Nekromanti Hjälp med specialförmågor

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Idéer och förslag på specialförmågor för nästa Äventyrssupplement mottages tacksamt. Dels allmänna specialförmågor som alla kan ha. Dels yrkes/artspecifika.

Bring it on!
 

Fafnir_UBBT

Veteran
Joined
4 Jan 2013
Messages
55
Location
Stockholm
Eldfödd: Du har aldrig varit rädd för eld. Det behöver du inte heller. Du kan inte skadas av eld. Du kan stoppa tårna i lägerelden och röra vid glödande kol utan att bränna dig. Dina saker kan däremot brinna upp.

Hökögon: Du kan se jättelångt och jättebra. Det gör det svårare att överraska dig. Du har också lättare att hitta saker. När du letar slår du två tärningar och väljer den bästa.

Djurens vän: Djur tycker om dig. Du kan få fåglar att äta ur handen och vilda djur anfaller dig aldrig. Du behöver heller aldrig slå för manöver om du rider.

Tursam: Du är en riktig AlexanderLukas. Jämt tycks du ha tur. En gång per saga får du slå om en tärning du är missnöjd med. Dessutom får du dra två belöningskort istället för ett och välja det du tycker bäst om i slutet av en saga.

Några snabba förslag. Minns inte vad som fanns redan i förmåga-webresursen, så om de redan fanns ber jag om ursäkt :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Vet du vad du behöver? Badass specialförmågor för Barder! :gremsmile: Jag har redan skrivit de här till mitt Mord-a-palozza "projekt" så de är bättre begagnade men bör fungera :gremsmile:

Bard förmågor

Stranglehold: Din musik förvandlar allt syre runt dig till ljudvågor. Om du lyckas spela för 2 rundor utan att dö eller bli avbryten så dör alla individer innom en 50 meters radie från dig av kvävning.

Fire of Unknown Origin: Du kan skapa ett ljud så kraftigt att alla föremål av metall eller glas exploderar i brinnande infernon innom en 50 meters radie.

God gave rock and roll to you: Du kan resa en död spelare per dag som en odöd rock zombie under din kontroll. Spelaren fortsätter spela sin karaktär för resten av dagen men måste lyda dina order.


Sedan några spridda utan tema

Kött är mord: Du kan rituelt äta köttet från en fallen fiende och använda det till att läka en skada du ådragit dig. Detta lämnar heller inga spår av kroppen.

Ansiktslös: Du kan forma om ditt utseende så att du ser ut som någon annan.

Kanin ur hatten: Du kan 3 gånger per spel dra ut vilket föremål som helst mindre än en brödlåda och värt mindre än 10 guld ur en hatt eller ett hatt liknande föremål.

Splatter zone: När du dödar någon gör du det så fruktansvärt och blodigt att alla som ser det blir paralyserade för en runda.

Uppmärksamhets hora: För varje person du har som ser dig mörda någon i person lägg till +1 till din att träffa rullning.

Masochism: Att fortsätta slåss med skador är spektakulärt och driver dig till att bli mer effektiv. Varje gång du blir träffad utan att dö lägg till +1 till en stat för resten av dagen.

Siare: Du känner störningar i den telepatiska kraften i universum som hjälper dig. Du kan alttså använda utanför karaktären kunskap i spelet utan att fuska!

Galna ögon: Galenskap, riktig galenskap kan driva en näve genom en planka. Om någon försöker gömma sig bakom någonting kan du slå, springa eller kasta dig rakt genom det. Oavsett om det är trä eller sten.

Omöjlig att stoppa: Du kan forstätta en runda efter att du tagit en dödande skada.

Omöjlig att sakta ner: Skador som inte dödar dig saktar inte ner eller hindrar dig.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Det finns flera förmågor jag kan använda, om det är okej att jag redigerar dem lite så de blir lite barnvänligare. :)
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Super! Okej om jag använder de och plitar dit dit namn när de kommer med - antingen i ett riktigt supplement eller som en gratisresurs på webben?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Weird Quest said:
Det finns flera förmågor jag kan använda, om det är okej att jag redigerar dem lite så de blir lite barnvänligare. :)
Barnvänliga och redigera så mycket du vill :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Jag postar några förmågor från ett av mina gammla projekt, Hemligheter och svärd, som nu lagts på is. Hoppas du kan använda några av dem :gremsmile:

Ögon i nacken: Du kan aldrig bli överraskad av ett bakhåll.

