Hjälp med resande kampanj idé

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Så vår grupp kommer nog avsluta sin tjuviska stadskampanj i Lagath snart. Därför har jag nu börjat koka ihop en mer resande sådan. Gruppen är som sagt totala nybörjare av Mundana och stadskampanjen var till för att lära dem spelreglerna. Nu är det dags att utforska världen. Jag funderar på ett avstamp i Jargiens huvudstad som mest kommer utspelas i korta flashbacks för att sedan lämna spelarna i ett liv på flykt så de hela tiden måste flytta på sig. Kampanjen är tänkt att vara rätt lättsam och väldigt fartfylld typ lite swashbuckler-aktigt.

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]Intro ([/FONT]Texten nedanför är lite hjälptext som jag läser för spelarna innan de börjar skapa sina karaktärer. Förhoppningsvis tränar jag in någon intressant berättarröst tills dess.)

Ni är anklagade för kätteri mot den Daakiska kyrkan och delaktighet i en komplott mot det Jargiska Imperiet och Kejsaren. Det här har effektivt och oåterkallerligt slagit era liv i spillror. Detta var för tre veckor sedan och ni har sedan dess varit på flykt undan både Inkvisitionen och Kejsarens hand, två av de mest fruktade och envisa av den kända världens institutioner. Samtidigt är ni jagade och på jakt efter de riktiga illdådarna som lade skulden på er, de för att tysta er och ni för hämnd eller kanske chansen att rentvå era namn. "

Det var den excentriske lorden Iocus Estinvos, en uttråkad aristokrat som skrattande hjälpte er fly från staden i utbyte mot ert ord att skriva ner era resor och "äventyr" och sända dessa till honom. Han lovade till och med att betala er en summa för varje försändelse och eventuellt bistå med hjälp beroende på hur roande era resor blir.

Ni vet att då både Inkvisitionen och Kejsarens hand vill åt er har ni små möjligheter att stanna någon längre period på en och samma plats så vad som väntar er är ett liv på flykt och eviga resor. Som Lord Iocus sade till er vid avfärden: Have fun and don't die! Bwahaha!

Vad jag behöver: Har jag missat något väsentligt i texten? Är bara ett kort intro innan de börjar gubbskapandet. Texten är medvetet vag både i form av antagonisterna och själva brottet/händelsen.

[HR][/HR]
Frågor under rollskapandet
  1. Vem av er kände Lord Iocus Estinvos och i vilket sammanhang?
  2. På väg ut ur huvudstaden höll ni på att tillfångatas tre gånger. Beskriv problemen och hur ni lyckades undkomma.
  3. Ni var tvungna att lämna allt när ni flydde. Var och en lämnade kvar något i huvudstaden som är mycket viktigt för er. Vad/vem är det och varför?
  4. Vad har var och en av er för relation till Daak-kyrkan, Inkvisitionen, Imperiet, Kejsarens hand och de som satte dit er om ni nu har någon sådan relation?
Vad jag behöver: Skulle vara bra med ett par frågor till. Gärna något som lämnar öppna krokar till senare.

Iocus resegåva
Som tack för en roande kväll där ni över varmt vin och sprit berättade/beklagade era missöden för en skrockande Iocus har han givit er utrustning till ett värde av 50 Guldlibra och en reskassa på 25 Guldlibra i diverse valörer. *Notera att vanlig startutrustning inte gäller. Den togs av Inkvisitionen eller Kejsarens hand. Tough luck.

Vad jag behöver: I princip får de en summa att gemensamt skaffa utrustning för samt en klase rena mynt till resan. Frågan är bara hur mycket är en lämplig summa att ge dem?


Iocus personliga gåva:
Precis innan avfärd fick ni en liten ränsel var från Iocus. Vad innehöll dessa? Välj två var.

  • En skriftrulle med åtta namngivna kontakter som kan komma att hjälpa er. Max en per stad. Max fyra per land.
  • Nio små flaskor i tåligt järnglas. Dessa innehåller alkemiska elixir. Tre läker sår, tre låter drickaren anpassa sig efter omgivningen och de sista tre ger "goda råd".
  • En mycket god förfalskning av ett lejdebrev utfärdat av Handelsgillet ??? som låter er utnyttja en del av gillets tillgångar så länge det är för gillets bästa.
Vad jag behöver: Har stort hjärnsläpp här. Skulle helst vilja ha ca femton stycken att välja mellan men ändå inga självklart "bästa" val. Men de måste få plats i en liten ränsel.

[HR][/HR]
Att roa Iocus
Ett sätt att få tillgång till extra mynt och resurser är att skriva till Iocus och inlevelsefullt berätta om gruppens eskapader, illdåd och heroiska klavertramp. Detta görs via en utmaning som kan utföras med jämna mellanrum. Ju mer välskriven berättelsen är desto mer är Iocus villig att betala. De kan också försöka fånga hans intresse med detaljerade beskrivningar och illustrationer om sällsynta djur, växter, händelser och så vidare. Eller kanske värdefull information skriven i schiffer. Så länge de bryter hans kroniska tristess är det mesta intressant.
I varje brev måste de uppge en plats där de kan hämta eventuell belöning, exempelvis med ett påhittat namn och en lösenords-fras. De är ju trots allt efterlysta. Försändelser brukar ligga kvar ett bra tag (halvår-år) innan de försvinner i någon annans ficka.

