Hjälp med revolutionerande händelsetabell!?

Dr Blue

Veteran
Joined
19 Jun 2020
Messages
67
Hej!

disclaimer:
Följande händelsetabell är kanske inte så revolutionerande som titeln ville ge sken av.

Jag håller på och gör en händelsetabell för när RP gör längre resor. I vanliga fall när jag gör händelsetabeller så brukar de beskriva en "set up" som RP placeras i och sedan får de agera ut scenen, ex. "ni möter 1t6 orker", "ni möter en handelsman med en trasig vagn", ja ni vet hur de brukar se ut.

Nu skulle jag vilja göra en tabell där tabellen ger en "outcome" (resultat?) som redan är bestämmen där det är upp till spelarna att själva komma på hur det blev så. Dvs de spelar inte ut en scen utan att det blir som att de i efterhand berättar vad som hände.

Kanske blir tydligare om jag skriver ut den tabell jag har än så länge:

1t10

  1. Ni har gjort er en ovän. Hur och vem?
  2. Ni förlorade något viktigt/värdefullt. Vad och hur?
  3. Ni hittade/fick något. Vad och hur?
  4. Ett mindre tjafs uppstod i gruppen. Vilka bråkade och över vad? Är det utrett eller är några fortfarande irriterade på varandra?
  5. Någon i gruppen avslöjar något intimt eller en hemlighet om sig själv. Vem och vad?
  6. Någon i gruppen blev spådd av en spådam. Hur löd spådomen?
  7. Ni tvingades fly mitt i natten. Från vem/vad?
  8. Ni har gjort er en ny vän. Vem och hur?
  9. Ni har köpt något men inser efter ett tag att ni blivit lurade. Vad köpte och av vem?
  10. Ni bevittnar något som ni helst inte hade sett. Vad?
Främst gör jag detta för att prova nåt nytt men min stora förhoppning är att spelarna blir mer involverade i det gemensamma skapandet av äventyret.
Jag hoppas även att deras påhitt ska leda till saker som kan bli till frön för framtida skeenden. Nya vänner/ovänner, oförätter att hämnas, att de jagar någon eller blir jagade etc.
Förhoppningsvis ger det något extra när det är något som de själva skapat som blir en del av äventyret eller framtida äventyr.

Är det här en bra/rolig idé? Några tips på vad som skulle kunna göras bättre?

Vill man hjälpa mig att fylla på med fler resultat så får man gärna göra det!
 

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
157
Location
Malmö
Jag gillar det!
Ja, resultat eller möjligen konsekvens eller följd.
Jag skulle överväga att göra tabellen ännu bredare så att den gäller även för annat än resor mellan äventyr, spelpass eller liknande.
Och göra resultat 6, 7 och 9 mer generella t ex "Ni tvingades undvika en fara. Vad eller vem?"
Kanske går det även att lägga in om nyheter, rykten, möjligheter och hot RPna hör om?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,760
Location
Göteborg
Det är absolut en bra idé. Spelet For the Queen och alla dess oräkneliga hack bygger på exakt detta. Det är hela spelet, att svara på den här typen av frågor. Och det är kul! Vill du ha inspiration så finns en massa av dessa spel på https://forthedrama.com/. Starta ett nytt spel, välj ett av spelen, och börja dra kort så ser du exempel på den här typen av frågor. Dock är de kanske inte så fokuserade på resor (möjligtvis Oriente), men de kan kanske ändå vara inspiration.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,339
Snyggt!
Jag har också skissat på tabeller för resor. Tycker frågorna i din tabell är riktigt bra, man skulle kunna stoppa in dom i en "vanlig" slumpmötestabell.
1. 1T6 illvättar
2. Ni har gjort er en ny vän. Vem och hur?
osv
 

aknaton

Apostat
Joined
3 Jun 2008
Messages
221
Location
Ronneby
Jag gillar detta. Har haft en lös tanke om att göra något liknande men för skill-rolls. Typ var 20:e gång man slår för en skill så slår man fram en fråga till spelaren. Detta för att fylla ut karaktärerna. Ett sätt att göra "play to find out".

Edit: Eller så kan man göra någon tabell man använder efter varje scen i äventyret där någon enskild spelare eller hela gruppen får en fråga. Frågor är ett kraftfullt verktyg för att bygga en historia i rollspel.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,516
Varför blir ni alla skadade när ni kommer in i den här regionen?

Det är så svårt att navigera här, vad är det som gör det svårt för er att inte gå vilse?

Oh nej, en av de andra utlöste, kedjor och rakbladsfällan. De ser… Fucked ut! Man ser benen genom låren och skit. Vem av er var det?

Skatten ni hittade är enorm… men förbannad! Hur?!

Det här monstret borde inte vara här! Och det är fruktansvärt! Vad är det?!

Ni hittade en skatt som verkligen fyller dig med under. Vad är den?

Ni hittade absoluta bevis på att en guds dogma är falskt. Prästens liv är krossat. Vad är bevisen?
 
Top