Stå inte så nära mig!: Du kan en gång per strid göra så att en attack som skulle träffa dig träffar någon annan i gruppen.

Kapa lem: Efter en lyckad attack kan du välja att inte göra vanlig skada utan istället kapa en lem. Vinn en lämplig rullning mot din motståndare så kapar du en arm eller ett ben.

Spetsa: Efter att du träffat en fiende som är svagare än du kan du välja att släppa ditt vapen och spetsa fast fienden vid marken vilket gör att han inte kan röra sig under resten av striden, han kan dock fortfarande attackera och försvara sig.

Alltid beväpnad: Förutom medvetslöshet kan du aldrig bli hindrar från att anfalla. Om de binder dina händer så sparkar du. Om de kapar dina armar och ben biter du. Du är farlig ända tills du dör.

Nervslag: Efter att du skadat en motståndare kan du välja att inte göra skada och istället paralysera motståndaren för 1 runda.

Imitatör: Du är en mästare på förklädnader. Du kan klä ut dig till en annan person oavsett skillnader i storlek, kön, hudfärg, ras och liknande. Det tar 10 minuter att byta till en förklädnad eller till en förklädnad från en annan.

Giftmästare: Om du har tillgång till någons mat eller dryck så kan du förgifta dem med gift som orsakar sömn, diarré, död eller liknande.

Fasadklättrare: Du kan klättra saker som är omöjliga att klättra. Du kan klättra en oljad glasvägg om det behövs.

Silvertunga: Du kan till varje person berätta en lögn som de tror på som om de hade sett det själva.

Inkvisitor: Du kan tortera/förhöra vad som helst ur vem som helst.

Anti-magi: Du kan en gång per strid avbryta en annan karaktär som försöker använda en kraft elelr magi. Detta tar ofta formen av att du slår någon på halsen eller sparkar dem i skrevet.

Exorcism: Du kan spendera driva ut onda andrar och demon ur folk så att de måste ta fysisk form. Sedan kan du spöa dem på det gammla goda sättet.

Tankeläsning: Om du koncentrerar dig kan du läsa en persons ytligga tankar.

En liten fågel viskade i mitt öra: Du kan tala med djur och växter.

Spegel, spegel: Du kan envägs eller tvåvägs kommunicera genom speglar.

Välsigna de ofödda: Du kan välsigna/förbanna ofödda barn och till viss del styra vem de kommer bli. Du kan välja vilket kön de kommer ha, om de är friska, om de kommer sticka sig på en nål vid 16 och hamna i en koma och så vidare. Du måste kunna se barnets moder och uttala välsignelsen/förbannelsen så att hon hör den för att den skall vara effektiv. Du kan bara lägga en Välsignelse/förbannelse per barn.

Oheligt ignorerade av gravitationen: Du kan flyga, gå på taket, på vatten och andra läskiga saker.

Jag har sådana syner att visa dig: Du öppnar ditt psyke och visar allt mörkret i din själ för en motståndare. Så länge du inte rör dig kan inte heller din motståndare röra sig. Personen du gör detta på kommer dock veta din mörkaste hemlighet efteråt.


Några här är kanske också lite för magstarka för barn men det bör inte vara svårt att fixa.
 

Fafnir_UBBT

Veteran
Joined
4 Jan 2013
Messages
55
Location
Stockholm
Sysslor:
Barbar; Barbaren kommer från vilda trakter och ogillar egentligen städer och nya saker. De är vana att överleva i vildmarken. De är ganska rädda för magi och kan inte lära sig någon trolldom.
Specialförmåga: exempelvis
Du påverkas inte att naturligt väder eller vind. Du kan sova på stenar i ösregn utan att ens bli förkyld.
Du kan gå bärsärk en gång per saga. Du blir då en läskig syn att se när du rasande och vrålandes svingar ditt vapen. Lättskrämda fiender brukar fly hals över huvud. Och du gör hela tre hjärtan i skada på de de som vågar stanna kvar. Men du kan inte parera eller undvika i en strid där du går bärsärk.

