Brädspel Hjälp mig hitta lunchspel

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Måste "lära sig spelet" ingå i dessa 60 min?

Space Alert är inte så avslappnande men å andra sidan svinkul. Förväxla inte med Space Cadets dock, det är långsamt och tråkigt.

Däremot är Space Cadets Dice Duel snabbt och roligt! Captain Sonar i samma kategori är också mys! Båda går snabbt att spela men regelgenomgången tar en liten stund.

One Night Ultimate Werewolf tar ju bara några minuter per omgång och är ruskigt kul!

Just nu har jag en period med mycket Legendary Encounters: Alien och om en har ordning på korten så är en match på under 60 min rimligt beroende på hur snabba ni är som spelare (om det är långtänkare med kan det bli tight). Coop deckbuilder!
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
812
Location
Umeå
Måste "lära sig spelet" ingå i dessa 60 min?
Om du menar regler så kan vi sätta oss in i var för sig innan, så det behöver man inte räkna in. Vi har spelat en del spel så man känner igen många spelmekaniska grepp. Om du däremot med "lära sig spelet" menar att hitta en optimal vinnande strategi så ska det klämmas in det på de 60 minutrarna.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Näst vad som helst från Oink games. Men särskilt Deep sead adventures och troika.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Om ni är exakt åtta personer och faktiskt kan använda ett konferensbord med stolar så bör ni också spela det lysande tokiga Captain Sonar. Tvingade @Christoffer att haka på en vända i somras. Se bara till att lära er skillnaden på öster och väster först.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Om ni är exakt åtta personer och faktiskt kan använda ett konferensbord med stolar så bör ni också spela det lysande tokiga Captain Sonar. Tvingade @Christoffer att haka på en vända i somras. Se bara till att lära er skillnaden på öster och väster först.
Vill börja med att stryka under att det inte var jag som inte hade koll på öster och väster. Viktig sak.

Men ja, är ni åtta, helst fyra från en avdelning som hatar de fyra som är från en annan avdelning, så är det ju en ypperligt aktivitet.

Mina förslag är annars:
Pax Renaissance - Kanske det tyngsta spelet jag spelat som en kan klämma av på en timme om en spelar det på två tre spelare. Ett av de bästa jag vet, tar ett par partier för de flesta innan "aha" upplevelsen infinner sig, för visso tjugo om gånger, för andra aldrig. Men ett av de bästa!

Die Brücken von Shangrila - Enkelt, snabbspolat, otroligt hjärndödande spel av en av mästarna. Spelplanen krymper konstant under spelets gång och begränsar ens friheter. Fantastiskt spel. Kostar en struntsumma att köpa begagnat från eBay eller bgg.

Chicago Express - Tåg. Kuber. Winsome games. Eller ok, kanske inte är kuber i den utgåvan som går att få tag på, men jävlar var bra det är ändå fast med trätåg.

Neue Heimat - Snabbspelat så ni borde kunna klämma två tre omgångar när ni är varma i kläderna, heter The Estates numera men är inte alls lika vackert som det tyska originalet. Stenhårt brutalt och elakt spel där det inte är helt ovanligt att en kan vinna genom att ha minst minuspoäng, eller vara ensam med några få pluspoäng.

Santiago - Investera i olika grödor och placera ut på ett gemensamt fält, muta kanalskötaren med så mycket du har råd med för att få dina grödor bevattnade, annars vissnar de, ser gulligt ut, är otroligt brutalt och elakt.

Gulf, Mobile & Ohio - GMO är magi, igen tåg och träkuber på hexkarta. Inte likt Chicago Express alls i sättet det spelas på. Snabbt och roligt, och såklart elakt och kniven i ryggen hårt (något tema som börjar kännas igen här?)

Är ni bara två så finns det bara ett svar. Förutom Go, och Twilight Struggle, så är Macht und Ohnmacht det bästa spelet för två spelare. Det är lite som styrketräning för hjärnan, först går den sönder, sen blir den starkare. Eller så är det bara vad en tror för att det är så skönt när spelet är över och en inte behöver tänka mer. För övrigt kommer det väl en ny liten lunchspelvänlig version av Twilight Struggle inom kort, men misstänker det inte alls kommer kunna mäta sig med riktiga spelet.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Epic - Magic-inspirerat kortspel som inte kräver att man köper 85 boosterpacks för att spela. Funkar på upp till 4 spelare.
Spank the Monkey - fånigt men kul kortspel om att bygga skrottorn. finns på både svenska och engelska.
Moralpanik, Drevet går - en modern svensk kortspelsraritet som jag tror är svår att få tag i. Lansera de mest kontroversiella produkterna, så som Hyrvideo med Ninjor eller Rollspel med Heroinromantik och Hjälmtvång, utan att orsaka moralpanik. Skapat av komikern Ola Aurell och förvånade informativt!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,098
Hive, dixit samt 7 wonders är tre bra, korta spel som jag tror inte har nämnts än.

Hive är för två spelare, dixit kräver minst tre, gärna fler. 7 wonders klarar 2-7, men gör sig nog bäst på 4-5. Det finns även en "7 wonders duel" specifikt anpassad för två.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Smash up

Spelet är en card shufflebuilder och du bör kunna köra igenom en till två spelomgångar på en timmes lunchrast
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
...och just ja! Race for the Galaxy ska inte glömmas! Bra spel!!!
Ja. Se till att ni blir jämnbra på det och kör hårt. Säkert 250 partiers kul (500 om ni också skaffar The Gathering Storm).
 
Top