Hjälp mig hitta integritetssäkra lösningar

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Hur slår man sig fri från google och facebook på ett tryggt sätt? Någon som har praktiska förslag och alternativ?
De får såklart gärna vara gratis, men billiga bra lösningar är också bra. Som ivf kommer nära det alternativen ersätter i funktionalitet, en kalender-app som bara finns för android-telefoner är helt ointressant tex. Det behöver vara cross platform, och finnas i något moln.
Men mer specifik än så är jag inte i början, jag vill gärna höra alla alternativ till bättre privacy för privatpersoner.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag har för dålig koll på vad folk använder Googles tjänster till för att vara till så mycket hjälp. Jag använder inte Google, så jag vt inte riktigt vad man använder det till. Eller ja, jag vet att man använder det som sökmotor. Där finns Duckduckgo. För kartor och mejl använder jag Apples tjänster. Kalender är något du nämner. Där använder jag också Apples kalender-app. Är man på Windows använder man väl Outlook, antog jag.

Kör man Android så blir det ju svårare, för det är ju Googles operativsystem. Jag har förstått att det finns avgooglifierade telefoner med bara grund-Andoid, som har öppen källkod. Numera finns det också Linux-telefoner, men de är rätt dyra, tror jag. I klass med Apples produkter.

Just det, de har ju en webbläsare, också. Jag använder Firefox, som jag tycker är väldigt bra. Har aldrig riktigt förstått vad som lockat folk till Chrome, men så har jag ju aldrig använt det. Man kan installera en skriptblockerare och blockera Googles domäner, så att man slipper dem även på sajter som har installerat Google-skript. Det enda jag accepterar från Google är nog Recapcha eller vad det heter, det där där man måste klicka på alla trafikljus för att bevisa att man inte är en robot. Många sidor använder det, så det är svårt att blockera. Jag måste ofta klicka mig igenom rätt många sidor med trafikljus och bussar för att bevisa att jag är människa, dock. Låter man Google kolla på ens data så vet de redan att man inte är en robot, har jag förstått, och då behöver man inte klicka på så många trafikljus.

Så utan att veta vad du använder för Google-grejer kan jag inte säga så mycket mer, men i alla fall använder jag inte Googles tjänster och har inte gjort det på typ tio år, så det är knappast så att det är svårt att klara sig utan.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Så utan att veta vad du använder för Google-grejer kan jag inte säga så mycket mer, men i alla fall använder jag inte Googles tjänster och har inte gjort det på typ tio år, så det är knappast så att det är svårt att klara sig utan.
Jag använder gmail, gdocs/sheets och kalender. Tror det är allt.
Så det jag vill ha är nog:
  • Mailtjänst som med bra spam-filter och support för flera plattformar/bra webbinterface
  • Kalendertjänst med stöd för att dela kalendrar med andra (och x-plattform/bra interface)
  • Gdocs/sheets kommer jag nog inte kunna komma undan. Men har man förslag på liknande tjänster med bra samarbetsfunktion så är jag öppen för förslag.
FB och Instagram är nog ännu svårare att ersätta. Där tror jag det handlar om att sluta, eller försöka hitta sätt att använda dem säkert. Någon kanske har tips på hur man gör sånt?
Facebook-container till Firefox är bra (när den funkar), men finns bara till dator-versionerna av FF, inte app-versionen tyvärr.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Okej, jag har nog helt enkelt inget behov av de flesta av de där grejorna. DropBox har ju en tjänst där man kan dela dokument med andra och skriva tillsammans och så, har jag för mig. Jag använder DropBox, men har aldrig testat den tjänsten, så jag vet inte hur bra den är. Om du vill kan du PM:a mig din epostadress så kan jag skapa ett dokument på DropBox Papers och bjuda in dig, så kan du testa det själv.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Jag använder gmail, gdocs/sheets och kalender. Tror det är allt.
Så det jag vill ha är nog:
  • Mailtjänst som med bra spam-filter och support för flera plattformar/bra webbinterface
  • Kalendertjänst med stöd för att dela kalendrar med andra (och x-plattform/bra interface)
  • Gdocs/sheets kommer jag nog inte kunna komma undan. Men har man förslag på liknande tjänster med bra samarbetsfunktion så är jag öppen för förslag.
FB och Instagram är nog ännu svårare att ersätta. Där tror jag det handlar om att sluta, eller försöka hitta sätt att använda dem säkert. Någon kanske har tips på hur man gör sånt?
Facebook-container till Firefox är bra (när den funkar), men finns bara till dator-versionerna av FF, inte app-versionen tyvärr.
Om det är just google och facebook som du vill komma undan så går ju allt det där att lösa med Microsoft. Outlook finns som app i vart fall till android och du kan ha kalendern x-plattform, interfacet är dessutom tycker jag rätt trevligt. Med Office365 kan du också dela dokument och microsoft är nog fortfarande snäppet vassare både när det gäller dokument och framförallt är excel bättre än sheets. Så det låter som att den skulle kunna göra allt det här och dessutom rätt smidigt och snyggt. Men... sen vet jag ju inte om du tycker det är bättre att Microsoft vet allt om dig dom är ju inte kända för att vara ett litet snällt företag så att säga.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Det finns en online version av libre office. Men du måste själv hosta den... Kanske via Google Cloud ;)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag använder gmail, gdocs/sheets och kalender. Tror det är allt.
Så det jag vill ha är nog:
  • Mailtjänst som med bra spam-filter och support för flera plattformar/bra webbinterface
  • Kalendertjänst med stöd för att dela kalendrar med andra (och x-plattform/bra interface)
  • Gdocs/sheets kommer jag nog inte kunna komma undan. Men har man förslag på liknande tjänster med bra samarbetsfunktion så är jag öppen för förslag.
FB och Instagram är nog ännu svårare att ersätta. Där tror jag det handlar om att sluta, eller försöka hitta sätt att använda dem säkert. Någon kanske har tips på hur man gör sånt?
Facebook-container till Firefox är bra (när den funkar), men finns bara till dator-versionerna av FF, inte app-versionen tyvärr.
Protonmail lär va det säkraste du hittar för en billig peng. Hur de supportar olika saker får du kolla upp.
https://cryptpad.fr/ kanske kan va värt att kolla in som alternativ till GoogleDocs. Inte använt det på ett tag men det har nog inte blivit sämre.