Jägare: Jägaren håller till i skogarna. De vet det mesta värt att veta om djuren och träden där. Ibland anlitas jägare som stigfinnare eller spejare av armeer eller äventyrare.
Exempel på yrkesförmåga;
Du behöver aldrig gå hungrig i skogen. Du hittar där som i din egen ficka. Om du befinner dig i skog får du alltid slå två tärningar och välja den bästa när du letar, smyger eller gömmer dig.

Bard
Du reser land och rike runt och berättar sagor och legender samt sjunger visor och sånger. Du har en nästan mystisk förmåga att trollbinda din publik med dina visor och historier.
Exempel på yrkesförmåga; Du äter och sover gratis på värdshus, i byar och i städer. Det betalar sig dina uppträdanden för. Du brukar till och med få ihop 3t6 extra silver per framträdande. Du kan dessutom lära dig de urgamla bardvisorna. Musik sim om den spelas på ett instrument har nästan magiska krafter. Du får välja en bardsång från början. Efter en saga kan du välja bort ett belöningskort och istället lära dig en ny bardsång.

EDIT: Just ja! Det finns ju inga T6:or i Äventyr. Ändras således lämpligen till 2 eller 3 T10 ...
 

SuperTulle

Veteran
Joined
24 Jun 2008
Messages
26
Location
Uppsala
Fafnir said:
Eldfödd: Du har aldrig varit rädd för eld. Det behöver du inte heller. Du kan inte skadas av eld. Du kan stoppa tårna i lägerelden och röra vid glödande kol utan att bränna dig. Dina saker kan däremot brinna upp.
Och dess elementära motsats:

Frostfödd: Du har aldrig varit rädd för att frysa. Det har du aldrig behövt heller. Du kan inte skadas av kyla. Du kan springa naken i en snöstorm och dricka flytande kväve (om det nu skulle förekomma). Du kommer däremot få svårt att röra dig om du klättrar upp ur en iskall flod och dina kläder fryser.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Mörkrets utvalda: Det spelar ingen roll om du är en av de goda killarna eller försöker vara det, det funkar bara inte för dig. Visst, du hjälper folk. Men ingen tackar någonsin dig. När gruppen du är i leder revolter hyllas de andra som befriare och överöses med folkets tack och hyllningar. Du? Du blir tillfrågad av allvarliga män vilka av fångarna som bör "försvinna" och om du tror att allmäna avrättningar kommer kväsa kontra-revolutioner. De andra blir givna glimrande svärd av sjöjungfruer och enhörningar vill bli ridna av dem på magiska äventyr. Du blir sänd svarta rustningar med spikar på som mutor från skurkarna för att inte anfalla dem och erbjuden blodspakter av häxor.

Du är helt enkelt född att vara en skurk. Hur länge kan du stå emot att bara göra saker och ting på det lättaste sättet?

Varje gång du ljuger för någon får du en (ganska stor) bonus till att övertyga dem. Varje gång du berättar sanningen för någon får du ett (ganska stort) minus till att övertyga dem.

Varje gång du försöker göra någonting med för att hjälpa någon annan får du -1 till alla rullningar. När du gör någonting för att hjälpa dig själv får du +1 till alla rullningar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Fafnir said:
Svårt coolt:) Passar kanske inte mina sju och åttaåriga spelare, men funkar lätt i mina egna kampanjer.
Jag började skriva upp en färdighet som var att du var den utvalda hjälten och att alla kastade magiska svärd och enhörningar till dig och älskade dig för att du var född att vara hjälten. Så du skulle få bonusar om du talade sanning och hjälpte andra och minus om du ljög eller var självisk.

Jag kom dock på att ingen annan i gruppen skulle gilla personen med den färdigheten eftersom ingen någonsin gillar Paladins eller Jedis och grejer i rollspel. De är lite för välpolerade liksom. :gremwink:

Men sedan tänkte jag att är inte killen som står längst bak och inte får någonting alls mycket intressantare? Han som inte får allting gratis och måste kämpa och inte har råd att putsa sin rustning. Sedan drog jag det till sin spetts och skrev Mörkrets utvalda istälelt för orginalets Ljustets utvalda.

