Nekromanti Hjälp med scenario/äventyr - Curing professor Crowe

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Hej!

Jag har en idé till ett scenario/äventyr jag skulle vilja ha hjälp med idéer till.


Bakgrund:
Professor Benjamin Crowe är en världsberömd forskare och läkare. Hans upptäckter har belönat honom med Nobelpriset 2 gånger och han har tjänat en mindre förmögenhet på sina medicinska patent.

För några år sedan diagnostiserades han med ALS och blev besatt av att hitta ett botemedel. Tillsammans med sin ständiga forskningspartner dr. Lucy Hessington började de utföra experiment på djur och lyckades upptäcka en teknik som kunde återställa och bota effekterna av flera sjukdomar. Genom att utvinna friskt DNA från ett djur kunde de använda det för att ersätta sjukt DNA hos ett annat djur. Det enda kravet var att djuren var släkt med varandra.

Crowe är nu så långt gången i sin sjukdom att han inte kan andas längre utan ligger i en respirator och hålls vid liv av ett sjukvårdsteam som vakar över honom dygnet runt. Samtidigt har Hessington nu gjort sig redo för att påbörja försöken på människor.
Eftersom Crowe inte har några levande släktingar har Hessington varit tvungen att spåra upp personer som är besläktade med honom på långt håll.
Hon har nu bjudit in ett flertal av dessa under förevändningen att de ska komma till Crowes herrgård för en möjlighet att få ta del av hans arv.
RP kommer vara en del av denna inbjudna grupp.
Under sin vistelse på herrgården kommer gästerna att gå igenom hälsotester (för att se hur deras DNA matchar mot Crowes) och andra tester under förevändning att de ska uppfylla olika kriterier som Crowe har satt för sina arvtagare.
Hessington kommer sedan att påbörja försöken på dem och de kommer att försvinna från herrgården en efter en.
Förklaringen gästerna får är att de gäster som försvunnit har avvisats för att de inte uppfyllde kraven för att få ärva.

I verkligheten har de försvunna gästerna tagits till herrgårdens hemliga underjordiska labb där offrens DNA utvinns. Deras kroppar föråldras och de kommer till slut att dö.
Alla försök att lämna herrgårdens ägor kommer att stoppas av Crowes säkerhetsvakter.

Min tanke är att hålla reda på tiden i äventyret och att om RP inte börjar ana oråd och försöker rymma så kommer de till slut att hamna i Hessingtons experiment.

Under vistelsen kommer gästerna hållas isolerade och får bara lämna herrgårdens ägor i ordnade utflykter tillsammans med Crowes vakter. På herrgårdens ägor får de röra sig fritt men överallt sitter säkerhetskameror.

Jag tänker att jag ska ha olika händelser planerade som kommer inträffa på bestämda dagar eller platser ifall RP väljer att besöka dem.


De flesta av Crowes personal är ovetandes om vad som händer, endast en liten grupp lojala vakter känner till sanningen.




Händelser:
Vid strandkanten till ägorna hittar RP en ägodel till en kandidat som “åkt hem”. Antingen något kärt eller typ plånbok med ID. Hessington använder båtar för att frakta ut döda kroppar.


Ju längre tiden går desto friskare kommer Crowe att bli. De sista dagarna kanske man till och med kan stöta på honom sittandes någonstans i en rullstol eller vandrandes i huset.

En kandidat vill lämna. Hindras och blir istället uppflyttad i sin turordning. Hen vill inte träffa Hessington, skiter i pengarna. Blir fysiskt tvingad att följa med säkerhetspersonalen och träffa henne.

Vid grinden till herrgården hör RP en person tjafsa med vakterna om att komma in på herrgården för att träffa en av kandidaterna som “åkt hem”.

Något hittas som indikerar att en grupp kandidater redan varit på herrgården.

Journalister från lokalnyheterna konfronterar RP i staden om den tidigare gruppen kandidater.


Platser att besöka:
Båthuset - Har en hemlig ingång till labbet för att kunna transportera döda kroppar.

Stillwater Springs - En mindre stad några mil från herrgården. Crowe har investerat mycket pengar i staden så de är extremt välvilligt inställda mot honom och har svårt att tro något ont om honom.



Som sagt så skulle jag vilja ha hjälp med att hitta på fler händelser, på herrgården eller runt omkring, samt intressanta platser att besöka.

Funkar det med att säga att det är friskt DNA som utvinns och ersätter sjukt DNA? Ska man förklara det på något annat sätt?
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Appropå sista frågan tycker jag att du ska pröva googla om något som heter CRISPR.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Spontant känner jag att det här är en blandning av två gamla favoriter. Datorspelet Colonels bequest om en grupp personer som bjuds in till en svlögsen herrgård för att få del i den döende gamle överstens arv, men egentligen vill han ta kol på alla.

