Nekromanti Hjälp med systemval

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Tja, jag har tänkt spelleda en SG:U-liknande kampanj i slutet av februari. Tills för 10 minuter sen tänkte jag köra den i Coriolis, men jag insåg precis att jag inte använder nästan något av världen i Coriolis, vilket jag anser vara den enda anledningen att spela det spelet.
Så jag tänkte flytta kampanjen till vårt eget universa, precis som det är idag.
Problemet är då vilket regelsystem jag ska välja. Jag har absolut ingen aning, och om jag inte kommer på nåt bra, som jag kan få tag på snabbt, så lär det bli Coriolis ändå.
Så, mina krav är alltså att det ska va ett bra och enkelt system, som går fort att lära sig, och som passar i en en hyfsat low-tech rymdkampanj.
Jag har kikat lite på GURPS,bara för att jag har hört att det ska va ett bra system, om det passar i min kampanj har jag ingen aning om.
Några idéer?
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Gillar det mesta jag har testat, vilket inte är jättemycket. Det beror helt enkelt på vad jag vill ha ut av spelet just då.
Men några favoriter är O:fr, AW, Lady blackbird (som jag spelleder nu), och Pf. Ett ganska brett spektra alltså. Jag är öppen för förslag om både indie- och tradspel, men mina spelare är inbitna tradare, så för flum får det tyvärr inte va
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Då skulle jag säga Starblazer (Fate) eller Gurps. Beroende på vad du trivs med. Båda systemen gör nog det du vill. Och så Traveller, om du vill testa en klassiker.
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Är GURPS lika tjockt som starblazers? Har tyvärr lite begränsad tid att läsa igenom det hela, och vill helst ha nåt som går snabbt att lära sig :gremtongue:
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Arfert said:
Då skulle jag säga Starblazer (Fate) eller Gurps. Beroende på vad du trivs med. Båda systemen gör nog det du vill. Och så Traveller, om du vill testa en klassiker.
Kan inte göra mer än hålla med.
Om du redan har en egen unik setting så är både Starblazer och Gurps utmärkta grundläggande system att basera regelmekaniken på.

Skulle dock rekommendera Starblazer om du vill göra det enkelt för dig eftersom där får du allt i en enda bok.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Anton P said:
Är GURPS lika tjockt som starblazers? Har tyvärr lite begränsad tid att läsa igenom det hela, och vill helst ha nåt som går snabbt att lära sig :gremtongue:
Svaret på det är nja. Beroende på vad du vill ha så är Gurps mer utspritt på fler böcker så i slutändan så kan det bli lika mycket.

Däremot så låt inte sidantalet skrämma dig vad gäller Starblazer. Mycket i den boken kan du skita i och enbart plocka de delar du vill ha för din setting. Som t.ex. regler för att skapa robotar, organisationer m.m kan vara överflödiga. Det enda du behöver är egentligen karaktärsreglerna.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det är två böcker; en om hur man gör rollpersoner och en med resten av reglerna. Fast man behöver inte läsa allt. Sen finns en massa extraböcker, t ex om SF.
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Ursäkta min lathet, men vad är titlarna på de två grundböckerna? För om jag känner mig själv rätt kommer det annars sluta med att jag köper fel...
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
432
Location
Jönköping
Anton P said:
Någon som har koll på hur systemet är i det?
I det officiella Stargate-rollspelet används d20-systemet.

Anton P said:
Ursäkta min lathet, men vad är titlarna på de två grundböckerna? För om jag känner mig själv rätt kommer det annars sluta med att jag köper fel..
Ett tips är att bara köra med GURPS Lite som dessutom är gratis.

-----

Jag skulle nog istället dock rekommendera Traveller, senaste versionen från Mongoose Publishing.
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Tack för all hjälp!
Jag gör så att jag börjar med GURPS lite, och sen införskaffar antingen "riktiga" GURPS eller starblazers, och konverterar rollpersonerna om det behövs :gremsmile:
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Gurgeh said:
Om jag skulle spelleda något i den stilen skulle jag antagligen använda Diaspora.

/tobias
Precis vad jag tänkte föreslå. Samma grund som Starblazer (nämligen Fate), men gjort för att inte kräva fyrahundra sidor skills och stunts. Typ.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Simon said:
Gurgeh said:
Om jag skulle spelleda något i den stilen skulle jag antagligen använda Diaspora.

/tobias
Precis vad jag tänkte föreslå. Samma grund som Starblazer (nämligen Fate), men gjort för att inte kräva fyrahundra sidor skills och stunts. Typ.
Fast Starblazer är fan så mycket trevligare och mer inspirerande att läsa.
 
Top