Hjälp mig hitta integritetssäkra lösningar

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Nätverkstjänster är krångliga, eftersom de liksom kräver att man har ett nätverk av folk för att de ska fungera. Det finns ju massor som skapats, MeWe, Mastodon och andra. Ingen av dem fungerar ju som ersättare till Facebook om inte ens nätverk av folk följer med. De enda man kan hoppas på är att folk lyssnar om man påpekar att Zuckerberg är ett profiternade svin utan moralisk ryggrad som aktivt bjuder in nazister och andra till sin platform för att han tjänar pengar på att du stannar kvar på hans platform och bråkar. Jag brukar säga att jag vägrar att stöjda ett bolagt som med 100% säkerhet kan finna och blocka folk som pratar om ammning, men verkar hävda att de har tekniska problem med att hitta och blocka hat mot judar, svarta och andra som det spys galla över på Facebook. De flesta lyssnar inte på mig.
Jag kör mestadels Reddit som social plattform. I och med att man kan vara anonym, så kan de liksom inte ställa till så mycket med min info.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Jag kör mestadels Reddit som social plattform. I och med att man kan vara anonym, så kan de liksom inte ställa till så mycket med min info.
Jag tycker inte riktigt om gränssnittet, men jag har försökt kika in där ibland.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Jag tycker inte riktigt om gränssnittet, men jag har försökt kika in där ibland.
Gränssnittet är en stor del till att jag gillar den (platta forum känns som gamla fidonet, och jag längtar inte tillbaka...), och att vem som helst kan starta egna subreddits.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,098
Jag har börjat samma resa, och springer på många rekommendationer som pekar på just schweiziska lösningar. Det som lyfts fram är att Schweiz har vass privacy-lagstiftning, och att det därmed är bra med företag med huvudsäte och servrar där.

Vet någon hur väl detta stämmer?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,168
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Messenger-appen Telegram är känd för att vara extremt säker. Den är en favorit bland terrorister och andra typer av integritetsmedvetna individer, tydligen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Messenger-appen Telegram är känd för att vara extremt säker. Den är en favorit bland terrorister och andra typer av integritetsmedvetna individer, tydligen.
Signal är ännu bättre, så länge man inte använderdesktop appen!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,168
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Om man nu inte kan få med sina kompisar på integritetssäkra lösningar, kan man åtminstone använda "hemlig konservation"-funktionen i Messenger. Jag vet inte hur säkert det är i praktiken, men företaget påstår ju åtminstone att det är en säker kryptering. Många verkar ha missat att det ens existerar, det är därför jag ville nämna det. Jag använder den ofta. Det hade varit intressant att se hur det hade rankat i jämförelsen Dilandau postade.

Hotbot.com hävdar:

Regular chats in Facebook’s messaging app are generally considered private between the people in that chat. However, while they may be private, they are not actually encrypted which means Facebook employees, government agencies, and hackers could potentially read what you’re sending. However, if you start a secret conversation in Messenger, all the messages are end-to-end encrypted between users. That means that no one except the people taking part in the conversation can see what you’re saying, including Facebook.
 
Last edited:

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Om man nu inte kan få med sina kompisar på integritetssäkra lösningar, kan man åtminstone använda "hemlig konservation"-funktionen i Messenger. Jag vet inte hur säkert det är i praktiken, men företaget påstår ju åtminstone att det är en säker kryptering. Många verkar ha missat att det ens existerar, det är därför jag ville nämna det. Jag använder den ofta. Det hade varit intressant att se hur det hade rankat i jämförelsen Dilandau postade.
Kan man skapa hemliga grupper med 3+ personer? Hur då isåfall? Kan inte hitta den funktionen.
 

Dyslexius

Veteran
Joined
31 Jul 2002
Messages
32
Location
Stockholm
för att börja svara Tant Ragnar, se kartan på https://www.dlapiperdataprotection.com/ - man kan läsa ut att Schweiz närmat sig GDPR:s krav vilket indikerar högre integritetsfokus. Sidan är mer oklar kring polisdata men det kanske är out of scope. Landet har hållit hårt på banksekretess men är nog inte fullt så rigida längre (värdland åt Interpol och med mer samlade åtgärder mot penningtvätt internationellt).

Rekommenderar annars koll på https://www.privacyinternational.org/ . Berätta gärna om du hittar nåt intressant.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Relaterat ämne: LastPass gratisversion blir i stort sett oanvändbar om 4 veckor. Vad kör folk för gratis-varianter som funkar lika bra?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,098
Den där fina sidan "restore privacy" har recenserat lastpass:
LastPass Review - Still Safe and Secure After the Data Breach? (restoreprivacy.com)

"
So is LastPass a good fit for you?

This depends on various factors and your own needs. The free plan makes a lot of sense if you just want help remembering your passwords. If you are looking to manage passwords for a family, a team, or an entire enterprise, LastPass has plans that can do the job for you.

However, if you are more focused on security and privacy, you may want to consider a different solution, such as Bitwarden. Depending on your threat
model, the previous security issues and closed source code base may leave you considering other options.
"

Och har en lista med andra managers som den rekommenderar framför LastPass:
Best Password Managers for 2020 (Test Results & Analysis) (restoreprivacy.com)

(bitwarden, nordpass och 1password).

Jag har inte personlig erfarenhet av någon av dem.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
jag har läst hastigt att Bitwarden inte är skitbra på ios och att 1password är mycket bra på mac/ios men har ingen erfarenhet av dem.
Optimalt vill jag alltså hitta någon som är lika bra som LP men fortfarande vettig i gratis. I värsta fall får jag väl betala helt enkelt, men då blir ju due diligence ännu viktigare.

Tyvärr kan det vara en dealbreaker om det på windows måste installeras mer än bara ett tillägg i browsern också eftersom jag saknar admin-rättigheter på den burken.

Får väl testa bitwarden till att börja med.

Eller så kanske det finns något paketpris för Nord-prylar? Borde ju ändå skaffa mig ett VPN...
 
Top