Det andra är TV avsnittet ”The Late Nancy Irving” från 80-tals serien ”The Hammer House of mystery and suspense” där en kvinnlig golfare har en ovanlig blodgrupp och utsätts för en bilolycka där hon kidnappas (först ovetande) till ett avsides sjukhem där en dödssjuk miljardär betalar för att få blodtransfusion från henne.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Jag är inte helt förtjust i att RP (och därmed spelarna) blir intvingade i att stanna och ser hellre att man försöker hitta incitament till varför de självmant vill stanna kvar. Bra anledningar kan tex vara att någon annan nära anhörig (SLP) också är där och inte vill åka därifrån, och slutligen försvinner (så RP måste försöka hitta SLP:n). En annan drivkraft kan vara att RP:n har stora skulder och behöver arvet för att inte råka illa ut (det väger alltså mellan pest och en ökande kolera). Någon kanske råkar vara journalist och vill rapportera om hela händelsen och någon låtsas vara släkting men är egentligen där av annan anledning (någon närstående har tidigare försvunnit på herrgården eller så är RP utsänd för att stjäla någonting som professorn jobbar med).

Ett grepp som kanske är svårt att använda här men som var intressant i tv-serien jag nämnde ovan är när protagonisten ser på TV och nyheterna rapporterar att hon dött i en olycka. Några grepp som jag gillar från datorspelet ovan är att den rullstolsbundne översten egentligen inte är rullstolsbunden, att alla mordoffer man hittar försvinner lika snabbt spårlöst (i herrgårdens tvättnedkast) och att hemliga lönngångar mellan rummen gör att man kan spionera på andra gäster och höra om deras mörka hemligheter. Att platsen dessutom är isolerad i ett träsk där transportmedlen är begränsade är också stämningsfullt.
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Henke;n313174 said:
Jag är inte helt förtjust i att RP (och därmed spelarna) blir intvingade i att stanna och ser hellre att man försöker hitta incitament till varför de självmant vill stanna kvar.
Bra idé! Blir nog roligare som du säger att de själva väljer att vara kvar när de märker att nåt är skumt. Det skulle ju också uppmuntra dem att försöka ta reda på sanningen istället för att bara försöka fly.
Ska defenitivt ta med det, tack!
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Lightshy;n313166 said:
Appropå sista frågan tycker jag att du ska pröva googla om något som heter CRISPR.

Tack för tipset, verkar ju vara ungefär vad jag tänkte mig!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag funderar lite på vad äventyret går ut på. Handlingen är det ju inget fel på, men vad ska rollpersonerna göra? Hur lång tid tar det att spela och typ vad är tanken att de ska uppnå?

Jag skulle gilla om det faktiskt är rimligare att ge upp sin kropp till Crowe och att de som dör kompenseras på något sett, tex genom att deras efterlevande får pengar, medicin, utbildning. Att deras största brott och hemligheter sopas under mattan [FONT=&quot]eller whatnot.[/FONT]
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Helt ärligt tänkte jag till en början bara släppa ner min spelgrupp på herrgården och sen spela ut vissa scener och se hur de reagerade, något som brukar funka med min grupp. I slutänden var tanken att de skulle inse att de var i fara och måste fly. I mitt huvud skulle det gå ganska snabbt att spela, kanske ett längre speltillfälle.

Efter Henkes tips så har jag nu tänkt att ge varje RP sin egna motivering till att vilja stanna kvar på herrgården, typ:

RP 1 - en vän har inte hörts av sedan denne åkte till herrgården. RP är nu själv inbjuden och åker dit för att leta spår.
RP 2 - jobbar för en konkurrent som vill skicka in någon på herrgården för att försöka avslöja forskningshemligheter. Konkurrenten har lyckats luska fram att släktingar till Crowe bjuds in och har därför spårat upp någon avdankad detektiv/journalist/liknande som får jobbet.
RP 3 - är i skuld till maffian pga sitt spelberoende. Behöver stanna kvar till slutet så att denne får del av arvet och kan betala av sin skuld.


Jag skriver detta med min spelgrupp i åtanke så jag är rätt säker på att de kommer att tillsammans börja nysta i vad som egentligen händer på gården. Sen får vi se vad de gör om/när de upptäcker sanningen. I mitt huvud blir det kul med en klocka som RP kämpar mot, kommer de få reda på sanningen innan de måste fly? Kommer de känna att sanningen är värd att riskera sina liv för?

Kanske väljer de att försöka stoppa Crowe eller hjälpa honom mot betalning. Kanske flyr de bara och försöker hålla sig undan i rädsla för att bli nästa offer. Tänkte försöka låta det vara upp till spelarna och improvisera beroende på deras beslut.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Dr. Acula;n313240 said:
RP 1 - en vän har inte hörts av sedan denne åkte till herrgården. RP är nu själv inbjuden och åker dit för att leta spår.
Jag tänker kanske RP´s sambo/fru som har blodsband, medan RP inte har blodsbandet. RP kanske måste låna blod från sina barn för att lyckas nästla sig in? Alterntiv RP´s syskon?

Tycker det skall leda till en hopplös räddningsaktion då den försvunna redan kanske är död...
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
Jocke;n313236 said:
Jag skulle gilla om det faktiskt är rimligare att ge upp sin kropp till Crowe och att de som dör kompenseras på något sett, tex genom att deras efterlevande får pengar, medicin, utbildning.
Precis som i filmen "The Brave"!

För övrigt får jag, filmmässigt, stämningsmässiga vibbar av "Get Out". Rekommenderas som inspiration, om SL inte redan sett den!
 
Top