Jag känner att jag har svårt att skriva för barn... Vilket är lite förvånande. Jag brukade jobba på ett dagis och det var jag ganska bra på.

Får öva lite mer genom att skriva färdigheter här antar jag :gremsmile:


Skyddsälva:

Du har en liten flygande boll av ljus med vingar som du är vän med. Hon är inte särskilt bra på att påverka saker i världen direkt. Det är så när man är gjord av ljus och saknar händer. Men hon brukade flyga omkring med en hjälte som räddade världen en gång så hon vet någonting om nästan allt. Så har du några frågor om städer eller monster eller skatter eller någonting annat svarar hon gärna. Det är få mörka platser som hon inte kan göra lite ljusare för dig, antingen med lite kunskap eller genom att vara gjord av ljus.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Då har jag börjat redigera och sammanställa förmågorna. Kör gärna på med fler förslag!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Weird Quest said:
Då har jag börjat redigera och sammanställa förmågorna. Kör gärna på med fler förslag!
Absolut. Trevligt att du gillar förslagen :gremsmile:

Jag kom på en massa förmågor för heliga krigare eller liknande Paladin typer. Så här kommer dem :gremsmile:

Paladin krafter:

Sköld av tro: Ett monster per strid kan inte anfalla spelaren utan att göra en rullning mot spelaren.

Fantom märke: Spelaren kan lägga en hand på en person och få två olika taueringar att komma fram. Den ena tatueringen märker personen som ond för alla som ser den och den andra märker personen som god för alla som ser den.

Magisk duell: Du kallar ut en fiende. Fienden måste komma och anfalla dig med allt han har tillgång till och på dert effektivaste möjligaste sättet. Kraften kan inte stängas av när den startats och fienden kommer vete exakt var du är tills duellen har utkämpats.

Skydda detta hus: Du skyddar ett hus som du är i och inga onda varelser kan komma in i huset utan en inbjudan. Detta funakr bara på huset du är i för tillfälet.

Illuminera: Du kan få alla gömda monster att vissa sina sanna ansikten för alla som ser dem när du använder kraften.

Strålande rustning: Glittrande ljus lyser upp Paladinens rustning och gör den kraftigare.

Pacifism: Du utstrållar en magisk aura av anti-våld. Ingen kan utföra några våldsamma handlingar innom en 10 meters radie från dig, inte ens du.

Männsklig lögndetektor: Du vet alltid när någon ljuger.

Bota: Du kan förvandala en gång männskliga monster som vampyrer eller varulvar till människor igen om de är villiga.

Helig vrede: Du kan få ditt svärd att brinna med gudomlig eld som skada onda varelser med än vanligt.



Allmäna förmågor:

Detektiv: Du är en mästerdetektiv. Om du undersöker en plats hittar du omedelbar alla ledtrådarna som kan finnas där.

Fyra armar: Du har ett extra par armar som du kan använda till att bära flera saker sammtidigt eller till att hålla i flera vapen på en gång. De extra armarna kan vara ett extra par vanliga armar under de vanliga eller kanske metal armar som en klok smed gjorde till dig eller varför inte en tränad bläckfisk eller apa som du bär i en ryggsäck som lyfter saker åt dig?

Monster expert: Om ett monster har en svagpunkt eller nackdel vet du den.
Deja vu: Du kan se tillbaka i tiden på en plats där du är upp till 24 timmar.

Läker snabbare än ett troll: Du lyckades i den barndom välta en trollkarls gryta med helnings dryck över dig medan han tillagade den. Detta gör att du läks lite hela tiden och mycket fortare en vanligt. Du kan också läka tillbaks saker som fingrar du förlorar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Några till :gremsmile:

Han-som-är-förutspådd: Du omnämns i alla profetior någonsin. Allihop. Du är inte alltid huvudpersonen men du är alltid viktig.

Han-som-aldrig-är-förutspådd: Du nämns inte av några profetior och din existens verkar vara direkt fientlig mot profetior i din närhet. Du kan bryta mot profetior hur du vill. Om det krävs ett magisk svärd för att dräpa draken kan du ändå göra det genom att välta en stenbumling på honom. Detta kan bero på att du födes på en skottdag eller kanske precis vid midnatt på nyårsafton och därför inte riktigt är fast i tidens och ödets väv.
 

