Brädspel Hjälp mig hitta lunchspel

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Hej!

Vi är en bunt brädspelsintresserade killar och tjejer på jobbet som har börjat kidnappa konferansrummet under lunchen för att spela brädspel. Vi har dock börjat bli less på de brädspel och kortspel vi äger och behöver förslag på fler "lunchspel". Har prövat sälja in konceptet med lunchrollspel men har inte fått de andra att nappa (än).

Begränsningnen är som sagt att det bara får ta 60 minuter att plocka upp, spela och plocka ned.

Så snälla internet och forumiter ge mig förslag på lunchspel. Vi är alla rätt erfarna brädspelare så spelets komplexitet är inget hinder.

Vi är barnsligt förtjusta i kooperativa spel som pandemic, så bonuspoäng om ni har förslag på sådana.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Många bra tips, och kingdomino och King of Tokyo är hittills de enda vi spelat =)

Edit: ...och Love Letter som jag missade vid första genomläsningen.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Carcassonne utan expansioner är också ruskigt kul. Men det kanske ni redan kört?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Pyttetlitet spel om att spela pirater, med dolda identiteter och ganska galet men tidsbegränsat:

Co-op spel om gnomer som försöker klara sig på en (oftast) sjunkande ubåt:

Roligt och lite halvgalet spel som vi ofta körde på fikarasten på en tidigare arbetsplats, men du bör husregla, ta bort alla combokort helt och hållet, och istället köra med de vettiga korten från två kortlekar:

Annat knäppt kortspel som är rätt roligt:
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
På en annan tidigare arbetsplats körde vi faktiskt det stora långa Game of Thrones-brädspelet på lunchen. En, ibland två turns, per lunch. Men vi hade möjligheten att ha ett bord stå uppdukat under veckorna på den arbetsplatsen. Den möjligheten finns inte alltid.

Kan däremot säga att det blev en otroligt kul omgång när den pågick flera veckor, eftersom backstabs mot slutet verkligen sved. :D
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Finns ju en del snabbspelade spel som man kör igenom på en lunchrast , dock inte co-op.

Exploding kittens (som jag ser nämnts innan)

Springvikarierna

Smiska apan
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Dominion är en skaplig deck builder.
Azul är mysigt och har en charmig interaktion.
Cascadia är mitt favvo-spel i det lite kortare segmentet.
Forbidden island är ett enkelt men rätt charmigt co-op
Its a wonderful world är en närmast perfekt kortbaserad engine builder med draft. Fantastiskt spel.
Quest for El Dorado är ett deck builder race game som är rätt kul
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Åjajustdet, Terraforming Mars Ares expedition skall man kunna spela på under en timme om man vill.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Hej!

Vi är en bunt brädspelsintresserade killar och tjejer på jobbet som har börjat kidnappa konferansrummet under lunchen för att spela brädspel. Vi har dock börjat bli less på de brädspel och kortspel vi äger och behöver förslag på fler "lunchspel". Har prövat sälja in konceptet med lunchrollspel men har inte fått de andra att nappa (än).
Var jobbar du och hur söker man jobb där?
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Var jobbar du och hur söker man jobb där?
Jag jobbar på IT-avdelningen på ett kommunalägt elbolag i mitt närområde. Kollektivavtalet säger att vi måste ta ut hela timmen lunch varje dag, vilket kan leda till en del dötid om man är snabb på att mikra och vräka i sig en matlåda.

Tror det finns jobbannonser ute om du är intresserad. =)
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Intressant dilemma.

Låter dock som ni har bättre personalvård än mitt jobb. Jag har jobbat på alla luncher sista två åren för att ha en chans att hinna med....timmes lunch....vilken lyx (sannolikt inte lyx utan som sagt korrekt personalvård)
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Intressant dilemma.

Låter dock som ni har bättre personalvård än mitt jobb. Jag har jobbat på alla luncher sista två åren för att ha en chans att hinna med....timmes lunch....vilken lyx (sannolikt inte lyx utan som sagt korrekt personalvård)
Blir lite off topic det här...

Jag förstår din bitterhet. Jag har jobbat på många arbetsplatser med dålig personalvård, blivit tvungen att äta lunch medan man jobbar varje dag och jobbat 80+ timmar i veckan utan övertidsersättning. När jag bytte till detta jobb var det som att en helt ny värld öppnade sig. Det är väldigt stora skillnader på arbetsgivare.
 
Top