Att ersätta FB förutsätter ju att den tjänst du ersätter med också används av de du interagerar med på FB. Bättre att sluta.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Med Office365 kan du också dela dokument och microsoft är nog fortfarande snäppet vassare både när det gäller dokument och framförallt är excel bättre än sheets. Så det låter som att den skulle kunna göra allt det här och dessutom rätt smidigt och snyggt. Men... sen vet jag ju inte om du tycker det är bättre att Microsoft vet allt om dig dom är ju inte kända för att vara ett litet snällt företag så att säga.
Office365 lagrar massor med användardata utan att ens informera användaren. Med tanke på trådens rubrik är det kanske inte att föredra.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
ProtonMail-folket har även en krypterad kalender, och en molnlagringsgrej - ProtonDrive - på g. Jag kommer nog hoppa på den när det är betatestat och klart.

pCloud verkar annars vara en bra molnlösning. Servrar i Europa. Hade tänkt byta till dem i år, men han inte innan Dropbox-abonnemanget förnyades. Så nästa år kansle.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Det knepiga med sånt här är att när det gäller tjänster som man använder för att interagera med andra - chatt, delade mappar eller vad det kan vara - så är det så jvla svårt att få med sig folk. Nästan omöjligt skulle jag säga, om personen inte själv är intresserad av integritet online etc.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Vad jag använder:

* Duckduckgo istället för Google. Samlar inte användardata och ger bättre sökresultet.
* LibreOffice istället för MS Office.
* GIMP och Paint.net istället för Photoshop.
* Vivaldi istället för Chrome.
* OwnCloud istället för Dropbox et al.
* ClamWin/ClamAV istället för diverse andra virusdödare.
* PotPlayer & VLC istället för MS mediaspelare.
* Foxit istället för Acrobat.
* ThePirateBay istället för NetFlix et al.
* Scribus och Inkscape istället för vad Adobe nu har för stuff där.
* VirtualBox istället för VMWare.
* Chocolatey istället för Windows installationssystem.

Vad jag skulle vilja använda, men har inte kunnat ta steget än, av olika anledningar:

* MeWe istället för Facebook.
* Linux istället för Windows. Jag kör en packe Linuxburkar, men min huvuddator är tyvärr fortfarande Windows. Har dock stängt alla kända integritetshål, och har stängt automatiska uppdateringar.
* Synology Mail Server + Zarafa istället för GMail. Jag körde det tidigare, men en uppdatering ställde till lite strul som jag inte lyckades reda ut.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Jag skulle rekommendera en kik på https://justprivacy.org/google-alternatives

De föreslår zoho.com som ett alternativ för kollaboration och dokumenthanterings som Drive och Docs. Tresorit är en annan filkollaborationstjänst de listar. Jag har ingen erfarenhet av endera, men de ser rätt vettiga ut. Värt att notera är dock att de har med Dropbox på listan, och det är inte ett bra alternativ. De läcker data till aktörer de inte får nämna. Jag vet inte hur de ligger vis a vis datamining för egen del, dock.

Protonmail är bra, och har även kalender. Deras tjänst använder jag själv och tycker det är bra.
Offline använder jag LibreOffice, för jag föredrar att editera dokument offline.

Nätverkstjänster är krångliga, eftersom de liksom kräver att man har ett nätverk av folk för att de ska fungera. Det finns ju massor som skapats, MeWe, Mastodon och andra. Ingen av dem fungerar ju som ersättare till Facebook om inte ens nätverk av folk följer med. De enda man kan hoppas på är att folk lyssnar om man påpekar att Zuckerberg är ett profiternade svin utan moralisk ryggrad som aktivt bjuder in nazister och andra till sin platform för att han tjänar pengar på att du stannar kvar på hans platform och bråkar. Jag brukar säga att jag vägrar att stöjda ett bolagt som med 100% säkerhet kan finna och blocka folk som pratar om ammning, men verkar hävda att de har tekniska problem med att hitta och blocka hat mot judar, svarta och andra som det spys galla över på Facebook. De flesta lyssnar inte på mig.
 
Top