Låst slag: Berättarkonst
Lämpliga slag: Viktiga färdigheter för äventyret så beskrivningarna blir intressanta, expertiser som Författa och hantverk som Kalligraf.
Specialregel: Svårigheten baseras på hur händelserik den senaste tiden varit. Har inte mycket hänt är det svårt att skriva särskilt mycket.
En lyckad utmaning betyder att Iocus har haft en trevlig kväll medan denne läst gruppens berättelser. Mindre än tre Kontroll betyder att berättelsen inte höll måttet.

Kontroll:
0 : Berättelsen har försvunnit på vägen. Kanske blev kuriren blivit rånad eller nått.
1 : Iocus var inte alls road av berättelsen eller så har något annat försurat intrycket. Han skickar ett argt brev som "belöning" och svårigheten för nästa berättelse höjs med +4.
2 : Berättelsen var ett halvtaskigt hafsverk och Iocus lägger den ifrån sig med en deprimerad suck. Iocus sänder iväg en börs fylld med 3T6 x 20 Cupra.
3 : Berättelsen var rätt medioker men hade ett par intressanta stycken. Iocus sänder gruppen 50 Denarer per skalle, men med uppmaningen att hitta något intressant att göra.
4-6 : Berättelsen fångade verkligen Iocus intresse och höll honom vaken långt in på natten. Som tack låter han skicka ??? Solida per skalle.
7-8 : Berättelsen har gjort ett djupt intryck på Iocus sinne och han kommer minnas den en lång tid framöver. Gruppen är värd ??? Guldlibra per skalle.
9+: Berättelsen var ett mästerverk! En nöjd Iocus ger omedelbart order om att sända iväg ??? Guldlibra och Iocus skickar även med något speciellt för att visa sin uppskattning.

Vad jag behöver: Vad är lämpliga summor för berättelserna? Ser ni några andra problem/fel/förbättringar med utmaningen?

[HR][/HR]Hotet
Funderar på hur hotet från deras jägare ska te sig. Ska det vara ett tärningslag varje vecka de stannar på en plats modifierat med hur mycket uppmärksamhet de drar till sig? Ska det vara helt upp till dramatisk inverkan? Kanske någon poängpöl som ökar ju mer uppmärksamhet de drar till sig som Berättaren kan köpa "problem" för?


Vad jag behöver: Någon idé om hur hoten ska gestaltas.
[HR][/HR]

Erfarenhet
Utöver normal erfarenhet finns det några sätt att dra in lite extra.

En bra berättelse: Första gången en berättelse får 4-6 Kontroll erhålls 5 poäng Erfarenhet, sedan 1 poäng per gång.
En utmärkt berättelse: Första gången en berättelse får 7-8 Kontroll erhålls 5 poäng Erfarenhet, sedan 2 poäng per gång.
Ett mästerverk!: Första gången en berättelse får 9+ Kontroll erhålls 5 poäng Erfarenhet, sedan 3 poäng per gång.

Iocus begäran: Ibland kan Iocus skicka med en begäran att ni undersöker, forskar, upplever eller på annat sätt studerar något. +2 Erfarenhet per uppfylld begäran +2 Bonus på nästa Berättelse.

Få upp ett spår: Ni får upp ett spår efter de skyldiga till er situation. +1 Erfarenhet.
Undkomma: Varje gång ni lyckas undvika eller fly från Inkvisitionen eller Kejsarens hand. +1 Erfarenhet.
Återfinna: Den rollperson som tar tillbaka, återfår eller möter det viktiga som lämnades kvar i huvudstaden får omedelbart +5 Erfarenhet. Räknas som en Livsavgörande händelse.
Resa: Varje gång ni kommer fram till en ny plats. +1 Erfarenhet.
På Villovägar: Varje gång ni hamnar på en bortglömd, övergiven eller dold plats typ ruiner. +2 Erfarenhet.
Utforska: Varje gång ni utforskar en ny plats. +1 Erfarenhet. +2 Erfarenhet om platsen är en ruin eller liknande med en historia och faror.
Mardrömmar: Första gången en rollperson får 15+ (?) på ett Skräckslag. +2 Erfarenhet.


???: Förslag. Kontinuerliga eller engångsbonusar.

Vad jag behöver: Blev lite inspirerad av tråden med erfarenhet från yrkesdåd här på forumet. Hjärnsläpp här med. Behöver flera kontinuerliga samt engångsbonusar. Eller ser ni några problem?
[HR][/HR]

Galleri

Lord Iocus Estinvos
Iocus är en medelålders aristokrat. Han kan fortfarande anses som stilig, välvårdad och en charmör med gott tycke för kläder och vin. Han hör till den minskande skaran ädlingar som inte lider av fetma, ruttnande tänder och krympande hjärnor.
Iocus familj och släkt är snuskigt rik men har till synes noll intresse i politik och ränksmideri, något som gör honom osedvanligt välkommen till inbjudningar även mellan rivaler och fiender.

