Hjälp mig hitta den bästa ryggsäcken för en rollspelare

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Hej! Jag vill hitta den bästa ryggsäcken för en rollspelare.
  • Stadig i konstruktionen
  • Rymlig, den ska rymma Svärdets Sångs spelarbok, spelledarbok och en kampanjbok (Korpens klagan eller Bittermarken)
  • Det ska finnas småfickor där jag kan ha tärningar och pennor och sånt
  • Det ska finnas skyddad plats för en bärbar 13 tums-dator och plats för strömkabel och en dongel
Några bra tips?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Crumpler gör bra ryggsäckar, den jag har måste vara över tio år gammal och den lever än, trots att den fylls med böcker var och varannan dag. Men den modellen jag har har gått ut, så just den kan jag inte rekommendera.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Det kanske är ett tråkigt tips, men jag tycker Kånken Laptop är bra och den verkar uppfylla dina krav så länge det funkar att du kastar ner pennorna och tärningarna i ytterfacket.

 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om du inte har krav på märke så har du en billig ryggsäck ifrån Biltema med 16" datafack


Kostar 189 riksdaler

Du har även den här för 329


Detta är ju som sagt om rollspelen inte känner behov att åka i en dyr märkesrygga
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag skulle ... och jag skämtar inte ... rekommendera en kylväska. Den jag äger har perfekt passform för lite större brädspelslådor och den är stabil i formen. En extra bonus är att den är vattentät. En nackdel är att det inte finns något fack för datorn, men om jag inte kan övertyga dig, kolla in ett urval av recensionerna:

"Bra storlek och smidig form när man är ute och går."
"Av en 'slump' så passar den perfekt till 12st 33cl burkar."
"Passar precis till boxvin,"
"Perfekt att transportera fryst bröstmjölk i."
"Mkt behändig och bra storlek."

 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Jag skulle spontant rekomendera MilTecs Assault Pack som finns både i svart och tacticoolt olivgrön. Det finns att köpa på andra ställen, vet inte var den är billigast, men där har du gått om bilder på facken att kolla på.

Let me show you it's features:

Först och främst har du "stora huvudfacket" som är rymligt i sig, men framförallt har en ordentlig nätficka där en 13-tums dator lätt får plats och således hålls lite "svävande" mitt i väskan, istället för att vila mot botten. Så det gör inget om du råkar ställa ner väskan lite väl hastigt på ett hårt underlag. Datorn borde således vara väl skyddad.

Det finns en liten ficka med dragkedja på insidan som är perfekt för att ha exempelvis USB-dongel i så att du inte behöver rota runt efter sånt. Det finns också gott om plats för riktigt stora rollspelsböcker i det här facket om du vill, men jag rekomenderar istället att du slänger ner elkabeln här i och sen stänger facket.

Sen går vi vidare till "det lilla huvudfacket" som fortfarande är stort och rymligt och du får lätt ner hela jäkla svärdets sång-lådan i det här facket. Det finns lite småfickor här i också, men de är inte slutna så jag föreslår att du nöjer dig med böckerna här.

Dessa två fack har dessutom remmar med spännen på sidorna, så när du packat ner det du vill ha kan du dra åt dem för att "slimma upp" hela ryggsäcken lite beroende på hur fylld den här.

Slutigen har du två småfack. Det översta är litet och perfekt för tärningar. Det under (och lite större av de två) har pennhållare och sånt, och du kan lätt få plats med en liten anteckningsbok, en godispåse, förstaförbandslåda... allt möjligt.

Som extra bonus: det finns ett yttre fack med kardborreförslutning på den sida av ryggsäcken du har mot ryggen som är rätt stor. Jag brukar ha en sån där tunn regnponcho hopvikt där. Tar ingen plats, och om du behöver använda den för att det ösregnar så kan du sen packa ner den där igen även om den är lite fuktig utan att den kommer i kontakt med dator eller böcker.

Midjebandet går lätt att ta av, om du inte vill ha det på. Men ska du släpa tunga böcker hjälper det så klart att fördela vikten! =)

Jag har haft sån här som EDC-väska i snart sju år nu (även om det har varit begränsat användning för den de senaste två). Funkar bra för mig!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Intressant! Jag har en MilTec-rygga för mina luftgevär, och en del MOLLE-fickor att hänga på, så det där är ju intressant!

EDIT: Och 35 liter! Verkligen intressant variant!
Säg till om det är någon särskilt ficka du vill ha en närmare bild på, eller lite perspektivbilder med ett urval av rollspelsböcker, så kan jag visa hur fullkomligt amatörmässig jag är på fotografering ;)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Säg till om det är någon särskilt ficka du vill ha en närmare bild på, eller lite perspektivbilder med ett urval av rollspelsböcker, så kan jag visa hur fullkomligt amatörmässig jag är på fotografering ;)
Datorfickan skulle vara intressant att se hur det ser ut ... lite tveksam till nätficka ... men det går ju alltid att lägga i något extra skydd antar jag.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Datorfickan skulle vara intressant att se hur det ser ut ... lite tveksam till nätficka ... men det går ju alltid att lägga i något extra skydd antar jag.
Här har jag stoppat ner en bok som storleksreferens. Jag misstänker att du är välbekant med dess dimensioner ;) Jag tror den är ungefär lika stor som en 13tums-dator? Det är ungefär en decimeter från nätfickans nederkant till väskans botten. och ett par centimeters marginal på sidorna så finns absolut plats för lite mer vadering om man vill. Om man stoppar ner både WFRP-regelboken och old world armoury så finns det fortfarande gott om plats kvar. Om man kör ner old world bestiary också så är det väldigt tajt sen.
Helbild.jpg

Sidorna är infästa i väskans sidosömmar och känns väldigt stadiga.
Närbild sida.jpg

Botten tror jag är den svaga punkten, då fickan där bara verkar vara fastsydd i väskans foder å andra sidan har min hållit för en 14tummsdator i sju år nu utan tecken på att det börjar gå sönder.

Närbild botten.jpg
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Här har jag stoppat ner en bok som storleksreferens. Jag misstänker att du är välbekant med dess dimensioner ;)
Haha ja jag gick genast och jämförde den boken med datorns storlek! :D Ser bra ut! Jag tror att MOLLE-kompatibiliteten blir det som avgör till denna lösnings fördel! Och så är jag ju redan kund hos Röda Stjärnan så då kan jag tjäna lite bonuspoäng också.

/Magnus
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag har en timbuk2-ryggsäck för mina jobbgrejer. Väldigt skön att ha på ryggen, bra vadderat laptop-fack osv. Testade lägga ner Svärdets Sång i den och det var inga problem alls. Tror att det är denna modellen jag har.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Här gäller det också att inte bara titta på funktion -- funktionen för en väska är sekundär, (lex damhandväskor) -- utan tänk efter noga då det är ett statement vad du väljer att använda för bärdon och av vilket märke i vårt moderna samhälle. Och vi rollspelare är ju kända för att vara känsliga för trender!

En Kånken med tillhörande lattedrickande Södermalmsbo, en kylarvätska (med eller utan 12V kontakt) eller en becknarväska (för att kränga spel på Gothcon), en prisvärd biltemaväska eller en trendig man's bag från Gucci för en årslön, en sliten systembolagetpåse av plast årgång 2002, en vintage hard case-portfölj i putsad läder, en fjällvandringsväska på 250 liter med plats för en extra SL eller ett miljondollarskontrakt med The Rock för att han ska bära dina spel åt dig i famnen... vad du väljer kommer påverka ditt liv framåt och hur du kommer bli dömd av din omgivning.

(+1 på Timbuk2 för övrigt)
 
Top