Hjälp mig att introduceras till Apocalypse World

PerW

Veteran
Joined
7 Jan 2021
Messages
54
Hej,

Jag har väl sovit under någon sten eller nåt, men har just nyligen förstått att ett nytt regelkoncept tagit över delar ab rollspelsvärlden; Apocalypse world och moves.

Vad är bra och vad bör jag undvika i denna nya värld?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Tja, jag vet inte hur nytt det är, men AW gjorde en hel del saker poppis och kombinerade dem på ett intressant sätt som inspirerade många. Och det har definitivt gett upphov till en hel del efterföljare. Mitt tips om du är intresserad är att se om du kan lyckas bli spelare i en AW-kampanj. Bra att börja med AW, för det är ett bra spel, medan dess efterföljare är väldigt ojämna i kvaliteten. Tipset är också att börja som spelare, för i alla fall jag finner AW stört omöjligt att spelleda som skrivet. Det innehåller en massa konstiga tips och krav på en massa prepparbete som jag inte fattar poängen med. Men som spelare gillar jag det.

Jag kan också rekommendera Dream Askew, som är ett spelledarlöst hack på AW. Det var från början ett enkelt spel på några A4, men av outgrundlig anledning gjordes det sedan om som en kickstarter på hundratals sidor. Jag har ingen aning om vad som står på alla de sidorna, men den första versionen på några A4 är verkligen ett toppenspel. Jag har spelat men inte läst den andra versionen, och Dream Apart som följer med den, där man istället spelar judar i industriella revolutionens Östeuropa, och det är nog ännu bättre. Riktig höjdare. Regelsystemet i dessa spel är dock kraftigt förenklat jämfört med AW, som kan vara ganska pilligt ibland.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Om du vill introduceras till Apocalypse world så spelar du Apocalypse world, för inget spel som är PbtA (Powered by the Apocalyse) egentligen lika bra som Apocalypse World.

Poängen med Apocalypse world är inte moves, även om moves passar just där. Det är att sätta spelare på kollisonskurs med varandra, en poäng som många PbtA missar fullkomligt (vilket betyder att deras arketyper och regelsystem ofta blir osammanhängande, onödiga och begränsande. Meningslöst trams helt enkelt).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Poängen med Apocalypse world är inte moves, även om moves passar just där. Det är att sätta spelare på kollisonskurs med varandra, en poäng som många PbtA missar fullkomligt (vilket betyder att deras arketyper och regelsystem ofta blir osammanhängande, onödiga och begränsande. Meningslöst trams helt enkelt).
Jo, men dragen är väl dess USP. Att sätta spelare, eller i alla fall rollpersoner, på kollisionskurs med varandra finns det ju en miljard rollspel som gör. Men dragen är det som kännetecknar AW och PbtA.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Om du vill introduceras till Apocalypse world så spelar du Apocalypse world, för inget spel som är PbtA (Powered by the Apocalyse) egentligen lika bra som Apocalypse World.

Poängen med Apocalypse world är inte moves, även om moves passar just där. Det är att sätta spelare på kollisonskurs med varandra, en poäng som många PbtA missar fullkomligt (vilket betyder att deras arketyper och regelsystem ofta blir osammanhängande, onödiga och begränsande. Meningslöst trams helt enkelt).
Ajdå. Jag som har spanat på Dungeon World...

Jag är intresserad av vad moves-mekaniken kan ge och är sugen på att testa den. Jag är däremot inte ett dugg sugen på efter-katastrofen-värld eller kollisionskurser inom spelgruppen (det förstnämnda ledde till Dungeon World, det sistnämnda är ett generellt personlighetsdrag antar jag).
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Ajdå. Jag som har spanat på Dungeon World...

Jag är intresserad av vad moves-mekaniken kan ge och är sugen på att testa den. Jag är däremot inte ett dugg sugen på efter-katastrofen-värld eller kollisionskurser inom spelgruppen (det förstnämnda ledde till Dungeon World, det sistnämnda är ett generellt personlighetsdrag antar jag).
Dungeonworld är ett 400-sidors rollspel som borde ha skrivits på 50 och inte använt PbtA alls. Det är helt enkelt den oheligaste korsningen av DnD och PbtA och du borde spela OSR istället.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Helt klart Apocalypse World. Fantastiskt bra och pedagogiskt skrivet och fortfarande har inget av de som inspirerats överträffat det.
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Vad är skillnaden på AW och PbtA?
PbtA används på två sätt. Som hack av Apocalypse World med lite samma typ av regler, eller som namnet på en designfilosofi som nödvändigtvis inte alls leder till spel som beter sig eller ser ur som Apocalypse World.