Iocus är väldigt påläst och talar tolv språk mer eller mindre flytande men lider av ett problem, tristess. Han är totalt uttråkad av livet i huvudstaden och hans enda tillflykt är böckerna, berättelserna och historierna om världen utanför.
Därför spenderar han gladeligen stora summor på allt från inhyrda historieberättare till skriftrullar om legender och myter.
Detta är också anledningen till att han beredvilligt hjälper rollpersonerna att fly i utbyte mot deras historier. På det här sättet kan han leva sig bort från sin tråkiga tillvaro.


Vad jag behöver: Kanske ett par ansikten att sätta på inkvisitionen, kejserliga handen och illdådarna.



Mvh Oden.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
264
Location
Bohuslän
Fantastiskt! Detta är bland de bättre "äventyr" jag läst, om inte det bästa! Gillar att man kan göra det i både lättsam och mörk regi! Ska tänka igenom och försöka återkomma med input.
 

jensofsweden

Warrior
Joined
24 Mar 2014
Messages
370
Skulle gärna spela detta själv så du får stående ovationer från mitt håll.

Synpunkter och Förslag etc.



Introtext
Tycker att texten är bra och ger överskådlig bild av vad kampanjen kommer handla om. Det är bra att det är vagt för då får man fylla i lite själv och har mer utrymme till att fundera över vad ens karaktär tror och tycker om saker och ting. Inga synpunkter här så länge det inte finns någon mer info som är visentlig att spelarna vet innan ni börjar spela.

Frågor under rollskapandet
- Hur känner rollpersonerna varandra och vad tycker och tänker dem kring de andra rollpersonerna?
- Vad var din karaktärs ambitioner innan deras liv vändes upp och ner pga av förföljelserna?

Locus Resegåva
Skulle föreslå att detta slumpas fram i sann Eon-anda med tex: Ob(Antalet rollpersoner)T6 x 50 silver.

Locus Personliga Resegåva:
- En mycket detaljerad och utförlig karta över det Jargiska kejsardömet. Locus har även markerat vägar som Rollpersonerna bör undvika av olika anledningar (Rövare, ofta patrullerad av vakter, ligger på en pilgrimsled etc).
- Rollpersonen börjar med 5T6 i EN av följande Expertiser: Chiffer, Flyktvägar, Förklädnad, Kloaksystem, Muta, Utbrytarkonst.

Att Roa Locus
Om Slaget får 0 Övertag eller kapitalfailar kan detta resulterar i att "hotet" (se nedan) höjs med +2T6. När det gäller pengar vet jag inte riktigt, tror det finns ett exempel på hur mycket man tjänar på olika bra framträdanden för musik och liknande i boken, kanske kan detta användas som mall?

Hotet
Skulle föreslå att det handlar om dolda slag med en tärningspöl som ökar/sänks beroende på olika saker. Allt bör vara hemligt för spelarna så att hoten kan komma mer som en överraskning, detta kommer "hjälpa" spelarna att spela karaktärerna som oroliga och varsamma då de vet att hotet alltid finns men aldrig om/när det kommer.

Förslagsvis är tärningspölen 2T6/3T6 som bas och ökar med +1/+2/+3/+1T6 beroende på vissa saker. Exempelvis:

Basvärdet för pölen ökar med +1 för varje icke-vanar (Jargier) som finns i gruppen (detta gör att de står ut och läggs märke till lättare).
Basvärdet för pölen ökar med +1 för varje karaktär som har ett mycket utmärkande drag eller beteende (om det handlar om födelsemärken och tattueringar måste dessa vara relativt synliga även när karaktären är fullt påklädd).

+1T6 om inget hot förekom vid det senaste 'hot-slaget'.

+1 för varje karaktär som utmärkt sig på något vis, exempelvis genom att spendera stora summor pengar, hamna i bråk eller tala med vissa personer.
+1 varje gång en karaktär använder någon typ av tjänst (checkar in på och/eller äter på ett värdshus, besöker en läkare etc).
+3 för varje karaktär som någon gång använt sig av sitt eget eller en annan karaktärs riktiga namn i hörbar konversation.
+2 ifall en karaktär hörbart använder 'fel' alias i konversation med SLP eller andra karaktärer (i.e. presenterar sig som Arcadius till en person men blir sedan kallad Hiberior av en annan karaktär).


3) Erfarenhet och belöningar
3.1 Berättelser
Förslagsvis måste alltid (minst) ett av poängen användas till att höja Berättarkonst eller en av de andra färdigheterna som använts till just den berättelsen man blir belönad för.

3.2 Återfinna
Skulle föreslå att man antingen får välja på att få X erfarenhet eller återfå X Fokus/Välmående. Om du inte menade att man får erfarenheten och att "räknas som Livsavgörande Händelse" var ett sätt att förkorta att man även återfår Fokus/Välmaående såklart, för isf upprepade jag ju bara ditt egna förslag haha.

