Nekromanti Hjälp med WoD kampanj

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Jag funderar på att någon gång i framtiden köra en kampanj i WoD med mina spelare. Jag funderar på att låta dem börja kampanjen som "vanliga" människor och sedan göra dem till vampyrer, varulvar och magiker under kampanjen. Eftersom jag är helt ny till WoD så har jag några frågor:
1. Vilka monster förutom werewolfs, vampires och mages kan man förvandlas till under spelets gång?
2. Finns det några roliga äventyr på nätet eller finns allt i splatbooksen?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Det som är synd med WoD är att göra cross overs mellan mage/vampire/changling/ werewolf/geist är krångligt. Tematisk, och speltekniskt.

Slår man ihop olika WoD grenar får man mest ett konstigt superhjältespel som kommer vara djäkligt obalanserat av olika moment och ha svårt att fungera ihop. Någon kommer säkert få en ledsen min för att deras rollkoncept tematisk eller speltekniskt havererar när olika spelgrens möts för tätt.

WoD är helt enkelt inte gjort för att köras cross-splat. Det funkar därför dåligt. Det går, men då ska man kunna spelet bra.

Första gången man kör det skulle jag rekommendera att spelarna alla tillhörde samma grupp (alla magiker, eller alla vampyrer) och om du vill ta in saker från andra delar av spelen göra det som grupper med andra intressenter. Var och en av grupperna har nog mycket variation inom sig och nog rika teman och genremöjligheter för att erbjuda en läcker kampanj. Välj vilken spelgren ni vill ha utifrån vad för teman ni tycker är läckra.

Den bästa senariostrukturen för WoD är en fisktank, om du inte kör en vanlig skräckhistoria för vanilla mortals.

Det finns en massa bra skrivet på forumet om fisktankar. Så här bygger jag mina fisktankar oftast.

En bra resurs för att bygga fisktanks äventyr är de olika stadsböckerna för de olika spelen. New Orelans by night - Vampire och Boston Unveiled - Mage och så vidare. Jag tror alla spelgrenar har en egen stadsbok. Miami för changlings, the rookies för werewolf osv.

Dessa böcker är uppbyggda med plothooks, och en massa olika slps individer och grupper med olika intressen idologier och agendor som rollpersonerna kan hamna i konflikt med och alliera sig med och så vidare. Samt bra med beskrivingar av staden och stadens möjligheter i storyn.
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Ok, låter som man i alla fall i början bara skall använda en av "monsterböckerna". Vilken skulle ni välja i så fall? Alla (utom möjligen promethean) verkar väldigt spännande, så det lär bli lite svårt att välja.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Spela ett par spelmöten, kanske en vanlig kort (1-2) historia som människor först och se efter vilket tema som verkar passa karaktärerna bäst?

Ha en omröstning bland dina spelare?
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Changeling: The Lost är coolt (fast jag tror inte det tjänar på att spela mortal innan man blir kidnappad).
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Changling tjänar på det. Det innebär ett tidshopp, men du får in tragedin att någon tagit över ditt gamla liv om du kört scener av ditt gamla liv.
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Problemet är då att man inte kan kombinera det med vampires/mages/werewolfs/annat kul utan att man får göra ett tidshopp precis efter att de andra spelarna har blivit "monster" och då missar man en massa väldigt spännande rollspel.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,550
Location
Stockholm
Mja. Vampyrer kan hamna i torpor jävligt länge, varulvar kan gå in i någon sorts vara-varg-mode och dra till skogs, magiker kan åka och söka sig själv på andra existensplan. Etc.
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Magnus Edlund said:
Mja. Vampyrer kan hamna i torpor
???
Jag har ingen av böckerna utom grundboken, det är lite därför jag frågar, för att slippa köpa alla.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Anton P said:
Problemet är då att man inte kan kombinera det med vampires/mages/werewolfs/annat kul utan att man får göra ett tidshopp precis efter att de andra spelarna har blivit "monster" och då missar man en massa väldigt spännande rollspel.
Tja, rekommendationen är ju just att inte blanda... just eftersom de så sällan passar ihop på ett vettigt sätt.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,289
Location
Örebro
Fast det där gällde betydligt mer i det gamla än vad det gjorde i nya. I nya har spelen designats med åtanke att de ska kunna inhysa en mixad spelgrupp i betydligt högre utsträckning än i gamla World of Darkness.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,209
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
De asiatiska spinoffsen på alla spel i gamla WoD underlättade kraftigt mixade spelgrupper, eftersom alla olika kraftkällor och grejer där kokades ned till samma kraftkällor (chi, hun, och p'o), och kampen mot helvetesfurstarna är något nästan alla fraktioner där har som gemensam drivkraft. Den asfattiga "kill on sight"-premissen beträffande vampyrer-varulvar finns heller inte i KotE/Hengeyokai, vampyerna har ett mer konstruktivt förhållande till spöken (Dark Kingdom of Jade) jämfört med tex Giovanni, och kan interagera även med spirits och färdas till dödsriket och andeplanet, vilket i oerhört hög grad underlättar vampyrer och varulvar i samma spelgrupp.

