Hjälp med skaderegel

Dr Blue

Veteran
Joined
19 Jun 2020
Messages
67
Hej!



Jag skriver på ett eget regelsystem och har en regel i tankarna som jag funderar på att lägga in. Problemet är bara att jag inte vet om den är så enkel och smidig som jag tänker mig.

Systemet i korthet: Alla fiender har fasta värden, RP har olika tärningar som de slår för att övervinna fienderna.
Låt oss säga att trollet har anfall 6 och RP Karl har Försvar 1t10. Då ska Karl slå 6 eller över för att undvika trollets attack. Karl slår 3 och blir träffad.


Så långt är jag nöjd med systemet. Men när det kommer till skada är jag osäker på hur jag ska göra.
Jag tänker att trollet även ska ha en fast poäng för sin skada för att följa resten av systemet. Problemet är att jag tycker att det blir tråkigt att man alltid tar samma skada av en träff från en fiende. RP slår alltid tärning när de gör skada mot fiender.


Regeln jag funderar på om man ska ta värdet från det misslyckade Försvarsslaget och dra det ifrån skadan.
I exemplet ovan skulle det då bli trollets skada (5) – Försvarsslaget (3) = 2 i skada. På så sätt får man variation i skadan utan något extra slag. Problemet blir då att skadan måste vara lika med trollets anfall eller högre, annars kan man ju bli träffad utan att ta skada. Hade Karl slagit 5 så hade han blivit träffad men inte tagit skada.


Helst vill jag ha olika värden för skada och anfall eftersom jag vill att t ex en liten snabb varelse ska kunna ha hög träffchans men orsaka liten skada. Eller att ett stort klumpigt troll ska ha svårt att träffa men göra mycket skada.

Ett alternativ är ju att ge fienderna egna tärningsslag för skada, säg att trollet gör 1t8 i skada, men det skulle då bli det enda slaget de har vilket känns som en nödlösning.

Ett annat alternativ är att rustningar skyddar en viss tärning, t ex att läder skyddar 1t4, då kan man också variera skadan. Har man dock inte rustning så tar man ju samma skada varje gång.

Några bra förslag på hur man löser det? Eller ska jag bara ge alla fiender en skadetärning?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
Jag tycker inte att det låter som en nödlösning att låta fienderna ha ett tärningsslag för skadan. jag antar att du vill att spelarna ska slå alla slagen, och då får de väl även slå det slaget.

Alternativet är att rollpersonen har ett värde för Tålighet, som är ett tärningsslag, medan monstren har ett fast skadevärde, och spelaren slår för rollpersonens Tålighet och drar av det från skadan. Men det känns bara krångligare, och kommer bli vårt att balansera, eftersom Tåligheten kan spela väldigt liten roll mot kraftfulla attacker och helt nullifiera svaga attacker.

Så att helt enkelt låta fienderna ha ett tärningsslag för skadan verkar enklast, även om det ser inkonsekvent ut.
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Jag håller med @Gurgeh men ett alternativ är att ha en modifikation för skadan som läggs till differensen för träff. Så ett troll som är dåligt på att träffa med gör mycket skada har kanske +5 i skada medan råttmannen har -3. Men bara om det blir en träff. Jag tycker dock tärning är elegantare då det undviker en massa matte.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
Låt fiendens skadevärde vara i form av en modifikation. Trollet har +2 i skada. Skadan det gör är lika med ditt försvarsslag plus modifikation. I ditt exempel skada 5 när Karl slog 3, skada 7 om han slår 5. Fördelar:
  1. Inget differensräknande. Använd slaget rakt av. Notera dock att folk med högre attackvärde har högre skadepotential.
  2. Inga extra tärningsslag.
  3. För de allra flesta fiender behöver du inte statta värdet, då +/-0 är förval. Endast fiender som avviker från detta behöver få en modifikation.
 

Dr Blue

Veteran
Joined
19 Jun 2020
Messages
67
Tack för förslagen!
Det är en intressant idé att ge fienden en skademodifikation men känns som det blir enklare att använda en tärning. Tänker att det också blir enklare att beräkna en fiendes skadepotential på så sätt. Men ska nog försöka speltesta med modifikationer också innan jag bestämmer mig helt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,496
Location
Helsingborg
Du skulle kunna lösa det via skadesystemet, där du har olika rutor för olika skador.

Smärre ☐☐
Grov ☐☐☐
Dödlig ☐

En älva kan göra en smärre skada.
Ett troll kan göra en grov skada.

---

Du kan också dela in varelsernas skador i olika intervall, där du läser av spelarens försvarsslag. Mycket att statta, men troligtvis enkelt i spel.

Älva:
Försvarsslag: 1-3: 3 i skada
Försvarsslag: 4+ 1 i skada

Troll
Försvarsslag: 1: 10 i skada
Försvarsslag: 2: 8 i skada
Försvarsslag: 3+ 6 i skada

---

Jag hade för övrigt tänkt på utrustning som modifikation till slaget, oavsett om det är dyrkar, svärd eller rustning.

---

Ett tredje alternativ är att helt skippa hit points och köra med kort istället som ger skadeverkningar. Mot ett troll drar man fler kort men väljer det värsta.
 
Top