4) Galleri
Gialari Lassendryl: Gialari är en Pyaralv av okänd ålder och är en av landest skickligaste prisjägare. Hon använder sig av sitt stora nätverk av kontakter, vänner och personer som är antingen är skyldig henne tjänster eller som hon utpressar för att få fatt på sitt "byte". Hon brukar undvika närstrider och "onödigt våld" och föredrar att lägga sig på lur för att sedan söva ned eller döda hennes mål med hjälp av blåsrör. Om och när de sedan vaknar upp har hon sedan länge bundit dem och möjligtvis brytit ett eller annat ben för att försäkra sig om att de inte ska kunna fly. Hon har blivit anlitad av kejsardömet att finna rollpersonerna och återföra dessa till Daval så att de kan dömas. Att de är levande är dock mindre viktigt.
http://m.flikie.com/ImageData/WallPa...8ee5db183f.jpg

Ignatius de Capra: Ignatius är en 57-årig Jargier, ursprungligen från Lemira, som arbetat för inkvisitionen i över 30 år. Trots sin någorlunda höga ålder är han fortfarande verksam och är närmast legendarisk inom inkvisitionen för sina stordåd och hur han inte verkar låta något eller någon stå i vägen för att rena Mundana från Daaks fiender. Han tycker att precis alla medel är acceptabla för att få fatt paå kättare, och om oskyldiga dör i processen för att finna dessa kättare är detta beklagligt men inget utöver "collateral damage".
http://animeonly.org/albums/nesuinde...gruendvald.jpg

Rosflux Klövertramp: Rosflux är en 26-årig Missla som ingen verkar veta speciellt mycket om. Det går allehanda rykten om att han medverkat i ett stort antal kupper mot Kejsaren och kejsardömet, men det har aldrig kunnat bevisas. Han har en stor hund, Voffen, som är mycket tillgiven och beskyddande över honom, ibland används denne även som Rosflux riddjur.
http://fc05.deviantart.net/fs71/i/20...09-d4k109j.jpg
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Många bra idéer här, Tackar!

Har fullt upp på jobbet men ska försöka ta mig tid och stjäla bitarna och sedan posta en uppdatering snarast möjligast.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
264
Location
Bohuslän
Iocus personliga gåva: (samtliga kan endast väljas en gång av max en rp)
  • Tre glaskulor (storlek så man kan hålla om en kula med tummen och pekfingret). Kulorna innehåller en komprimerad alkemisk gas som frisätts då kulan förstörs. Förstörs genom att krossas i handen eller kastas mot någorlunda hård yta, Spridning; sfär med radie 2m.
    • Gråsvart: Innehåller en gas som snabbt skymmer sikten för alla som drabbas motsvarande kolsvart som stegas ner till skymning efter 2 SR (utomhus 1 SR, modda efter väderförhållanden)
    • Genomskinlig: Innehåller en osynlig gas som när den andas in orsakar akut fnitterfylla (tänk lustgas), effekten sitter i OB1T6 SR (kan kanske minskas med lämpliga slag, ges i så fall styrka 14-18)
    • Ett till synes vanligt stearinljus (tjockljus) som när det brinner värmer precis som en normal lägereld men lyser inte mer än ett vanligt stearinljus. Brinntid totalt 24h, går att tända och släcka hur många gånger som helst. Går alldeles utmärkt att grilla eller koka vatten över.
    • Mossgrön: Innehåller en grönfärgad gas som ger akut illamående och kräkninar. Effekten sitter i OB1T6 SR. Styrka 14-18 för motståndsslag.
  • Dokumet som låter innehavaren (+ n antal personer i dess följe?) bära vapen i en valfri provins.
  • En välsingad libera.
  • Ett välsignat Daakkors
  • Cirefaliskt skuldebrev till ett värde av 50 Guld.
  • Ett instrument som ger +OB1T6 på underhålla.
  • 6 doser inspirerande och hallucinogen drog. Beroendeframkallande men kan öka fantasin (minska svårigheten för händelselösa reseberättelser (renskrivning kan komma att krävas...). Eller bara trevlig avkoppling :).Kommer såklart med tillbehör (tex pipa).
  • Kvitto som låter innehavaren kvittera ut en beställning från den excentriske uppfinnaren och byggmästaren Ignatius Parzim klan Zolod. Vad det är för något kommer visa sig, förmodligen något bra. Bestäm var Ignatius huserar.
  • En parfym som luktar fränt och illa, är ett väldigt potent tirak afrodisiakum (+OB2T6 att förföra, övertala etc. Ökar svårigheten med OB1T6 övriga, OB3T6 mot misslor och alver). 3 doser, kräver rejäl tvagning för att bli av med doften helt.
  • 6 st flaskor alkemiskt elixir, dock har ettiketterna ramlat av och Iocus minns inte längre vilken som var vilken. Slå vid användandet (t6, t5, t4 osv) :
1: Hårväx: Skägg och huvudhår växer okontrollerat OB2T6 cm på bara några sekunder. (slå olika för skägg och hår).
2: Mörkersyn: 1 scen (ljuskänslig 1 scen om nästa scen utspelas inom ett dygn efteråt).
3: Fisklunga (+OB3T6 för att hålla andan, varaktighet 1 scen).
4: Utseende förändring: Form och storlek på näsa och även ansiktet som helhet, ögonfärg och hårfärg ändras till oigenkännlighet. Blir vackrare +OB1T6 på lämpliga färdigheter. Varar till nästa fullmåne.
5: Utseende förändring: Form och storlek på näsa och även ansiktet som helhet, ögonfärg och hårfärg ändras till oigenkännlighet. Blir fulare -OB1T6 på lämpliga färdigheter. Varar till nästa fullmåne.
6: Mod: +OB2T6 mot skräck. 1 Scen.​
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,267
Låt rollfigurerna ha var sin kontakt ute i landet eller i huvudstaden, som de också kan vända sig till. Särskilt om de av någon anledning inte litar på Iocus.

