det är inte indelat i 4 delar. dom 4 sekunderna är bara en beskrivning så att man vet hur länge en strid tar.
jag kan ge dig en kort sammanfattning.
båda slår mot vinit. den som har störst effekt är anfallare. den andra försvarare.
exempel. A har vinit 5 (lägsta) B, en erfaren typ har 10. A slår 4. 5(vinit värdet) - 4 = -1. hans effekt är -1. B slår 10(vinitvärdet) - 10 = 0. hans effekt är 0. A blir trots allt anfallare då hans effekt är större. -1 vs 0. -1 vinner alltså.
anfallaren väljer sin anfallstyp för sig själv.
anfallaren kan välja högt, normalt, lågt, och snabbt, normalt, och kraftfullt.
försvararen väljer sitt försvar för sig själv.
försvararen kan välja motanfall, undvika och andra passande färdigheter.
nu berättar dom båda vad dom ska göra.
slå motsråndsslag med. vapenfärdighet* VS undvika*
* = kan vara något annat om du vill. ex parera.
vinner anfallaren så träffar denne och då slår man ett slag på skadetabellen för att så vart man träffar och hur svårt såret är.
om jag minns rätt så blir vinitslaget nästa runda en nivå -OB1T6
lättare för försvararen och en nivå +OB1T6 svårare för anfallaren.
kolla up det.
detta är grunden och den kan du köra med ett par strider. sedan kan du introducera övriga manövrer som man kan använda.
och sedan fortsätter du tills allt värdefullt är med.
EON lll är mycket bättre på att förklara stridssystemet.
läs gärna igenom EON lll´s checklista som liknar den jag listat.