inget som uppfyller 100% av dina krav.

Genesys - Realms of Terrinoth uppfyller dina spelares krav, men inte riktigt alla dina egna tror jag. Det har ju specialtärningar som man måste lära sig att läsa av på flera sätt.

Svärdets Sång tror jag däremot uppfyller allt utom billighetskravet.
Svärdets sång äger jag faktiskt men har inte spelat eller läst igenom och satt mig in i ordentligt .
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Svärdets sång äger jag faktiskt men har inte spelat eller läst igenom och satt mig in i ordentligt .
Dags att börja läsa då! :)

Min främsta kritik mot det (som system, jag har annan kritik mot äventyren) är att strider inte är så kul för mig som SL på grund av hur motståndare funkar. Men eftersom ni inte vill fokusera på strid så mycket spelar det nog mindre roll för er.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
Nu äger du redan svärdets sång, det finns ju flera äventyrs platser där som är mer sociala och jag gillar deras guide för karaktär skapande som gör det snabbt att komma igång.

Innan jag läste att du ägde svärdets sång så var jag på väg att rekommendera year zero mini som är gratis på dtrpg. Har inte haft tid att sätta mig in detaljerna i spelet men det är en avskalad år noll motor igentligen.

 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Gratis, vettigt och välbekant? Då föreslår jag Sagas grundregler + Saga Trudvang Eventuellt för BRP-likt (ganska mycket som ett slimmat DoD -91 i praktiken, även om det bygger på andra källor egentligen). Bara att dra hem från Saga Games. Halvlingar och lite annat som kan saknas finns på min gamla blogg.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Warhammer Fantasy Roleplaying.
Dvärgar i i mohikanfrisyrer!
Slåss mot Chaos i Altdorf!
Nackdelen som jag ser är att grundreglerna till senaste versionen, som gavs ut för något år sedan, kostar runt 500 kr (men det är en härlig bok och jag tycker att den är värd varenda krona).
Men det är ett klassiskt fantasy-RPG som inte är DnD eller BRP.
En annan nackdel är att strid är extremt dödligt. Men det är din uppgift som spelledare att göra scenarion där det alltid finns en lösning som inte kräver strid.
(men spelarna kommer inte att vilja slåss, för det är som rysk roulette)

Savage Worlds
Är ett generiskt point buy-system så man kan spela vad som helst: fantasy, SF, horror.
Senaste versionen kom för något år sedan och grundreglerna har bra stöd för fantasy.
Priset för grundboken är ett par hundralappar, men känns prisvärdare än de flesta andra rollspel idag då man får mycket för pengarna.
Det är en enkel regelmotor som är byggd för att det ska gå snabbt att spela.
Så även om det blir strid kan jag garantera att den är snabbt överstökad.
Spelet är dessutom balanserat så att det inte är så dödligt, rollpersonerna känns som hjältar från början.

Fantasy! - Old School Gaming
Svenskt rollspel av Arfert som har eget forum här på rollspel.nu
Spelet har ett par år på nacken, men det borde vara lätt att få tag på regler.
Enkla regler som inte känns som DnD eller BRP.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nu äger du redan svärdets sång, det finns ju flera äventyrs platser där som är mer sociala och jag gillar deras guide för karaktär skapande som gör det snabbt att komma igång.

Innan jag läste att du ägde svärdets sång så var jag på väg att rekommendera year zero mini som är gratis på dtrpg. Har inte haft tid att sätta mig in detaljerna i spelet men det är en avskalad år noll motor igentligen.

Det enda som jag har problem med när det kommer till svärdets sång och jag erkänner att jag kanske inte är så smart som jag tror är sägner och koppla dessa till äventyrsplatser och återkoppla det till spelarna.

Äventyrsplatsen whatever , placera nära ett berg , ok inga problem men sedan kommer en sägen om platsen
Kråkan satt på tallegren , ekorren hade två krumma ben , bortom Svartsjövik finns det ett gammalt lik . I telefonkiosken stor och fin finns skatten din. Nu säger jag inte att det är så som sägnerna är skrivna men dom skulle lika gärna kunna vara det , hur i helsike skall spelarna kunna få ur nått vettigt av det hur skall det omsättas till kordinater på ravland kartan ?