Ett alternativ till "resegåvan" är att rollfigurerna inte fick pengar att köpa startutrustning för, utan i stället fick ta en del saker som Iocus hade hemma hos sig, och var beredd att avvara. Spelarna får skriva en "önskelista", och spelledaren godkänner det som en rik adelsman kan bistå med.

"Att roa Iocus" får bonus av varje rollfigur som detta äventyr kommit närmare att göra upp med personen som satte dit honom/henne för inkvisitionen.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
264
Location
Bohuslän
Ytterligare en möjlig gåva.
  • Ett tjockt stearinljus som värmer lika mycket som en normal lägereld men som lyser som ett vanligt stearinljus. Brinntid totalt ca 24h, går att tända och släcka obegränsat. Det går alldeless utmärkt att grilla eller koka vatten över ljuset. (detta kan väljas flera gånger).
 

Buscha

Veteran
Joined
28 Mar 2011
Messages
30
Ang hotet: Jag skulle nog spelleda det som att Inkvisitionen var ett öppet hot. Bränna folk på bål, öppna tortyrer (more or less) och andra synliga metoder för att få tag på rollpersonerna. Det ska helt enkelt märkas vilka som jagar dem. Prisjägare och andra underhuggare till dom som satte dit rollpersonerna, ska arbeta i skuggorna, tex att rollpersonerna hittar den trevliga värdshusvärden död i en gränd strax efter att han har hjälpt rollpersonerna, rollpersonerna ska veta att de är jagade men vet inte riktigt vad det är för någon/något som gömmer sig i skuggorna strax bakom dem.
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Toman;n58401 said:
Nyfiken på om kampanjen kommit igång eller om du slipat mer på den?

Inte än. Vi kommer att börja köra i mellandagarna. Hade tänkt skriva ned finslipningen när den är klar och skicka upp den här, men nån idiot kom på att det måste bli jul och all fritid försvann i en enda mening. :confused:

Ska försöka få upp den innan jul så jag får lite lugn och ro själv.
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Här kommer lite uppdateringar för vår nästkommande kampanj. Vi har fortfarande inte avslutat vår nuvarande kampanj samtidigt som juldagarna varit överfulla med saker att göra så inte mycket nytt förutom flufftext. Har ni synpunkter eller idéer för ni gärna dela med er.


Intro
Ni är anklagade för kätteri mot den Daakiska kyrkan och delaktighet i en komplott mot det Jargiska Imperiet och Kejsaren. Det här har effektivt och oåterkalleligt slagit era liv i spillror.
Detta var för tre veckor sedan och ni har sedan dess varit på flykt undan både Inkvisitionen och Kejsarens hand, två av de mest fruktade och envisa av den kända världens institutioner. Samtidigt är ni jagade och på jakt efter de riktiga illdådarna som lade skulden på er, de för att tysta er och ni för hämnd eller kanske chansen att rentvå era namn.
Det var den excentriske Lorden Iocus Estinte, en uttråkad aristokrat som skrattande hjälpte er fly från staden i utbyte mot ert ord att skriva ner era resor och "äventyr" och sända dessa till honom. Han lovade till och med att betala er en summa för varje försändelse och eventuellt bistå med hjälp beroende på hur roande era resor blir.
Ni vet att då både Inkvisitionen och Kejsarens hand vill åt er har ni små möjligheter att stanna någon längre period på en och samma plats så vad som väntar er är ett liv av eviga resor. Som Lord Iocus sade till er vid avfärden: Have fun and don't die! Bwahaha!
Frågor under rollskapandet
  1. Vem av er kände Lord Iocus Estinte och i vilket sammanhang?
  2. På väg ut ur huvudstaden höll ni på att tillfångatas tre gånger. Beskriv problemen och hur ni lyckades undkomma.
  3. Ni var tvungna att lämna allt när ni flydde. Var och en lämnade kvar något i huvudstaden som är mycket viktigt för er. Vad/vem är det och varför?
  4. Vad var din karaktärs ambitioner innan deras liv vändes upp och ner på grund av förföljelserna?
  5. Hur känner du de andra i gruppen och vad har du för åsikter om dem?
[HR][/HR] Första mötet med Iocus
Som tack för en roande kväll där ni över varmt vin och sprit berättade era missöden för en skrockande Iocus har han lovat att hjälpa er ut ur staden.
Beroende på hur väl gruppen har roat honom under kvällen kan han tänka sig ge gruppen en hjälpande hand på traven i form av utrustning, kontakter och så vidare. Detta blir er första Utmaning.
*Notera att vanlig startutrustning inte gäller. Den togs av Inkvisitionen eller Kejsarens hand. Allt utöver kläderna på kroppen behöver ni skaffa på vägen.
Låst slag: Berättarkonst
Lämpliga slag: Viktiga färdigheter för händelserna innan mötet med Iocus.
Specialregel: Utmaningen kan inte "misslyckas" utan bestämmer bara hur mycket hjälp utöver flykten ut ur staden som Iocus kan tänkas avvara för er. Svårigheten på alla slag är Utmanande.
Kontroll
Gruppen får Ob1T6 Solida per Kontroll i resekassa. Utöver detta får varje medlem en personlig gåva vid 3 Kontroll, två gåvor vid 5 Kontroll och tre gåvor vid 7 Kontroll.
Personliga gåvor
Precis innan avfärd fick ni en liten ränsel var från Iocus. Vad innehöll dessa? Antal val beror på hur väl ert första möte med Iocus gick.

