Nekromanti Hjälp med Snösaga *SPOILERS*

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Som flera personer påpekat tidigare är Snösaga svårgreppat pga bokens struktur. Är det någon som spelat igenom äventyret (eller hela kampanjen) och har tips på bra idéer för att göra den mer spelbar och kanske rent av bättre?

Har hittills läst ca en tredjedel av boken och är tex inte så förtjust i varulvstemat där brudparet dödas/smittas av varulven och sedan sprider kaoset vidare. Hade hellre sett någon form av svartsjukedrama mellan brudparet och prästinnan som ledde till mordet eller att iskulten mördar/offrar bruden och försöker dölja det för RP som utreder. Att ha två varulvar i byn blir lite underligt och tematiskt fel för mig.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,214
Nu är det 10+ år sedan jag läste det så jag har inte mycket vettigt att säga i detalj, men jag rekommenderar Spelsnackarnas specialavsnitt om Den svarta solen. Där går de igenom de olika delarna och hur de funkar i relation till varandra och resonerar kring ändringar.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Bifur;n283111 said:
Nu är det 10+ år sedan jag läste det så jag har inte mycket vettigt att säga i detalj, men jag rekommenderar Spelsnackarnas specialavsnitt om Den svarta solen. Där går de igenom de olika delarna och hur de funkar i relation till varandra och resonerar kring ändringar.
Bra tips! Skall kollas upp! Hur går det förresten med din kampanj?
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Du kan lätt ändra delen i byn i norr. Det som för storyn framåt är ju att rollpersonerna kommer dit och utreder mordet.
När jag spelledde kortade jag ner Ysetur och hoppade över delen när rollpersonerna blir slavar. Skulle jag spellett igen hade jag haft kvar hela Ysetur och haft varulven springandes omkring i skuggorna och jagat rollpersonerna när de sökte runt.

Snösaga kommer i nytryck på engelska anpassad till Trudvang Chronicles och då hoppas jag strukturen har fått en uppstramning.

/j
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,214
Henke;n283115 said:
Bra tips! Skall kollas upp! Hur går det förresten med din kampanj?
Vildhjärta? Jo, vi har landat i ett moddat Järn men inte börjat spela än. Men vi har inga ambitioner att spela annat än det äventyret, så kampanj är kanske överord :)

Uppdat: Har ni valt system?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Bifur;n283119 said:
Vildhjärta? Jo, vi har landat i ett moddat Järn men inte börjat spela än. Men vi har inga ambitioner att spela annat än det äventyret, så kampanj är kanske överord :)

Uppdat: Har ni valt system?
Det är nog mest jag som kikar på detta själv just nu då vi har flera både omfattande och mindre omfattande spel igång.

Min tanke är dock att på lite sikt föreslå Den svarta solen med Forbidden Lands regelmotor kombinerad med Järns regler för stt skapa klaner vilket jag tänker skulle kunna vara en cool uppstart där man tillsammans skapar miljön. Incitamentet till Vildhjarta kommer isåfall genom ett uppdrag från klanen och fortsättningen i Snösaga passar bra utifrån att styre och intriger baseras till stor del på klanernas interaktion.
 
Top