Hjälp mig hitta ett seriealbum från förr...

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
Vill minnas en större tecknad seriebok som skildrade svensk historia men utifrån ett mer folkligt o proggig (maoistiskt?) perspektiv, snarare än kungar och regentlängder? Fogdar och trälar. Lite träsnittsliknande stuk? Kanske ett gulaktigt omslag, mitten/sent 70-tal kanske tidigt 80.
Någon?
Vi hade en historiebok/seriealbum utgivet av Ordfront hemma i bokhyllan vill jag minnas, har för mig det var rött omslag dock men lär väl kommit ett antal olika sådana under den eran.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,055
Vill minnas en större tecknad seriebok som skildrade svensk historia men utifrån ett mer folkligt o proggig (maoistiskt?) perspektiv, snarare än kungar och regentlängder? Fogdar och trälar. Lite träsnittsliknande stuk? Kanske ett gulaktigt omslag, mitten/sent 70-tal kanske tidigt 80.
Någon?
Du tänker på den här:

1697537311688.png
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
(Om ni är i min ålder var antagligen en annan del av er antikapitalistiska skolning Liten är fin av Ingrid Sjöstrand. Gud vad jag inte saknar gamla DDR-Sverige!)
Det här hade jag tänkt kommentera. Jag tycker att just "Liten är fin" är ett utmärkt exempel på när författarens skolning inte fungerar alls.

Författaren: Nu ska jag visa barnen hur fel det är med kapitalism, civilisation och miljöförstöring.

Gurgeh, ungefär 5 år gammal: En drake med flera huvuden! Wow, vad häftigt!
 
Top