  • Kontakter: En skriftrulle med 1T6+6 namngivna kontakter som kan komma att hjälpa er. Max en per stad. Max fyra per land.
  • Alkemiska elixir: Nio små flaskor i tåligt järnglas. Dessa innehåller alkemiska elixir. Tre läker sår, tre låter drinkaren anpassa sig efter omgivningen och de sista tre ger "goda råd".
  • Själavård: I ränseln finner du ett Daak-kors, En mindre bok med viktiga utdrag ur Libera, En liten flaska med tre doser välsignat vatten och en liten pung med 1T3+1 doser helig aska.
  • Förfalskning: En mycket god förfalskning av ett lejdebrev utfärdat av ett stort handelsgille som låter er utnyttja en del av gillets tillgångar så länge det är för gillets bästa.
  • Karta: En mycket detaljerad och utförlig karta över det Jargiska kejsardömet. Iocus har även markerat vägar som Rollpersonerna bör undvika av olika anledningar (Rövare, ofta patrullerad av vakter, ligger på en pilgrimsled etc). Ger +1T6 vid färder inom Jargien.
  • Licens: Tre dokument som låter bäraren och dennes följe (max sex personer) bära vapen i en valfri provins. Två av dessa är förfalskningar.
  • Skuldebrev: Ett Cirefaliskt skuldebrev till ett värde av 50 Solida. Bestäm vem det är det utfärdat av.
  • Förklädnad: Sex små flaskor med vätskor i olika färger. Enligt ett medföljande brev förändrar de både kropp och utseende till oigenkännlighet på användaren. De var avsedda för en mycket "speciell" privat fest, men då etiketterna har fallit av fick ni dem istället.
  • Kvitto: Kvittot låter innehavaren hämta ut en beställning från den excentriske uppfinnaren och artisanen Liz Parzim av klan Zolod. Vad det är står inte, förmodligen något bra. Bestäm var Liz huserar.
  • Kurirpost: Hela ränseln är fylld med små försändelser adresserade till ett dussin olika personer och platser. Ränseln innehåller även ett lejdebrev för kurirer utfärdat i personens namn.
  • Inspiration: Ett paket innehållandes 3T6+3 doser av en hallucinogen drog. Den är beroendeframkallande men ger +1T6 Bonus per dos till kreativa slag såsom Berättarkonst, även om det kan krävas en del renskrivning. Tillhörande pipa medföljer. Kroppskontroll mot 12 (+2 per extra dos) eller sänk Välmående ett steg nästa dag.
  • Brev: Ett förseglat brev adresserat till en framgångsrik handelsman i en närliggande stad. Bestäm vem handelsmannen är.
  • Fripassagerare: Tre lejdebrev som låter innehavaren och dennes följe på max sex personer borda vilket Jargiskt skepp som helst utan frågor. Detta på bekostnad av Daakkyrkan i Lagath. Varje brev fungerar en gång.
  • Börs: Du finner en extra börs i ränseln fylld med Ob1T6 Solida extra per skalle i gruppen.
* Berättarnotis: Oanvända gåvor kan senare användas som belöningar i andra sammanhang. [HR][/HR] Att roa Iocus

Ett sätt att få tillgång till extra mynt och andra resurser är att hålla ert ord och inlevelsefyllt skriva till Iocus och berätta om gruppens eskapader, illdåd och heroiska klavertramp. Detta görs via en utmaning som kan utföras med jämna mellanrum.
Ju mer välskriven berättelsen är desto mer är Iocus villig att betala.


Ni kan också försöka fånga hans intresse med detaljerade beskrivningar och illustrationer om sällsynta djur, växter, händelser och så vidare. Eller kanske värdefull information skriven i chiffer? Så länge de bryter hans kroniska tristess är det mesta intressant.
I varje brev bör ni uppge en plats där ni kan hämta eventuell belöning. Detta kan vara hos en viss person i en stad när ni uppger ett påhittat namn och en lösenords-fras. Ni är ju trots allt efterlysta. Andra ställen kan vara under rötterna på ett stort träd i en vägkorsning ute på landsbygden, gömd under golvet i ett visst övergivet hus och så vidare.


Låst slag: Berättarkonst
Lämpliga slag: Viktiga färdigheter för äventyret så beskrivningarna blir intressanta, expertiser som Författa och hantverk som Kalligraf.
Specialregel: Svårigheten baseras på hur händelserik den senaste tiden varit. Har inte mycket hänt är det svårt att skriva särskilt mycket.


En lyckad utmaning betyder att Iocus har haft en trevlig kväll medan denne läst gruppens berättelser. Mindre än tre Kontroll betyder att berättelsen inte höll måttet eller att något annat olämpligt inträffar.

