Hjälp mig hitta ett seriealbum från förr...

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
Läste detta någon gång på 80-talet, antagligen var jag alldeles för liten och att min lågstadieskola hade denna i sitt obemannade bibliotek var antagligen en yttring för härliga vänsterbibliotekarier som tyckte ungarna skulle ha lite antiimperialistisk skolning parallellt med "mor ror, far är rar" osv.

Så, mina minnesbilder är dessa:

Lite klassiskt europeiskt seriealbum i rätt verklighetstrogen stil. Berättelsen handlar om en fotograf och/eller journalist i vad jag vill minnas var Libanon, men även där är ju minnena rätt vaga. Jag minnas öken, kanske någon jeep, att han blev tillfångatagen och torterad.

Så, vad är det? Vem har gjort det? Vad heter det? Hjälp!
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
En gissning utan att ha läst albumet:

1697528551772.png

På ett fornegyptiskt papyrusstycke upptäcker Marc Mathieu en hemlig skrift som berättar om farao Osirkafs aldrig återfunna grav med den oskattbara Falken från Mu. Men andra är också hemligheten på spåret och arkeologlaget som Marc tillhör utsätts för inbrott och kidnappningsförsök. Trots farorna ger de sig ut i Västra öknen för att försöka finna falken - ett sökande som slutar i ruinerna av det sägenomspunna Atlantis, där myt och verklighet för ett ögonblick förenas och Egyptens gamla gudar åter ger sin makt tillkänna.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
Nix. Alldeles för vild gissning. Jag tror fokuset för journalisten/fotografen var att dokumentera konflikte i sig, dvs den var inget hinder för att "hitta skatten" eller något sådant. Mycket mer nära verkligheten och inget atlantis om jag inte helt förträngt saker. :)
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
Lite klassiskt europeiskt seriealbum i rätt verklighetstrogen stil. Berättelsen handlar om en fotograf och/eller journalist i vad jag vill minnas var Libanon, men även där är ju minnena rätt vaga. Jag minnas öken, kanske någon jeep, att han blev tillfångatagen och torterad.
Tintin-albumet Det svarta guldet bockar i princip av samtliga punkter. Men så enkelt kan det väl inte vara?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag ser ett album framför mig om en svensk journalist med skägg som fotar gerillan i Angola eller möjligtvis ANC i Sydafrika?!?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
Jag ser ett album framför mig om en svensk journalist med skägg som fotar gerillan i Angola eller möjligtvis ANC i Sydafrika?!?
Hmm, kanske!? Mina minnesbilder är ju extremt vaga så kan ju helt klart placerat det i Libanon lite utifrån rapporter från Gaza och sådant nu. Inte alls omöjligt. Söker vidare på det spåret!

Minns inte alls nationalitet på journalisten men är ju inte alls omöjligt med en svensk, och om så antagligen en svensk serie också. Skägg dock har jag helt klart för mig stämmer!
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,880
Location
Marjura
Lämpliga motvikter till sjuttiotalsungarnas kommersiella Kalle Ankor o Asterixer!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Det är alltså samma författare som till likaledes politiskt orienterade Johan Vilde, som antagligen också fanns på biblioteket och av samma skäl.

(Om ni är i min ålder var antagligen en annan del av er antikapitalistiska skolning Liten är fin av Ingrid Sjöstrand. Gud vad jag inte saknar gamla DDR-Sverige!)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,880
Location
Marjura
Det är alltså samma författare som till likaledes politiskt orienterade Johan Vilde, som antagligen också fanns på biblioteket och av samma skäl.

(Om ni är i min ålder var antagligen en annan del av er antikapitalistiska skolning Liten är fin av Ingrid Sjöstrand. Gud vad jag inte saknar gamla DDR-Sverige!)
Undrar om de där serierna också kommer att ges ut i lyxutgåvor av retro/nostalgiska skäl?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,880
Location
Marjura
Vill minnas en större tecknad seriebok som skildrade svensk historia men utifrån ett mer folkligt o proggig (maoistiskt?) perspektiv, snarare än kungar och regentlängder? Fogdar och trälar. Lite träsnittsliknande stuk? Kanske ett gulaktigt omslag, mitten/sent 70-tal kanske tidigt 80.
Någon?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Kommer fortfarande ihåg en vits (eller vad det nu är) från Uppdrag i Sahara. Huvudpersonen blir tillfrågad om han vet vad Polisario är, och svarar något i stil med "det låter som spanska flodpolisen?". :)
 
Top