Nekromanti Hjälp med Stalker-inspirerad Noirkampanj i De förbrända markerna

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Hej!
Jag försöker konstruera en Noirkampanj som ska utspela sig i Imperiets utkanter. Den spretar just nu åt för många håll och jag vore tacksam för hjälp med att fokusera kampanjen. Alla former av tips och inspiration är välkomna!
Bakgrund
”Mellan Preosbergen och Hadiafloden breder De förbrända markerna ut sig, ett väldigt område med sönderbränd, otillgänglig vildmark. Inga växter lever här, träden är inte mer än svartbrända, makabert förvridna, skelettliknande rester, jorden är svartnad och de fåtaliga vattendragen är svavelstinkande och giftiga. Vad som har orsakat denna svartnade öken med ockrafärgad jord vet man inte. Vissa av den heliga skriftens tolkare menar att den är ett tecken på att slutet är nära, andra säger att staten skapat en ny typ av vapen som använts här.” (fr. Noirs regelbok)
Rollpersonerna kommer befinna sig i utkanten av de förbrända markerna. Området skulle kunna beskrivas som en blandning av filmen Stalker, datorspelet S.t.a.l.k.e.r och ”Stalker-boken” (Roadside Picnic). Boken the Road är en annan inspiration.
De kommer befinna sig i en zon vars gränser är inkapslade i ett sorts kraftfält. Kraftfältet går endast passera på två sätt, genom att navigera ett område fullt av livsfarliga anomalier (fällor) alternativt ombord Imperiets specialbyggda tåg som vid särskilda tidpunkter kan passera. Imperiet har ett center för mänskliga experiment i zonen och tåget levererar fångar och förnödenheter dit. Anomalierna finns också spridda över zonen. Imperiets tjänstemän har upptäckt att zonen skapat ovanligt många befläckade människor med ockulta och övernaturliga egenskaper. De försöker nu hitta sätt att tämja denna kraft och producera lojala befläckade medborgare till staten. Det finns flera angränsande zoner som förflyttas över tid. Med några kvällars mellanrum kommer kraftiga åskstormar. Om man tittar från en höjd när detta sker kan man se hur landmärkena runt zonen skiftar plats.Tåget kan endast passera när dessa ligger i rätt fas.
I området finns utbrända samhällen och övergivna gårdar där krigsflyktingar och plundrare tagit det mesta som är användbart eller av värde. Över området finns en sorts höga metallmaster utspridda, det är oklart vad deras syfte är. De förbrända markerna ligger i en region där utbrytarprovinsen Presvedonias uppror mot Imperiet började. Spår av motståndsrörelsen går ibland att finna, t.ex. i form av flygblad.
Rollpersonerna kommer spela fångar som lyckas fly tåget. De kommer börja kampanjen i endast sina fångdräkter. Mycket av fokus kommer ligga på överlevnad (hitta mat, förnödenheter, vapen osv.) samtidigt som Imperiets soldater letar efter dem och befläckade varelser rör sig i området. Jag vill att området ska kännas mycket stort, men samtidigt ge en känsla av att vara instängd. Samhällena har mest förnödenheter av värde, men är också farligast. Vissa av städerna/byarna har soldaterna rensat ut och kontrollerar. Vissa av dem vågar de sig inte in i på grund av ondskan som ruvar där. Det finns också anomalier lite varstans att se upp för.
Jag gillar Man in the high castle och har alltid sett Noir som någon form av skuggvärld/alternativ historia till vår egen. Det bör finnas ett mysterium att lösa, men jag vet inte riktigt hur detta kan tänkas se ut. Det vore fint om ätten Arkady är inblandad, då en av författarna till Roadside Picnic hette just Arkady.

Några uppslag
Soldater patrullerande till fots
Motorcykelburna soldater
Kommisarier från Statspolisen
Andra fångar som lyckats fly. En del av dem kan bli allierade. Andra har begått bestialiska brott och blev utvalda till experimenten just för sina brutala egenskaper. De bör man passa sig för.
Befläckade varelser, dessa kan jämföras med zombies men alla har olika egenskaper
Vålnaden/kommissarien ”Visslaren” rör sig i området och kommer skymtas då och då. En ovanligt lång och blek man som tycks förfölja rollpersonerna på avstånd.

Frågor
Hur spelleder man bäst ett äventyr där mycket fokus ligger på överlevnad?
Hur kan jag skapa en skräckstämning?
Vilka mål, vilket fokus kan kampanjen ha? Kanske är målet bara att hitta ett sätt att ta sig ut? Eller försöker de lösa mysteriet / stoppa ondskan i området? Vad kan i så fall vara drivkraften till det? Kanske tillhör rollpersonerna Presvedonias befrielsefront? Vad tycker ni?
Hur kan jag förklara de förbrända markerna på annat sätt än med en atombomb? Strålningssjuka är inte så kul i spel. Vad skulle kunna vara en alternativ förklaring?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Om fokus ligger på överlevnad tycker jag att det är viktigt att fokusera på de aspekterna (duh) genom att t. Ex. Beskriva väldigt allvarligt och hotfullt just när molnen samlas i horisonten, likt en boss battle, eftersom de nu måste söka skydd eller dö typ.

Ha koll på ransoner mat, fokusera på tidspressen att ta sig från ett ställe till ett annat, går de den relativt säkra vägen som tra längre tid eller chansar de genom ödemarken där ingen överlevt förut.

De kan bli överfallna när de slagit läger eftersom de inte hann fram till ett bra ställe, kanske måste de lämna lite packning bakom sig när de flyr..

Ett bra sätt att starta om de är ovana spelstilen kan ju vara att de kör ett gäng förgjorda karaktärer som leds av en npc som kan ge dem lite småtips som "nu måste vi söka skydd" och "Shh, upptäcker de där oss så är vi rykta", sen kan de ju gärna bli just överfallna och några av dem kanske hinner få spö av något äckelmonster innan du bryter och säger att nu har ni en försmak på livet här, nu gör vi karaktärer.

Första uppdraget kan ju vara att leta upp gruppen också om du vill, eller så hittar de bara resterna av dem nån gång och kan koppla ihop det.


Om man tänker zonen så finns ju artefakter, så något att tjäna pengar på, så antingen bara överleva eller så hitta något som man tjänar pengar på.
 
Top