Hjälp med Windows 11

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tycker att Windows 11 är jättefult, men jag använder inte Windows 11 på daglig basis så jag bryr mig inte.
Jag ogillar Windows och ogillar Microsoft, och periodvis behöver jag använda Windows på daglig basis i mitt arbete.
Jag tycker Windows 11 var ett stort lyft, och det är den första versionen av Windows som jag känner mig lite inspirerad av att arbeta med.

Det fanns en version av Windows XP som hette... ... ... TinyXP tror jag. Den körde jag. Både för- och nackdelar.

Om man installerar GHOST SPECTRE... behöver man en licensnyckel så småningom för att aktivera det?
Och om man inte aktiverar det... hur fungerar det med löpande uppgraderingar?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Om man installerar GHOST SPECTRE... behöver man en licensnyckel så småningom för att aktivera det?
Och om man inte aktiverar det... hur fungerar det med löpande uppgraderingar?
Stor brasklapp för jag har ännu inte installerat någon av versionerna (gör det i veckan om jag har tid).

Så här har jag förstått det:

1. Det är fortfarande Windows, men väldigt nedbantade versioner av Widnows.
Det betyder att om man haft en riktigt windowslicens på datorn sen tidigare ska datorn automatiskt få samma licens igen.
Men det är helt ok och lagligt numera at istallera windows utan licens på en ny dator.
(det är väl inte helt lagligt, men en windowslicens kostar under 100 kr)

2. Man kommer fortfarande automatiskt få de där irriterande uppdateringarna som kommer natten mellan tisdag och onsdag var annan vecka.
Däremot är jag lite mer osäker på på den årliga stora uppgraderingen i oktober varje år - då är man antagligen tvungen att uppdatera manuellt (eller i värsta fall göra en omstallering).
Av vad jag vet fungerar bara oktober-uppgraderingarna automatiskt om man INTE har manipulerat TPM, CPU och Secure Boot (som man manipulerat för att kunna installera på äldre datorer).
Både GHOSTSPECTRE och Tiny11 har TPM och liknande avstängt (det kan hända att i någon av installationerna får man välja om man vill stänga av dem eller ej - men jag får återkomma i den frågan).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Först en VARNING när det gäller GHOSTSPECTRE och Tiny.

Bägge är bra OM man får tag på originalversionerna.
Problemet är att det finns massor med fejksidor där man kan ladda ner GHOSTSPECTRE och Tiny med inbyggt virus - och dessa fejksidor har högre ranking på google än de riktiga sidorna.
Dessutom har de riktiga sidorna en tendens att byta adress emellanåt.

Så använd bara GHOSTSPECTRE och Tiny om du VET vad du gör och laddar ner rätt filer.

###

Men det var inte därför jag skrev det här inlägget.
Flera stora YT-kanaler har skrivit om ett helt nytt tredje alternativ: AtlasOS.
De modifierar inte installations-iso:n, vilket är lite mer lagligt ur Microsoft synvinkel.
Men de plockar bort ALLT.
Det går nog inte att få en mindre Windows-installation än AtlasOS.

Det är två problem: "helt nytt" och "allt".

Det är fortfarande så nytt att de gör ändringar varje dag.
Det betyder att laddar du ner AtlasOS idag så kommer det skilja sig från igår och i morogon.
Det betyder att man inte kan lita på några instruktioner, FAQ, eller Wiki - för de ändrar för snabbt och för mycket.
Jag killgissar att det kommer att börja stabiliseras om ett par månader eller halvår, men innan dess får man lösa allt själv.

Med "allt" menar jag ALLT.
Det går antagligen inte att få ett mer avskalat Windows än AtlasOS.
Problemet är att man bara får ett Windows-skal.
De har plockat bort skräp som webbläsaren Edge - jag hoppas du vet hur man tankar ner en webbläsare från kommandoprompten.
De har plockat bort skräp som Defender - jag hoppas du vet hur man tankar ner och konfigurerar ett bra antivirusprogram.
De har plockat bort skräp som Update - jag hoppas att du vet hur man tankar ner windows säkerhetsuppdateringar manuellt från kommandoprompten.
O.s.v.

AtlasOS är skithäftigt - men än så länge bör man vara ett Windowsproffs som verkligen kan Windows om man ska använda det.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Två saker:

###

Lite mer om AtlasOS som jag skrev om ovan.
Det är ett helt nytt projekt (fortfarande beta), så jag hade inte så mycket info om det.
Nu har jag lite mer info som kan vara av intresse.

Det finns ett annat projekt, också beta, som heter ameliorated:

Källkoden är Open Source, vilket är positivt, för då kan de inte gömma skit i koden.
Programmet körs i en terminal (cmd, eller powershell), vilket gör att vanliga användare som inte är vana vid programmering bör hålla sig undan.
Programmet saknar dokumentation, vilket gör det ännu svårare att använda, men det beror på att programmet är helt nytt - de har inte hunnit skriva dokumetationen ännu.
Programmet modifierar Windows som redan är installerat - så det är lagligt.

Programmet låter en avinstallera program och funktioner man inte vill ha i Windows (debloating).
Programmet låter en installera andra program man vill ha istället (avinstallerar man Microsoft Edge, kan programmet t.ex. installera Firefox eller Chromium, eller någon annan webbläsare åt en).
Programmet låter en sedan skapa en playbook, d.v.s. ett litet program som man kan köra på andra datorer och som automatiskt gör alla ändringar man gjorde på den första datorn.
Man kan även betala skaparen $10/mån för att få sin playbook "certifierad". Det betyder:
- även om ens playbook är closed source så garanterar Ameliorated att playbooken inte innehåller skit.
- man får finnas med på Ameliorateds hemsida.

Även om Ameliorated här helt nytt finns det redan tre certifierade playbooks: AME Wizard, ReviOS och AtlasOS.
Så nu vet ni varifrån AtlasOS kommer.

Ska man använda dessa playbooks?
Nja.
Dels bör man vänta tills de inte är i beta längre.
Dels bör man tänka på att de avinstallerar Windows Defender, så man inte har något virusskydd.
Man kanske bör vänta på en playbook som antingen inte avinstallerar Windows Defender, eller installerar ett allternativ.


###

Om du frågar en IT-tekniker vad de använder för program att skapa bootbara USB-minnen (t.ex. med en Windows-ISO) som kommer väldigt många säga att de använder Rufus.

Varför nämnde jag då inte Rufus när jag skapade tråden?
För att Windows 11 var helt nytt och det fanns ännu inte någon Rufus-version som klarade Windows 11.
Nu finns det dock och den lär fungera tills de släpper Windows 12, då vi får samma problem igen.

Hur gör man?
Tanka ner eller skapa en Windows 11 ISO-fil.
Tanka ner senaste versionen av Rufus.
Stoppa in ett USB-minne i datorn, kör Rufus, markera att du vill skapa en USB med Windows-ISO:n du tankat ner.

Nu kommer Rufus säga: "det här är Windows 11, vill du att vi tar bort Secure boot, CPU-koll och TPM2?"
På det svarar man ja.
Ett par minuter senare har man ett USB-minne som kan installera Widnows 11 på alla ens datorer utan problem.

Är detta lagligt?
Ja.
Du får modifiera en Windows-ISO för eget bruk.
Däremot får du INTE distribuera em modifierad Windows-ISO, så rent tekniskt får du inte låna ut ditt USB-minne till en kompis.

 
Top