Nekromanti Hjälp med skräck-kampanj

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
(Detta är en spoiler för alla som är tänkbara spelare i en halvlång trad-kampanj med mig som spelledare inom det närmsta året.)

Jag tänkte spelleda en undersökande skräck-kampanj vars arbetsnamn är Minnen i Berlin. Den utspelar sig i nämnda stad i nutid.

Det rätt taskiga Conspiracy of Shadows är min hjälp till kampanjens upplägg, men troligtvis kastar jag ut regelsystemet för något hemmabygge med undersökande färdigheter.

Nå, centralt för Conspiracy of Shadows är den övernaturliga konspirationen. Antagonisten. Och här behöver jag lite input för att se om mina tankar håller. Jag spoiler-taggar dem så ni inte översköljs av text.

I västra Polen låg nånting, en guddom, ett monster, en varelse, begravt järnålderstempel i nuvarande Polen. Varelsen stillar sin makthunger genom att besätta en människa och via denna bygga en kult av underlydande. Varelsen kan dock inte helt förtränga värdens känslor och medvetande, särskilt om varelsen är försvagad. Därför ett dualistiskt förhållande uppstår där den plågade värden gör allt den kan för att stoppa varelsen.

Templet grävdes ut av en arkeolog från Berlin i slutet av artonhundratalet, området var ju en del av det kejserliga Tyskland då. Arkeologen blev den förste på flera hundra år att besättas. Värden, arkeologen, vann över varelsen och lyckades övertala sin kult om att begrava honom levande under Berlin.

Sen dess har varelsen återuppstått och besegrats två gånger, för att återigen komma tillbaka i nutid för att förhoppningsvis besegras slutgiltigt av rollpersonerna.

Denna sista återuppståndelse har varat längre än de tidigare, säg 5 år eller så, då varelsen har gått mer försiktigt fram och byggt upp ett större nätverk för att dölja sina aktiviteter. Tanken är alltså att rollpersonerna ska nysta i kulten samtidigt som de får ledtrådar från historien.

Och det är väl allt, tror jag. Det jag känner är svagast är varelsens mål, dess drivkraft. Jag vill ha något på en lagom nivå, ett hot mot staden Berlin snarare än världen. Och jag vill inte att varelsen drivs av något som går att förstå och nästan ursäkta, som hämnd. Gråskalorna fixar jag med annat.

Andra kommentarer?
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,990
Location
Göteborg
Sin egen överlevnad är väl ett bra mål? Samla kraft för att kunna exandera.
 

Antekvist

Veteran
Joined
12 Mar 2006
Messages
19
Location
Pite
Låter som Svarta Madonnan, en, i mitt tycke, av dom bästa svenska kampanjerna genom tiderna.

I Svarta Madonnan är målet för "varelsen" att samla kraft för att inte bara öppna en port till helvetet utan också sammanfoga helvetet, nutiden, samt drömvärldarna med fokus på 1942 års Leningrad där den också halvt bekämpades av ljusets förkämpar men lyckades gömma sig i tre barn som nu växt upp och blivit gravt psykopatiska satanister som börjat bygga varelsens kontaktnät när kampanjen startar.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag struntar i alla trådade läsare och svarar på allt i ett inlägg. Enklare så.

w176 said:
Annvänder du tjeckien istället för polen finns det en ashäftig myt på liknade tema.

The Golem of Prague
Problemet med Golem är att den är för mänsklig. Skapades för att försvara judar, gick sen bärsärk som ett resultat av antingen ett konstruktionsfel eller en misslyckad kärlekshistoria. Byt ut Golem mot »Folkmilis« eller »Superhjälte« och skillnaden är noll.

Caligo said:
Sin egen överlevnad är väl ett bra mål? Samla kraft för att kunna exandera.
Antagligen. Får fundera lite.

Antekvist said:
Låter som Svarta Madonnan, en, i mitt tycke, av dom bästa svenska kampanjerna genom tiderna.

I Svarta Madonnan är målet för "varelsen" att samla kraft för att inte bara öppna en port till helvetet utan också sammanfoga helvetet, nutiden, samt drömvärldarna med fokus på 1942 års Leningrad där den också halvt bekämpades av ljusets förkämpar men lyckades gömma sig i tre barn som nu växt upp och blivit gravt psykopatiska satanister som börjat bygga varelsens kontaktnät när kampanjen startar.
Lät ju inte helt fel. Svarta Madonnan är aningen over the top för att fungera rakt av för mig, jag vill som sagt inte att hela världen ska vara hotad. Men helt klart intressant.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Det här är att gå lite bortom dina förutsättningar, men jag kan slänga ut det som något att tänka på: låt inte varelsen bry sig om människorna. Den existerar bara, utan någon direkt motivation eller drivkraft som vi kan förstå. Behandla den som en naturkraft; ett jordskalv eller en tsunami behöver ingen motivation. Varelsen besitter inte människor av vilja, utan bara som en omedveten konsekvens av dess existens (jmf. med att vi människor inte tänker på när vi dräper bakterier i vardagen). Med andra ord: varelsen bryr sig inte om människor alls och reflekterar inte vad den gör med dem. De råkar bara komma i vägen.
 
Top