Hej!
Jag skriver på ett eget regelsystem och har en regel i tankarna som jag funderar på att lägga in. Problemet är bara att jag inte vet om den är så enkel och smidig som jag tänker mig.
Systemet i korthet: Alla fiender har fasta värden, RP har olika tärningar som de slår för att övervinna fienderna.
Låt oss säga att trollet har anfall 6 och RP Karl har Försvar 1t10. Då ska Karl slå 6 eller över för att undvika trollets attack. Karl slår 3 och blir träffad.
Så långt är jag nöjd med systemet. Men när det kommer till skada är jag osäker på hur jag ska göra.
Jag tänker att trollet även ska ha en fast poäng för sin skada för att följa resten av systemet. Problemet är att jag tycker att det blir tråkigt att man alltid tar samma skada av en träff från en fiende. RP slår alltid tärning när de gör skada mot fiender.
Regeln jag funderar på om man ska ta värdet från det misslyckade Försvarsslaget och dra det ifrån skadan.
I exemplet ovan skulle det då bli trollets skada (5) – Försvarsslaget (3) = 2 i skada. På så sätt får man variation i skadan utan något extra slag. Problemet blir då att skadan måste vara lika med trollets anfall eller högre, annars kan man ju bli träffad utan att ta skada. Hade Karl slagit 5 så hade han blivit träffad men inte tagit skada.
Helst vill jag ha olika värden för skada och anfall eftersom jag vill att t ex en liten snabb varelse ska kunna ha hög träffchans men orsaka liten skada. Eller att ett stort klumpigt troll ska ha svårt att träffa men göra mycket skada.
Ett alternativ är ju att ge fienderna egna tärningsslag för skada, säg att trollet gör 1t8 i skada, men det skulle då bli det enda slaget de har vilket känns som en nödlösning.
Ett annat alternativ är att rustningar skyddar en viss tärning, t ex att läder skyddar 1t4, då kan man också variera skadan. Har man dock inte rustning så tar man ju samma skada varje gång.
Några bra förslag på hur man löser det? Eller ska jag bara ge alla fiender en skadetärning?
Jag skriver på ett eget regelsystem och har en regel i tankarna som jag funderar på att lägga in. Problemet är bara att jag inte vet om den är så enkel och smidig som jag tänker mig.
Systemet i korthet: Alla fiender har fasta värden, RP har olika tärningar som de slår för att övervinna fienderna.
Låt oss säga att trollet har anfall 6 och RP Karl har Försvar 1t10. Då ska Karl slå 6 eller över för att undvika trollets attack. Karl slår 3 och blir träffad.
Så långt är jag nöjd med systemet. Men när det kommer till skada är jag osäker på hur jag ska göra.
Jag tänker att trollet även ska ha en fast poäng för sin skada för att följa resten av systemet. Problemet är att jag tycker att det blir tråkigt att man alltid tar samma skada av en träff från en fiende. RP slår alltid tärning när de gör skada mot fiender.
Regeln jag funderar på om man ska ta värdet från det misslyckade Försvarsslaget och dra det ifrån skadan.
I exemplet ovan skulle det då bli trollets skada (5) – Försvarsslaget (3) = 2 i skada. På så sätt får man variation i skadan utan något extra slag. Problemet blir då att skadan måste vara lika med trollets anfall eller högre, annars kan man ju bli träffad utan att ta skada. Hade Karl slagit 5 så hade han blivit träffad men inte tagit skada.
Helst vill jag ha olika värden för skada och anfall eftersom jag vill att t ex en liten snabb varelse ska kunna ha hög träffchans men orsaka liten skada. Eller att ett stort klumpigt troll ska ha svårt att träffa men göra mycket skada.
Ett alternativ är ju att ge fienderna egna tärningsslag för skada, säg att trollet gör 1t8 i skada, men det skulle då bli det enda slaget de har vilket känns som en nödlösning.
Ett annat alternativ är att rustningar skyddar en viss tärning, t ex att läder skyddar 1t4, då kan man också variera skadan. Har man dock inte rustning så tar man ju samma skada varje gång.
Några bra förslag på hur man löser det? Eller ska jag bara ge alla fiender en skadetärning?