Tja, jag vet inte hur nytt det är, men AW gjorde en hel del saker poppis och kombinerade dem på ett intressant sätt som inspirerade många. Och det har definitivt gett upphov till en hel del efterföljare. Mitt tips om du är intresserad är att se om du kan lyckas bli spelare i en AW-kampanj. Bra att börja med AW, för det är ett bra spel, medan dess efterföljare är väldigt ojämna i kvaliteten. Tipset är också att börja som spelare, för i alla fall jag finner AW stört omöjligt att spelleda som skrivet. Det innehåller en massa konstiga tips och krav på en massa prepparbete som jag inte fattar poängen med. Men som spelare gillar jag det.
Jag kan också rekommendera Dream Askew, som är ett spelledarlöst hack på AW. Det var från början ett enkelt spel på några A4, men av outgrundlig anledning gjordes det sedan om som en kickstarter på hundratals sidor. Jag har ingen aning om vad som står på alla de sidorna, men den första versionen på några A4 är verkligen ett toppenspel. Jag har spelat men inte läst den andra versionen, och Dream Apart som följer med den, där man istället spelar judar i industriella revolutionens Östeuropa, och det är nog ännu bättre. Riktig höjdare. Regelsystemet i dessa spel är dock kraftigt förenklat jämfört med AW, som kan vara ganska pilligt ibland.