Nekromanti Hjälp med stridskonster sökes

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har jobbat med världen Skymningshem (läs mer här) en tid nu, och är nästan klar. Världen kan spelas med bland annat Eons regler och modifikationerna av dessa är också nästan klara. Det återstår tre små saker:

<ul style="list-style-type: disc">[*]Graderingsprov: Graderingsproven är helt enkelt en klase med test som rollpersonen måste genomgå för att få skaffa en viss teknik i en stridskonst. Klarar man inte graderingsprovet så får man inte lära sig tekniken.

Det saknas graderingsprov för ungefär hälften av teknikerna. Detta behöver fyllas ut så att listan blir komplett, med ett par tre graderingsprov per teknik.[*]Stridskonster: Jajjemen, sådana behövs. Eftersom de vanliga vapenfärdigheterna inte används alls i Skymningshem, utan enbart stridskonster, så är det nödvändigt att stridskonster listas upp.[*]Taktikvalskorten: Taktikvalskorten till Eon byggdes för www.rollspel.nus julkalender 2003, och var inspirerade av dess motsvarighet i T10-systemet. Vad som nu behövs är en frivillig regel för att använda dessa i Skymningshem.[/list]

Så, är det någon som har lust att ta upp handsken och hjälpa mig med dessa saker?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
me, me. Pick me! *hoppar och höjer handen*

Jag hjälper gärna till. När du har samlat manskapet så kan det väl avgöras vem som ska skriva vad.

/Naug, skriver gärna lite Eonanpassade regler
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Buss på!

"När du har samlat manskapet så kan det väl avgöras vem som ska skriva vad."

När det gäller graderingsprov och stridskonster så är det inga större problem om det skrivs av flera personer, så dem är det bara att ge sig på direkt. I värsta fall så kanske jag får sålla, och då föredrar jag att ha lite att sålla mellan. Må bästa stridskonst vinna!
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Tråden flyttas.

För att den passar bättre i rollspelsmakarforumet än vad den gör i Eonforumet.
I alla fall IMHO.

/Naug, modererar
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Tråden flyttas. [OT]

"För att den passar bättre i rollspelsmakarforumet än vad den gör i Eonforumet. I alla fall IMHO."

IMHO har du fel. De Eon-folk som jag tror kan hjälpa mig håller med stor sannolikhet inte hus här, utan flänger på Eon-forumet. Alltså kommer de inte att kunna hjälpa mig på grund av trådflytten.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,659
Location
Uppsala
Alltså. "Stridskonst" är en definitionsfråga. Vad är du ute efter?

1) Koloniala kampsporter. Går ut på att skada eller rent av döda motståndaren. (Burmese Boxing, Muay Thai, Panatokan etc)

2) Självförsvars-kampsporter. Går ut på att inte bli skadad själv, utan att skydda sig från angrepp. Också en definitionsfråga, men till viss del ingår Karate, Shaolin (Syd bland annat), Aikido etc.

3) Inte kampsporter alls. Är du ute efter något annat, i stil med Kali, Ninjutsu eller dylikt där vapen är vad som används? Mera samurai än ninja, helt enkelt :gremwink:

4) De-facto stridskonst. Alltså, artistiska mönster och dylikt som egentligen inte har någon praktisk applikation. Minns inte något exempel för tillfället, men vissa typer av Shaolin faller under kategorin.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vad är du ute efter?"

Allt, så länge som det är en stridskonst (det vill säga ett system avsett att ha ihjäl en fiende i strid och inte en sport med kamp i) som beskrivs med Eons stridskonstregler.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,659
Location
Uppsala
Ah. Faller på Eon. Annars hade det varit intressant.

Förreste, slå mig för att jag inte kom ihåg att Burmese Boxing egentligen heter Lethwei.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,804
Location
Göteborg
*Slår Entomophobiac* [ANT]

För att du inte kom ihåg att Burmese Boxing egentligen heter Lethwei.

Besserwisser. :gremtongue:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,804
Location
Göteborg
Graderingsprov?

Hmm, jag kan ta och brainstorma lite om det hjälper. För lat för att skriva någon längre text, dock.