Oftast används det för det första men ibland det senare också (kanske framförallt av författarna till AW själva).

Se ex här: http://apocalypse-world.com/pbta/policy
 
Last edited:

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Dungeonworld är ett 400-sidors rollspel som borde ha skrivits på 50 och inte använt PbtA alls. Det är helt enkelt den oheligaste korsningen av DnD och PbtA och du borde spela OSR istället.
Ajdå. Jag som inte är särskilt intresserad av OSR. :)

400 sidor har jag ingen plan på att läsa. Gratisdokumentet är på 33 sidor och så har jag en fan-made guide på 59 sidor att kika i vid behov.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Någon sorts svar på trådstarten här:

Det jag framför allt gillar med Apocalypse World, och det som är dess kännetecken för mig, är Playbooks och Moves.

Playbooks innebär att varje "klass" har ett färdigt rollformulär där alla de val du ska göra under rollpersonsskapandet står beskrivna. Det finns en uppsättning namn, beskrivningar, kombinationer av egenskaper och moves för varje typ av karaktär. Spelarna väljer helt enkelt varsin playbook och gör sina val, och sedan är rollpersonen klar. Varje playbook beskriver en arketypisk person i samhället efter undergången, som till exempel Angel (en läkare), Hardholder (en boss över en grupp bofasta människor) eller Chopper (ledare för ett motorcykelgäng).

Moves är ungefär som färdighetsslag med tydligare regler. Det finns ett antal grundläggande moves som gäller för alla rollpersoner, och varje rollperson har några specialmoves. När vissa saker inträffar i berättelsen slår man får ett move och ser hur det går. Ett exempel är "act under fire". Om rollpersonen försöker smyga sig förbi någon, duckar under beskjutning eller något annat stressfullt slår man 2T6 och lägger till rollpersonens värde i Cool. På 10+ lyckas rollpersonen med det hen vill göra. På 7-9 går det halvbra: spelledaren får föreslå en mindre lyckad utgång eller erbjuda ett svårt val. Slår spelaren under 7 gör spelledaren ett move, vilket i princip innebär att hen sätter rollpersonen eller rollpersonerna i en knivigare situation.

Och av de spel jag tittat på tycker jag fortfarande att Apocalypse World är det mest lyckade.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag har spelat litegrann. Min hisspitch för AW skulle vara att det är ett jättebra spel om du vill samberätta men med habila regler och utan att behöva preppa något.

Jag skulle också på väg ut ur hissen säga att det ska användas så. Börjar man preppa kampanjer eller vill opta sin rollperson kan det bli knepigt.

Riktigt bra samberättargodis alltså! 😀
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Föresten om en är nyfiken på AW och hur det kan se ut kring ett spelbord så finns ju gamla youtube-serien How we Roll där designers själva spelleder sina spel, Vincent Baker har där kört AW och Dogs och finns massa annat, bland annat lite Jeepform har jag för mig.

 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Föresten om en är nyfiken på AW och hur det kan se ut kring ett spelbord så finns ju gamla youtube-serien How we Roll där designers själva spelleder sina spel, Vincent Baker har där kört AW och Dogs och finns massa annat, bland annat lite Jeepform har jag för mig.

Nu känner jag mig lite korkad. Jag hade inte insett att Vincent Baker och @GnomviD var samma person!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
MIn stora behållning från AW som jag tagit med mig till vanligt rollspelande är hur SL kan bygga upp världen (och karaktärerna) genom att ställa ledande frågor till spelarna. Jag tycker det är ett väldigt kul sätt att göra spelarna till medskapare utan att för den delen ge dem helt fria tyglar.

Frågor i still med "Varför hatar du den här personen" (om en nyintrodecerad SLP), eller "Vad heter den här baren?".
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Ajdå. Jag som inte är särskilt intresserad av OSR. :)

400 sidor har jag ingen plan på att läsa. Gratisdokumentet är på 33 sidor och så har jag en fan-made guide på 59 sidor att kika i vid behov.
Du kommer väldigt långt med det som finns i playbooks-dokumenten. Du får däremot inte så mycket kött på benen kring hur du spelleder, men om du har förstått grundkonceptet:

10+) success
7-9) success men spelledaren gör ett move
6-) spelledaren gör ett move

–Så kommer du klara av det rätt bra ändå. Det sämsta med DW skulle jag säga är att det inte riktigt klargör hur mycket man ska preppa och inte. Det ger lite blandade signaler där... Ja egentligen är det lite schizofrent hela spelet. Men jag tycker ändå att det är helt okej att spelleda i jämförelse med DnD som jag aldrig skulle förmå mig att spelleda.
 
Top