Övertag
  • Missöde (0-2) betyder att något har gått fel med försändelsen.
    • Berättaren slår eller väljer ett missöde.
  • En okej berättelse (3) där Iocus har haft en trevlig kväll medan denne läst gruppens försändelse. De flesta partierna var rätt mediokra, men hade några intressanta partier.
    • Belöning värd 1T6 Solida per skalle.
  • En bra berättelse (4-6) som verkligen fångade Iocus intresse och höll honom vaken långt in på natten.
    • Belöning värd 2T6 Solida per skalle samt en gåva liknande de ni fick vid första mötet.
  • En utmärkt Berättelse (7-8) som har gjort ett djupt intryck på Iocus sinne och han kommer minnas den en lång tid framöver. Försändelsen inkluderar flera gåvor.
    • Belöning värd 2T6+6 Solida per skalle samt två gåvor liknande de ni fick vid första mötet.
  • Ett mästerverk (9+) enligt Iocus! Han kommer läsa den om och om igen under veckor framöver och kommer sända gruppen något alldeles speciellt som tack.
    • Belöning värd 4T6+6 Solida per skalle samt en mycket speciell gåva.
Missöden (Exempel som berättar kan välja mellan eller slå 2T6)
  • 2) Borttappat: Er försändelse kom aldrig fram. Försöker de hämta ut belöningen finns risken att de går in i ett bakhåll.
  • 3) Missnöjd: Iocus var inte alls road av berättelsen eller så har något annat försurat intrycket vilket han meddelar i ett irriterat brev. Svårigheten på nästa försändelse ökar med +2.
  • 4) Trasig: Försändelsen har på ett eller annat sätt blivit skadad. Typiskt nog har ett troligtvis intressant parti blivit oläsligt. Iocus vill bums ha en ny (och hel) försändelse exakt likadan som den trasiga. Vid nästa försändelse är Kännetecknet Gott Minne låst om de inte bemödade sig att göra en exakt kopia.
  • 5) Förvirrad: Dålig korrektur lämnar en förvirrad Iocus med en berättelse där personer exempelvis är på flera platser samtidigt, karaktärer byter namn eller kön, eller händelseförloppet saknar all vett och sans. Vad gäller den belöningen halveras den.
  • 6) Stulen försändelse: Iocus svar till er har försvunnit på vägen. Kanske går den fortfarande att spåra?
  • 7) Dålig kurir: Kuriren som transporterade Iocus försändelse har levt gott på den, väl framme framgår det att inte ens en bråkdel av innehållet finns kvar.
  • 8) Kul: Iocus har skickat tillbaka ett pussel som tack. Det kan vara en konstig träkub, ett chiffer, ett brev på ett obskyrt språk eller liknande som måste lösas innan de får den korrekta belöningen.
  • 9) Gravplundring: Efter en hastig död har personen som skulle överlämna belöningen begravts på kyrkogården med alla dennes ägodelar. Inklusive gruppens belöning.
  • 10) Värdesaker: Iocus försändelse innehåller inte mynt utan ädelstenar, dyra spritsorter eller något annat som måste säljas innan gruppen får sina pengar.
  • 11) Jakt: Kurir och försändelse blev uppäten av någon slags best. Belöningen finns nu i bestens mage eller i dennes lya.
  • 12) Fel försändelse: Försändelsen var egentligen menad för någon helt annan och innehåller något rejält pinsamma, underliga, osmakliga eller oförståeliga saker. Iocus vill även prompt ha tillbaka dem i nästa försändelse och ert ord på att ni håller käft. Om ni inte lyckas återbörda dem ökar Svårigheten för nästa försändelse med +4.
*Inte helt nöjd här. Skulle vilja att missödena kunde inträffa även vid lyckade utmaningar på något sätt men att spelarna ändå får sin förtjänta belöning. Har för övrigt inte bestämt hur mycket $$$ de bör få per berättelse. [HR][/HR] Hotbilden
Er grupp är jagad av mäktiga organisationer som verkar både offentligt och i skuggorna. Ert bästa försvar är därför att hålla huvudet lågt och inte dra på er onödig uppmärksamhet. Detta är dock svårare än det låter.
Varje person ni möter, varje blick riktad mot er kan vara en informatör, en övervakare, en prisjägare eller helt enkelt någon ute efter några enkla silver på er bekostnad. Det är bäst att ni snabbt lär er sålla bland kontakter, vänner, främlingar och fiender.
*Jag har funderat på många olika sätt att hantera hotbilderna och provat ett par från andra spel, men har fortfarande inte bestämt mig hur jag ska lösa det hela. Helst vill jag använda något som redan finns i Eon IV boken, exempelvis utmaningar, "varelser" med resurser istället för färdigheter, enkla slag och så vidare.


Krav
  • Det blir lättare att finna dem ju längre de stannar på en och samma plats. De ska till slut tvingas att förflytta sig då situationen blir ohållbar.
  • När de drar uppmärksamhet till sig blir de spårade snabbare eller på annat sätt dåligt.
  • Att resa till en ny plats minskar sannolikheten att de spåras.
  • Hotbilderna ska fungera och operera olika.
Kejsarens hand
Kejsarens hand är både känd och okänd. Alla har hört namnet, men få personer kan eller vågar erkänna samröre eller ens vetskap om dess metoder och mål. Det går så många rykten om Kejsarens hand, alla motstridiga, att det ofta är försent innan man vet vad som väntar.