Nu har jag inte läst in mig på spelet iofs
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Du kan ju skita i hur de lägger upp äventyr och bara använda reglerna från SS.

Som jag antydde ovan har jag betydligt fler klagomål på KK som kampanj än på SS som spel.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Du kan ju skita i hur de lägger upp äventyr och bara använda reglerna från SS.
Det har du en god poäng i. Mina spelare är välbekanta med år noll motorn då vi spelat mutant år noll , ur varselklotet , alien och nu senast väsen så att använda sig av SS antar jag inte är ett stort steg ifrån något av dessa spel rent regelmekaniskt.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Min spontana tanke är Legends of Anglerre, men det verkar tyvärr va närmast omöjligt att få tag i (lagligt) för en rimlig summa pengar.

Vad man lägger i att det tar lång eller kort tid att lära sig regler är ju inte heller uppenbart. Många spel har ju enkla grundsystem men mer komplicerade tilläggssystem. Själva grunden för reglerna i EON IV är faktiskt inte mer än ca 6 sidor. Det låter säkert vrickat att föreslå EON om det ska va snabbt och enkelt, men det som är omständigt/tidskrävande i EON är ju inte reglerna utan detaljrikedomen, inte minst i magisystemet och karaktärsskapandet. Nu önskade förvisso TS att det ska gå snabbt att göra karaktärer, men om jag minns rätt finns det en karaktärsgenerator för EON, så då kortar man ju tiden avsevärt.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Svärdets sång äger jag faktiskt men har inte spelat eller läst igenom och satt mig in i ordentligt .
Om du redan äger det så rekomenderar jag också SS. Om du vill använda dig av de färdiga äventyrsplatserna och/eller kampanjen så går det att skarva in dem lite var som helst. Du kan ha så tydliga eller diffusa ledtrådar du vill. Jag lät ofta SLPs peka ut en plats på kartan som de hört sägner om, tex.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Jag tycker Fantasy! prickar in allt på listorna utom en sista punkten på spelarnas krav. Inget i spelet kommer att ställa sig i vägen för det, men det kommer inte heller direkt att ge något regelstöd för det.

Jag tror även att Fantasy d6 (samma system som i gamla Star Wars) kan vara värt att titta på.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Warhammer Fantasy
Tänkte också på det. Men det är väl BRP? Inte som i CoC men det är ju t100-baserat.

2nd ed säljs digitalt för en mindre slant och är lätt att lära sig, lätt att göra RP till. Sen har spelet en uppsjö av scenarion varav många finns gratis på nätet, vissa mer karaktärsinriktade, andra mysterier, ytterligare andra stridsinriktade - så där måste man välja med viss omsorg.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tänkte också på det. Men det är väl BRP? Inte som i CoC men det är ju t100-baserat.

2nd ed säljs digitalt för en mindre slant och är lätt att lära sig, lätt att göra RP till. Sen har spelet en uppsjö av scenarion varav många finns gratis på nätet, vissa mer karaktärsinriktade, andra mysterier, ytterligare andra stridsinriktade - så där måste man välja med viss omsorg.
Äger Warhammer 1st och 2nd ed + massa tillägg och äventyr . Jag äger även Warhammer klonen zweihänder
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Äger Warhammer 1st och 2nd ed + massa tillägg och äventyr . Jag äger även Warhammer klonen zweihänder
Aha, då har du säkert koll. Jag rekommenderar Sing for your supper i Plundred Vaults om man vill ha ett bra äventyr med typiska teman - Kaos, undersökning, lite strid.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Aha, då har du säkert koll. Jag rekommenderar Sing for your supper i Plundred Vaults om man vill ha ett bra äventyr med typiska teman - Kaos, undersökning, lite strid.
Hade för övrigt husreglat Attacks direkt om ni plockar upp 2nd. Annars är det ett stabilt system.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tänkte också på det. Men det är väl BRP? Inte som i CoC men det är ju t100-baserat.
Med det resonemanget skulle DoD Expert INTE vara BRP för det använder d20.

Och i sånt fall skulle man lika gärna kunna säga att Warhammer är DnD för det har levels iom career paths.

😁
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Med det resonemanget skulle DoD Expert INTE vara BRP för det använder d20.

Och i sånt fall skulle man lika gärna kunna säga att Warhammer är DnD för det har levels iom career paths.

😁
Fair point.
 
Top