Jag håller på att skriva ett enbladsscenario där ett monster ödelägger rollpersonernas hemort. Jag är lite hemmablind och behöver fler ögon
I introduktionen vill jag bjuda in både spelare och spelledare att skapa den orten och tillsammans definiera vad som är viktigt för dem där. (För att kunna förstöra det senare muhahahaha)
Jag delar upp scenariot i tre akter. Eller egentligen ett "före", ett "under" och ett "efter" katastrofen. Detta är alltså föret.
Fokuset "under" ödeläggandet (akt 2) är inte att besegra monstret, utan att komma undan, hjälpa andra och konfrontera(s av) opportunister.
Räcker det här för att en spelledare/du ska kunna göra nåt med det?
Hade du behövt mer/annat för att få det att lyfta?
I introduktionen vill jag bjuda in både spelare och spelledare att skapa den orten och tillsammans definiera vad som är viktigt för dem där. (För att kunna förstöra det senare muhahahaha)
Jag delar upp scenariot i tre akter. Eller egentligen ett "före", ett "under" och ett "efter" katastrofen. Detta är alltså föret.
Fokuset "under" ödeläggandet (akt 2) är inte att besegra monstret, utan att komma undan, hjälpa andra och konfrontera(s av) opportunister.
AKT 1. Lugnet före stormen
Börja med en stad. En ort. En by. Här bor ni.
Vad är det för plats? Vad betyder den för er? Vad gör ni här?
Låt spelarna bestämma saker om sin hemort. (Även under akt 2.) Förstärk deras coola idéer.
Ta ett varv av vanlig dag.
Rollspela lite. Besök en rollperson i taget.
Vad pysslar du med innan katastrofen?
Vilka träffar du? Vad hoppas du ska hända idag?
Sedan börjar omgivningen skaka. Ett skrik hörs. Nu börjar det.
Räcker det här för att en spelledare/du ska kunna göra nåt med det?
Hade du behövt mer/annat för att få det att lyfta?