Nekromanti Hjälp med research..

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Jag skulle vilja ha tips till ställen man kan hitta bra skriven men ändå korrekt information om:
1. Legender & myter, i olika världsdelar & framför allt DÅtider.
2. Läran om de 4(5) elementen, mer detaljerat.
3. Den alkemiska läran, dess förfarande & tankesätt.
4. Dåtidens läkekonst & de tidsenliga sjukdomarna.
5. Det enokiska språket.
6. Olika perspektiv på världen, runt medeltiden & antiken.

Svara gärna med någon hint om vars man kan hitta nån/flera av punkterna, jag har lite kört fast & underkännt vårt bibliotek... :gremcrazy:
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
6. Olika perspektiv på världen, runt medeltiden & antiken.
Kolla Dick Harrisson 'Skapelsens geografi' för att få reda på vad medeltidsmänniskan trodde om sin omgivning.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"1. Legender & myter, i olika världsdelar & framför allt DÅtider."

Prova Encyclopedia Mythica.

"2. Läran om de 4(5) elementen, mer detaljerat.
3. Den alkemiska läran, dess förfarande & tankesätt"


Det finns en hel del bullshit på esoteric archives (särskilt bra är den här boken) och prova gärna också sacred-texts, och the alchemy web site.

Där finns massor av texter att läsa, men de är kanske inte direkt lätta att komma in i. Ta en titt på de här sidorna om du bara vill ha lite flum-information snabbt:

Något flumdiagram med de olika elementen
Någon töntig text som kanske kan vara användbar
mera flum om elementen; flera diagram.

Kan inte hjälpa dig med resten dock.

/Riz
 

SunTzu_UBBT

Veteran
Joined
14 Feb 2002
Messages
15
Location
Linköping
Något enokiskt språk har jag inte hört talas om annat än i rollspelsprodukter, det finns dock en mängd språk från den region där detta mytiska Enok borde ha legat (Mesopotamien). Exempel akkadiska, sumeriska och feniciska. Har tyvärr ingen bra länk. Dessa språk använde pictogram (i feniciernas fall en utvecklad form) för att skriva ned sina språk som dock var från olika språkgrupper. Den sumeriska kulturen den äldsta i området, låg till grund grund för alla de andras kulturer.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Tackar för hjälpen!

Där nånstans har jag nog med information i.a.f. för att veta vars nästa guldkorn kan gömma sig.. :gremsmile:

Medan jag kan vara (jätte)nöjd, börjar jag nästan överväga att föreslå nån slags gemensam länk-databas då man såg hur ohyggligt värdefulla länkar jag hade haft en snöbolls chans i h******e att hitta..
-Eller skulle detta vara dåligt för mångfalden månntro?
Jaja...

Än en gång, tackar för hjälpen!

/ps: Skulle nu någon hitta en värd länk, tveka aldrig att skicka mig, jag jobbar på att fixa en ny hoard av sånt.
/ds.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Re: Tackar för hjälpen!

Medan jag kan vara (jätte)nöjd, börjar jag nästan överväga att föreslå nån slags gemensam länk-databas då man såg hur ohyggligt värdefulla länkar jag hade haft en snöbolls chans i h******e att hitta..
-Eller skulle detta vara dåligt för mångfalden månntro?
Jag har haft denna tanke många gånger... borde inte vara så svårt, egentligen... Ska ta och tänka på det, borde kunna gå och snickra ihop nåt i php.
 
Top