Några prov jag hört talas om från verkligheten:

Ninjutsu: Den som prövas sitter och mediterar. Bakom honom står en man med ett skarpslipat svärd. Vid vilket tillfälle som helst kan denne person hugga till mot den prövade, som måste reagera och undvika hugget, trots att han befinner sig i meditation. Kanske lite väl dödligt för att användas i rollpersonsgenerering, men det kanske ger lite inspiration...

Nåt taoistiskt munkställe: Den som prövas sitter och mediterar även här, fast helt näck mitt på en frusen sjö. Övriga munkar skär ett hål i isen och doppar handdukar i nollgradigt vatten. Dessa handdukar viras runt den prövade, som med andningstekniker måste generera kroppsvärme nog för att torka handdukarna. Inte så stridskonstaktigt, kanske...

Shaolin: The Wood Men Hall. En lång korridor fylld med snurrande trädockor med allehanda vapen. Den prövade måste helt enkelt ta sig igenom korridoren levande.

Karate: Den prövade måste fixa ett fint blomsterarrangemang...

Ok, brainstorming...

I en primitiv kultur kan du ju köra med nån sorts mandomsprov, typ ge dig ut i skogen och döda en björn med bara händerna, eller hoppa från den extremt höga klippan ner i en vattenpöl en bra bit nedanför. Eller balansera på en påle i tre dagar, som i Ace Ventura, kanske?

Annars är ju besegra denochden överhuvudtaget ett ganska klassiskt prov. Hade du förresten tänkt att proven skulle rollspelas eller tärningsrullas?

Vad sägs om att munkarna (stridskonster får mig att tänka på munkar...) har en magisk spegel, som låter den som ser i den se sitt riktiga jag, typ som Shannaras svärd? Bara den som kan möta och acceptera sig själv får lära sig tekniken.

Den prövade kanske måste visa sig värdig genom att göra en stor uppoffring, t ex skära av sig ena örat (Gogh-Fu, anyone?) eller ge upp alla sina värdsliga ägodelar (som självfallet tillfaller skolan).

Lite mer poetiska prövningar, t ex släcka ett ljus med ett slag, eller korsa en klyfta på ett slakt rep, kanske?

Eller:
Gå på glödande kol
Hoppa över en flammande eld (majbrasa, inte lägereld)
Tämja en vild varg (eller annat djur)
Lösa en gåta (Om ett träd faller i skogen...)
Vaxa mästarens bil, måla hans hus, samt putsa hans altan.
Gå in i en vaken drakes håla
Helt enkelt demonstrera sina färdigheter inför en kritisk jury
Besöka en eremit som bor på en bergstopp och kan läsa tankar
Bestiga ett högt berg
Vara under vatten i fem minuter
Krossa sten med huvudet
Äta snor
...
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Själv måste jag säga att själva iden verkar lite småkorkad ock bakvänd.

Bygger systemet på att man av någon form av lärare lär sig tekniken så har en tränare som man tränar någosånär mycket för bra koll på hur mycket man kan och berömmer därigenom vad som är och inte är passade att lära eleven/gruppen på det här stadiumet (även om en del folk har dåligt omdöme).

Tittar man långt tillbaka i tiden så fast de inom de flesta kampsporter inga eller få grader/bälten. Ser man tillbaka på min sport jujutsun fans det länge bara två bälten ett vitt och ett svart, efter att en elev hade tränat X-antal år och dennes tränare/mästare uppskattade den som nog duktig fick denne helt enkelt utan några prov eller liknande ett svart bälte vilket innebar att den hade fått rätten att undervisa.

Bältes/gradsystemen uppstod för att underlätta för eleven att träna för andra lärare vilka inte kände denne. Genom att ge eleverna olika grader efter skicklighet och erfarenhet kunde lätt andra tränare se vilken nivå eleven låg på och vilka baskunskaper denne hade (samt att det faktum att personen ens hade fått ett bälte bekräftade att denne inte var en übervåldsam psykopat som inte borde släppas i närheten av något farligare än en blomkruka m.m. också).

En gradering då man testar om någon ska få en grad handlar och har alltid handlat om att visa upp vad denne kan, och är inte något prov på vare sig vilja eller värdighet eller något annat. Även i det fall de det ingår olika former av strid (egentligen sparring då det är en myt att tex. fick kämpa mot de andra gradörerna dog för att mot ta en grad vilket inte skulle vara något annat än slöseri på kompetent folk) så handlade det inte om ett prov utan på att visa upp hur man kunde använda sina kunskaper i en mer realistisk form.

