Nekromanti Hjälp mig designa ett dödsrike

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
Jag skriver några nya äventyr till Sagan om Gårdarike och behöver hjälp med inspirationen. Samtliga scenarion ska utspela sig i dödsriket (som i detta fall lånats in från de fornnordiska och grekiska gudasagorna). Tanken är att rollpersonerna ska kunna stiga ner i dödsriket rent fysiskt. Jag tänker mig att det har en alldeles vanlig dörr och kan "utforskas" som en vanlig dungeon.

Kartan är under produktion. Den kommer att bli översiktlig snarare än detaljerad. Länk: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=...e=1&theater

Jag har aldrig sett ett äventyr på de premisserna, men föreställer mig att det ändå kan finnas ett antal sådana till spel som jag missat. Det brukar alltid göra det. Finns det? Var hittar jag dem?

Vilka äventyrsuppslag skulle du vilja se i ett äventyr som utspelar sig i dödsriket? Framförallt behöver jag incitament för att få ner spelarna i underjorden. Att slå ihjäl dem är ju en lösning. Att hämta upp en stupad kamrat är en annan. Men jag skulle vilja ha fler varianter. Gärna också på saker som kan hända nere i gångarna. Brainstorma fritt. Alla tips mottages tacksamt.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
RPna behöver en magisk artefakt som de får för att klara något. De får höra att den ligger hos en begravd krigare i nåt gravkummel och det gör den mycket riktigt, problemet är bara att den är fastfrusen och kan inte rubbas. RPna måste därför bege sig till Dödsriket för att hitta den stupade krigaren och få honom att skiljas från artefakten.

Kanske måste de faktiskt dö för att kunna ta sig dit, kanske finns det en skum alkemist som säljer en drog som gör dig skendöd?
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
BMOC said:
RPna måste därför bege sig till Dödsriket för att hitta den stupade krigaren och få honom att skiljas från artefakten.
Bra förslag. Tack. Det borde funka med den påhittade metafysik jag tänkt ut. Jag tänker mig att dödsriket fungerar på följande sätt i spelet:

1) När någon dör lämnar anden kroppen och börjar driva mot dödsriket med vinden.
2) Kroppen kan också hamna i dödsriket så småningom. Antingen genom att begravas eller brännas. I det första fallet hamnar den ju i underjorden. I det andra driver röken/askan med vinden.
3) När kropp och ande har återförenats i dödsriket kan den döde återuppstå. I alla fall inom dödsriket. I förlängningen ska det då också vara möjligt att lämna underjorden och återuppstå på riktigt bland de levande igen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,623
Jag gillar dina bilder, du lyckas verkligen fånga hur kallt, vått och mörkt Hel alltid verkat vara i de gamla vikingasagorna.

Du måste ha med Nagelfar! Ett skepp gjort av de dödas naglar är bara för coolt för att inte göra något med. Oh, och Zombie vikingar!

Om du vill ha tips på spel som utspelar sig i dödsriken vill jag tips om Wraith: the oblivion till gamla owod. Dödsriket är ett postapokalyptiskt landskap där alla föremål görs genom att smälta ner själarna hos nyblivna spöken och sedan smida deras fortfatande medvetna själar till saker som mynt och askfat.

Oh, och Plansscape. De har till och med två vikinga inspirerade efterliv. Ysgard som är som vallhalla och The gray wastes som är som Hel.
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
God45 said:
Jag gillar dina bilder, du lyckas verkligen fånga hur kallt, vått och mörkt Hel alltid verkat vara i de gamla vikingasagorna.
Tack. Bilderna är dock inte tecknade av mig. Joakim Ericsson heter konstnären som håller i penseln.

God45 said:
Du måste ha med Nagelfar! Ett skepp gjort av de dödas naglar är bara för coolt för att inte göra något med.
Nagelfar är redan inritat på kartan :) Det syns bara inte på bilden jag länkade till. Eftersom världshavet ligger fruset i Gårdarike fyller fartyget ingen praktisk funktion. men jag håller med om att det är för coolt för att glömmas bort.

Tackar för tipsen om spel att kika på. Planescape borde jag ju ha kommit på själv, men gjorde det inte. Börjar googlandet under kvällen. I övrigt gillade jag tanken på själar som smids till föremål. Det tänker jag nog låna.

Jag hittade också en bra inspirationskälla i Peter Madsens seriealbum om Valhall. Där finns ett avsnitt som berör hur folk som drömmer kan hamna i Hel fast deras kroppar lever/sover. Det fungerar också ganska bra med min påhittade metafysik.
 
Top