Nekromanti Hjälp med spelmiljö till Wild Talents

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Jag funderar på att dra igång lite mindre pretentiöst rollspelande här hemma till Wild Talents. Har skrivit ned några punkter som skall vara stommen i det hela. Här och nu önskar jag således efter era förslag på tillägg och förändringar, för att göra det hela bättre.

I övrigt följer denna spelvärld den officiella historien som beskrivs i Godlike och Wild Talents.

Grunden
En storstad i europa under mitten av 70-talet. Det är tänkt att kunna fungera tillsammans med introduktionsäventyret i Wild Talents. Det är en låg nivå av varelser med superkrafter och ännu försvinnande andel som har andra ursprung än från jorden.

Nycklar
<ul type="square">[*]Spelgruppen är del i ett gäng som slåss om makten i staden.
[*]Karaktärerna skall ha låg superkraftnivå.
[*]Deras gäng har ett stort antal personer inom sig, där spelarna väljer ut en av dessa inför varje spelmöte som de skall gestalta.
[*]Det är ett diversivt gäng, med olika ursprung, nationaliteter och kraftkällor.
[*]Mängder av möten och incidenter med thugs.
[*]Få möten med mäktiga fiender, även kallade bossar.
[*]Gritty spelvärld.
[*]Utbytbar spelledare, där var och en är fri att själv porträttera en annan del av staden än som tidigare slagits fast.
[*]En stor karta på spelbordet som har delat in staden i ett rutnät, där det är markerat vilket gäng som styr vilken stadsdel.
[*]Alla icke-aktiva karaktärer sköter den dagliga ruljansen inom gänget.
[*]Spelarnas gäng består mestadels av thugs och har bara ett fåtal superhjältar.
[/list]

Berättelsernas fokus
<ul type="square">[*]De skall cirkulera omkring beskyddarverksamhet, vapenhandel, leveranser av varor, spårning av andra gängs medlemmar, vandalism av andra gängs områden, samt även inslag av sport och fritid. Varje gäng har varsitt fotbollslag som är 'deras', de har en eller flera klubbar som är deras med mera.
[*]Trafiken och infrastrukturen för att förses med gods, varor och leveranser är mycket viktig. Därav gäller det att säkra dessa vägar och om möjligt förstöra andra gängs möjligheter att ta emot transporter. Themsen kommer vara central i detta.
[/list]
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,758
Location
Göteborg
Deras gäng har ett stort antal personer inom sig, där spelarna väljer ut en av dessa inför varje spelmöte som de skall gestalta.
Har funderat på sådana "rent-a-character"-modeller själv, faktiskt. Jag hade med det i en idé till ett dokusåparollspel, där man gjorde en hög med rollpersoner som man sedan "hyrde in" i varje scen (snarare än spelmöte). I slutet av varje scen skulle då en av dem elimineras, tills det var lika många rollpersoner som spelare kvar, och då blev det final. Längre än så kom dock inte mitt koncept.

Jag tycker att det är en bra idé. Tanken att man inte "äger" en karaktär, utan får chansen att göra en egen tolkning av en rollperson som någon annan spelat tycker jag är skitfräck. Det kan nog hjälpa när inte samma personer alltid kommer till spelmötet, också. Och det eliminerar ju själviskt tänkande. Jag kan ju se till att din rollperson ser häfig ut, och så spelar jag honom nästa gång.

Och eftersom du dessutom vill ha en "gritty spelvärld" så blir det ju lättare att ha ihjäl rollpersoner. Gör du som i mitt dokusåpakoncept så får du ju dessutom en bra mekanism för att begränsa längden på kampanjen. Om du wastear en supersnubbe litet då och då så blir de resterande rollpersonerna mer och mer motiverade och engagerade, och det blir ett riktigt höjdarklimax i slutet av historien, när de möter the Big Bad och har ett tiotal kompisar (som spelarna själva har spelat och älskat) att hämnas.
 
Top