Det finns igen praktiskt anledning för att något skulle kräva ett prov för att någon ska kunna bedöma om någon är lämplig att lära en teknik eller inte, saknar men grundfärdigheter blir tekniken helt enkelt oanvändbar.
Då finns det bara en etnisk fråga om det är lämpligt att lära tex. en hormonstinn mopperaggare som är i slagsmål varannan helg hur man bäst knäcker nacken på folk eller utdelar dödade slag.
Ska du ha med ett graderingsprov system finns det hursomhelst ingen praktiskt realistisk motivering till att man måste genomgå en massa prov utan då får du helt enkelt komma på en religiös/kulturell anledning till det vilken efter ett par århundrade dock bör försvinna pga. en kulturell evolutionsprocess.

/Elin gillade inte iden alls
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Själv måste jag säga att själva iden verkar lite småkorkad ock bakvänd."

Jupp. Men den är ball och passar miljön och stämningen, och den gör förbättrandet av rollpersonen till något mer än att pytsa ut poäng och slå tärningar. Så därför frågar jag efter graderingsprov, även om det är knas.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Ah, bra. Då kan jag hjäpa till istället för att gnälla även om gnällandet är trevligt. En fin traditonell metod för att combat-trial(*svär lite över svengelskan som kommer av att ha en irlänskt 8danare att träna för just nu*) är att under sarring möta 7-9 motstånadre tills gradören tycker det är nog.

Motståndarena är uppställda i en kvadrat med den graderande i mitten och gradören stånde efter ena långsidan.

M M M ____M=Motståndare
M G M ____G= Den som genomgår provet
M L M ____L= Den som gör bedömmningen

En av motståndarna börjar med att anfalla med valfri attak varpå den stånde i mitten försvarar. Nästa motstånddare som anfaller blir den som genomgår provet tittar på är han är klar med sitt försvar. Detta pågår med den grad av sparring/real thing, hur länge det ska pågå mestämmer bedömmaren/SL. Om man vill det begränsa försvaren tex bara blockeringar och armlås eller bara sparkar eller bestämma förutsättnnigar som endast beväpnad med rep mot olika andra vapen.

Egentigen är det bara att dra ner antalet motståndare till antalet andra spelare i gruppen eller dylikt.

/Elin
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Observera!

Bara för att vara extra tydlig: jag är ute efter hjälp med graderingsprov och stridskonster enligt de regler som specas i Eon och Skymningshems modifikation av dessa. Det finns helt enkelt ett antal luckor i mängden stridskonster och graderingsprov som behöver fyllas.

Jag är alltså inte ute efter graderingsprov och stridskonster rent generellt, utan väldigt specifikt ute efter Eon-grejs och ännu mer specifikt ute efter att fylla ett antal luckor i det som redan är skrivet. Det är också av denna anledning som jag inte anser att flytten till rollspelsmakarforumet är en bra grej.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tja.

Jag har skrivit med Naug, jag skulle kunna flytta tillbaka tråden till Eon-forumet, men å andra sidan kanske du vill börja om från början också?
Visserligen så försöker vi ju undvika multipostning, men den här tråden har ju handlat om något annat än specifik Eon-stridskonstpussling, snarare generell stridskonstkunskap, så då känns det ju rätt legitimt med en ny tråd.
 

Baron

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
165
Faktum är att du har rätt...en bunt puckon som översatt martial arts till kampsport eller kampkonst...ars är ju inte helt nödvändigt en konst, utan ett kunskapsområde.
Krigskunskap är en bättre översättning och huvudsyftet är att slå ihjäl sina fiender. Inre harmoni och tjafs kan få komma som bonus...
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
roligt stavfel? [OT]

En fin traditonell metod för att combat-trial(*svär lite över svengelskan som kommer av att ha en irlänskt 8danare att träna för just nu*) är att under sarring möta 7-9 motstånadre tills gradören tycker det är nog.

tja det är faktiskt ett jävligt roligt stavfel ;P
 
Top