Fafnir_UBBT

Veteran
Joined
4 Jan 2013
Messages
55
Location
Stockholm
Då mina killar är svårt intresserade av diablo II, så flörtas det med de klasserna en del hos oss.

Barbaren är ju redan nämnd ovan, så låt oss fortsätta.

Amazon:
Du kommer från en kultur där bara kvinnorna får vara krigare och jägare. Inte så konstigt tycker du, då du är både snabbare, starkare och smartare än någon man du någonsin mött. I de heta djungler du härstammar ifrån smyger du tyst som en katt med din pilbåge bland de gröna växterna. Vare sig jaguarer eller huvudjägare har en chans mot dig. Men i de stora städerna känner du dig lite obekväm.
Förmåga:
Du får slå två tärningar och välja den bästa när du använder båge eller spjut.
Du låter dessutom dig aldrig skrämmas av män av någon art, hur elaka eller läskiga dom än är. Du vet ju att du är starkare och bättre ändå.
En gång per saga kan du dessutom göra en kraftattack. Du gör då dubbelt så många hjärtan i skada som du skulle ha gjort normalt.

Paladin:
Du är en riddare som tjänar en religion eller en särskild kyrka, svuren att bekämpa mörkret. Tornerspel intresserar dig inte särskilt så länge det finns demoner eller skelett att ge på nöten. Din gud har sagt att man inte ska utgjuta blod, så du föredrar att slå dina fiender hårt i huvudet med en stridsklubba.
Förmåga:
När du slåss med trubbiga vapen (klubbor, hammare etc) gör du ett extra hjärta i skada. Om du möter skelett, vampyrer eller liknande "onda" varelser gör du ytterligare ett hjärta i skada. Dessutom kan du hela en kompis, med ett hjärta en gång per saga.

Nerkromag (eller Nekromantiker?
Du är en trollkarl eller häxa som särskilt tycker om svarta läskiga klädr och skelettjänare. Dom retas aldrig, säger aldrig emot och gör allt du säger. Många säger att nekromantiker är onda, men du vet att det inte behöver vara så. Visst finns det dom som blir dumma och maktgalna, som Erik den förskräcklige. Men du vet också platser där nekromantiker använder sina skelett för att bygga vägar och hus. Det är nog som det mest brukar vara. Vissa är snälla, andra dumma.
Förmåga:
Du får välja två förtrollningar frå början. Desutom får du förtrollningen "Skapa skelett".
Om du träffar ett skelett så kan du ta över det från dess mästare om du lyckas med ett förtrollningsslag.

Skapa skelett
Med denna förtollning kan du få ett skelett att resa sig ur marken. Det följer med dig och lyder dig i allt under en saga.

Lönnmördare:
Du är inte särskilt stor eller stark. Men du tycker att din kvickhet i både kropp och knopp ändå gör dig farligare än den buffligaste krigare. Skuggorna är din vän och du förlitar dig på list och fula knep för att vinna strider. Nu är det tyvärr som så att många tycker illa om lönmördare så ofta låtsas du vara eb vanlig äventyrare.
Förmåga
Du är duktig på att göra fällor. Med ett kunskapsslag så har du placerat ut en gömd snubbeltråd, snara eller annan fiffig fälla som gör det surt för folk.
Om du lyckas smyga dig på en fiende bakifrån (manöverslag)så kan du göra fegis attack. Om den lyckas gör du fyra hjärtan i skada!

Druid:
Du är en typ av häxa eller trollkarl som föredrar livet i skogen med djuren framför bökiga, smutsiga städer. Djuren är dina bästa kompisar och du tycker illa om jägare och djurplågare. Vissa skulle säga att du umgåtts så mycket med djuren att du blivit knasig och mer likt ett djur själv.
Förmåga:
Du börjar spelet med två förtrollningar.
Du kan prata med djuren. Det är dock inte alltid så lätt att förstå dem eller få fram något vettigt. Därför måste du vid varje försök lyckas med ett kunskapsslag.
Du kan en gång per saga ta formen av ett djur. (använd djurtabellen i förmågor). Förvandlingen sitter i tills du somnar eller tills du väljer att avbryta den.
 
Top