Hjälp mig att komma vidare från alvkungens fängelse

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,487
Location
Stockholm
Hej. Jag spelleder en kampanj för några kollegor. Nu har vi haft sommaruppehåll men ska dra igång snart igen. Och jag är helt blank.

Senaste omgången avslutades med att rollspersonerna hamnade i ett alvfängelse, högt upp bland trädkronorna. Det är av allt att döma ett missförstånd, då RP just hade räddat en mycket förvirrad alvkung från säker död. Eventuellt ligger alvdrottningen bakom fängslandet, oklart varför.

Vad är ett roligt sätt fortsätta på? Spelarna är rätt gröna, och behöver ofta lite riktning. Nått som får fart på dem.

Förutom alvdramat så har följande grejer hänt:
  • En uråldrig, jättestor drake är sur på rollspersonerna efter att de kastat en båt i hens mun.
  • Alla paladiner i världen har blivit galna. Utom en (en rollperson)
  • En intelligent juvel dyker upp ibland, och verkar vara inblandad i det mesta som pågår.
  • Gränserna mellan olika dimensioner har lösts upp, och det händer att man slumpvis ramlar in och ut ur olika världar/tider.
  • Rollpersonerna förstörde månen. Inte med flit, men nu finns det ingen måne längre. Vilket har lett till att...
  • ...solen aldrig riktigt går ner och det är torka och elände.
  • Ibland regnar det eldelementarer från himmelen.
  • Det finns något som kallas "Solens huggtänder", men inget vet vad det är.
Jag har improviserat det mesta och har ingen större plan med det hela. Spelarna har tagit på sig själva ansvaret för att på något sätt återställa månen.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Klassikern är ju att det finns olika fraktioner som bråkar med varandra. Någon uppsöker rollpersonerna och försöjer få med dem på sin sida och vill att de ska utgöra ett uppdrag mot att personen hjälper dem att rymma.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Det regnar ner eldelementarer och trädet börjar brinna. Alverna flyr men flera fångas på olika ställen. Rollpersonerna släpps ut för att hjälpa till att rädda de olyckliga och lovas frihet om de bidrar. Alternativt kan deras fängelse fatta eld så att de kan fly, men måste rädda ett gäng alvbarn från säker död, vilket gör att de benådas av alvkungen.

EDIT: Jag utgår från att de spelar hjältemodigt. Gröna spelare lutar väl mer åt det hållet, tror jag ...?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Trädet, som lever, är troget kungen och öppnar sin bark för äventyrarna för att de ska avslöja drottningens förräderi.
Det är så jävla mycket sagokänsla i det där. Älskar det! Trädet kan ju då också öppna upp vägar in till andra rum, glömda och gömda rum. Det förlorade biblioteket. Observatoriet. Skattkammaren. Fan vilken grej!
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Du skriver om luckor i tid och rum. Varför inte ramla genom ett sådant. De ser sig själva tas till fånga och en av gestalter a som de inte såg första gången avslöjar sig nu.....och de ser att det är X !
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
803
När mina spelares rollpersoner satt i fängelse fick de fylla i alla förhörsfrågor på papper utan att kommunicera internt, för att simulera förhör i enrum. Sen användes alla motsägelser från förhören mot dem i rättegången.

Jag tror inte att det egentligen var vad du frågade efter, men det funkade bra för att få spelarna att känna att de satt i skiten innan de kom undan.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Den sura draken "fritar" rollpersonerna för att hämnas på dem men den magiska obalansen som uppstår när alverna försöker stoppa draken gör att den faller in i en dimensionslucka, medan rollpersonerna ramlar ner i en annan.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,065
Jag skulle önska lite mer detaljer kring att rollpersonerna kastat en båt i en uråldrig drake mun, men tänker följande samband (uppenbart inspirerad av nya DoD):

- Den uråldriga draken höll världen i ordning och hade fängslat sin kaotiska motsats, juvelen, som sitt ena öga. När rollpersonerna kastade båten i munnen på draken åkte ögat, juvelen, ut (fören liksom gick inåt uppåt i munhålan, nådde ögonhålan inifrån och - PLOPP!).
- Juvelen är nu fri och viskar sina ord av galenskap i paladinernas öron. Dessa ord var tidigare filtrerade av draken.
- Att gränserna mellan världar har lösts upp är en direkt följd av juvelens förlösta kraft.
- Juvelen påverkar även rollpersonerna och var högst inblandad i att de "råkade" paja månen och rubba balansen med solen, som är allierad med juvelen.
- Solens huggtänder är rollpersonerna.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Alla dessa solproblem påverkar förstås de andra tiderna och dimensionerna, där solenergin stjäls ifrån. Så i vissa övriga tider / dimensioner har de nu problemet med för lite sol!
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Finns det bitar kvar av den förstörda månen? Vart tog de vägen? Vilka (måndyrkare och andra) vill ha dem och på vilka sätt kan bitarna komma till (magisk?) användning? Vad kan man göra med en samling nedstörtade månstenar och/eller månklippor? Går det att sätta ihop (åtminstone delar av) månen igen? Vad säger de uråldriga profetiorna om dem som förstörde månen? Finns det demoner eller andra märkliga varelser som kommer från månen? Vad vill de nu när de tvingats bort från sitt hem? Hur har de förändrats?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,487
Location
Stockholm
Jag skulle önska lite mer detaljer kring att rollpersonerna kastat en båt i en uråldrig drake mun
Jo, när de var vilse i tid och rum hittade de ett litet träskrin som med ett kommandoord förvandlas till en båt. Eller ett skepp, egentligen.

När de en tid senare stötte på en uråldrig drake och höll på stryka med hela gånget, använde en RP skrinet som en handgranat. Det gjorde inte så stor skada, men chocken att plötsligt ha en medelstor kogg i käften fick draken att fly fältet.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,090
Vänta tills alverna super sig fulla och packa ned gruppen i tomma vintunnor som får guppa iväg.
 
Top