Faktum är, de olika WoD-varelserna är såpass väl integrerade med varandra i KotE att det är slöseri att -inte- crossovra på något vis (Changelingsen är rätt poänglösa dock).
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,289
Location
Örebro
När talade om att det hängde ihop dåligt i gamla WoD menade jag förstås då den västerländska - och dominerande - biten. Kindred of the East kom ju långt senare och är rätt annorlunda på många sätt (och däribland mer nyanserad). Gillar man den miljön så låter det definitivt som en bra grund för crossovers. :gremsmile:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,289
Location
Örebro
Anton P said:
Jag har ingen av böckerna utom grundboken, det är lite därför jag frågar, för att slippa köpa alla.
Torpor = koma. Tänk dig att de hamnar i en dvala där de inte dör, men inte är vakna heller. Torpor kan vara från några futtiga år till flera århundraden. Ju äldre vampyren är, desto längre brukar torpor vara generellt.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Som Ymir och Endy varit inne på angående gamla WoD (Masquerade, Apocalypse, The Dreaming, Ascension) så var det aldrig tänkt att mixa fraktionerna i spelgrupperna. Självklart kan man göra det ändå, men det kräver mycket omarbete av reglerna och av världen. Vampyrer och varulvar hatar varandra mer än standard-alver-dvärgar-syndromet och är som WW skrivit det totalt omöjligt att kombinera i samma rollspelsgrupp, utan undantag. Alla hatar magiker, och magikerna hatar alla, så det går inte heller så bra, även om det skulle gå att ha en magiker under cover bland exempelvis vampyrer i gruppen.

Det är inte omöjligt, men för att det ska kännas trovärdigt får man jobba oerhört mycket på bakgrundsinformationen och karaktärerna. För att försöka göra en crossover mellan spelen rent regeltekniskt får man göra en hel del förändringar (KotE ligger närmre de andra, men å andra sidan mister man allt som är coolt med Vampire om man spelar KotE, vet att Ymir går i taket nu, men det kan jag ta :p)

1. Du har ju mummy också, men jag vet inte någonting om dem alls.
2. Det finns inte så mycket färdigskrivna äventyr som inte är WW-produkter, men googla så hittar du säkert nåt.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Detta gäller till viss del nya WoD också. Där kan man korsa stigar med andra grupper utan att spelet exploderar, men att spela blandade grupper däremot är svårt om man inte redan har koll på makanik, balans, teman och så vidare. Det är egentligen inte gjort för blandade grupper.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Mummy hittar jag inget om på witewolfs sida. Var det nån sorts skämt?
Man kan lätt tro att det är det, jag har aldrig varit speciellt sugen på att spela en mumie, men jag har som sagt inte läst något om dem. Om inte annat kanske de är coola att ha med i nån kampanj, men jag tvivlar på att spelet i sig är särskilt bra.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Har aldrig spelat Mummy heller, men dock läst igenom det och det verkar ändå vara ett utav de coolare spelen till old-WoD. Liksom du spelar en urgammal mumie från egypten, ofc ser du mänsklig ut och sådant, har coola magiska förmågor och har typ det näst bästa mythoset i gamla WoD (Efter KotE då )



/Poseur anser
 
Top