Kejsarens Utfästelse är det pris det Jargiska kejsardömet har lagt på medlemmarna i gruppen. Prisjägare, hyrsvärd, lokala slagskämpar och organiserade grupper ser alla en chans att tjäna en större summa pengar på gruppens tillfångatagande eller åtminstone deras huvuden.
Effekt: Gruppen har spårats av någon beväpnad grupp motståndare.
Komplikation: En strid i bebyggelse drar ofelbart uppmärksamhet till sig.

Kejsarens trogna undersåtar är folk som mer eller mindre dyrkar kejsaren som en gud. Om dessa får en chans kommer de säkerligen göra livet surt för gruppen.
Effekt: Regler
Komplikation: Komplikation


Den dolda handen är elittrupper av exceptionell kvalitet som jobbar i mindre grupper. De slår från skuggorna snabbt och starkt för att sedan försvinna.
Effekt: Överfallsvarning av Skickliga (minst) motståndare.
Komplikation: Dessa motståndare är inte idioter. Varje gång de förlorar anpassar de sina taktiker för nästa drabbning.

Kejserliga kunskapare har öron och ögon överallt inom kejsardömet och på de flesta platser utanför med. Dessa kommer nästan aldrig att ge sig till känna utan istället sända efter förstärkningar. De kan även bli vänner med gruppen för att luska reda på svagheter och så vidare.
Effekt: Regler
Komplikation: Komplikation


Inkvisitionen
Inkvisitionen är en ökänd och outtröttlig motståndare. Till skillnad från Kejsarens hand är Inkvisitionens metoder relativt kända då de föredrar att allmogen vet vad som väntar kättare och andra syndare. De jobbar ofta ensamma i mindre grupper med en Inkvisitor och dennes närmaste män. De har sällan särskilt stora personliga resurser med sig men har mandat att nyttja den lokala kyrkomaktens resurser. Ofta är själva gruppen också skickliga motståndare.

Fruktan för Inkvisitionen kan lätt få lokalbefolkningen att vända sig emot gruppen utifall det kommer fram vem som jagar dem. Detta i hopp om att själva inte hamna i inkvisitionens blickfång. De är oftast inga kämpar och använder helst andra metoder, men fruktan är en stark motivatör.
Effekt: Pöbelvarning?
Komplikation: Att lösa problemet med våld riskerar att vända hela lokalbefolkningen mot gruppen.

Kyrkans ägoroch dess representanter förekommer i nästan alla Jargiens bosättningar. Dessa personer har stort inflytande i området och inte sällan stora tillgångar, varav båda kan vändas mot gruppen om deras efterlysning avslöjas. Inkvisitorer har även fullmakt att nyttja alla kyrkans lokala resurser för sina syften och blir således speciellt effektiva i sådana områden.
Effekt: Regler (Bonus till Inkvisitorer?)
Komplikation: Att bära hand på kyrkans män får en rätt snabbt stämplad som kättare, men gruppen är väl redan efterlyst?

Inkvisitorerär korsfarare mot alla kyrkans fiender. Vilket inkluderar gruppen. De är oftast Skickliga eller Mästerliga motståndare och har med sig ett antal Dugliga följeslagare.
Effekt: Bara deras närvaro ökar Fruktan för Inkvisitionen (?)
Komplikation: Komplikation



Kuppmakarna
Ni vet inte särskilt mycket om gruppen som satte dit er annat än att den är välorganiserad. Ni vet inte varför just ni blev ditsatta, vem som satte dit er, hur de satte dit er eller ens vad ni är anklagade för utom "Komplott mot Kejsaren". Ni är dock medvetna om att gruppen inte slutat leta efter er efter flykten.
Insvura är folk som stödjer kuppmakarna på olika sätt. De tycks finnas lite varstans och alla verkar ha stående order att lokalisera gruppen. Deras förmågor och resurser varierar vilt men många verkar ha tillgång till mer obskyra färdigheter.
Effekt: Regler
Komplikation: Komplikation


Klingornas allians är ett gille vars medlemmar består av hyrsvärd, livvakter, soldater, vapenmästare och så vidare. Dessa hyr ut sina färdigheter till envar som behöver extra muskler. Typiskt nog verkar kuppmakarna antingen ha stort inflytande eller stora summor pengar då de ofta utnyttjar gillet för att jaga gruppen.
Effekt: Det dyker upp folk som vill testa sina färdigheter mot den beryktade gruppen.
Komplikation: De väljer oftast offentliga platser, och både vinst eller förlust drar till sig uppmärksamhet.

[HR][/HR] Erfarenhet:
Utöver normal erfarenhet finns det några sätt att dra in lite extra.


*Detta är mest för att vi träffas relativt sällan. Om jag kan övertala dem till roll20 eller skype spel kunde man ha mindre. Dessa är som sagt lite inspirerade av diskussionen om exp för dåd här på forumet samt för att fokusera spelarna på resandet och hålla sig under radarn.

Iocus
  • En bra berättelse: Första gången en berättelse får 4-6 Kontroll erhålls 5 poäng Erfarenhet, sedan 1 poäng per gång. Minst ett poäng måste spenderas på en av färdigheterna som användes i utmaningen.
  • En utmärkt berättelse: Första gången en berättelse får 7-8 Kontroll erhålls 5 poäng Erfarenhet, sedan 2 poäng per gång. Minst ett poäng måste spenderas på en av färdigheterna som användes i utmaningen.
  • Ett mästerverk!: Första gången en berättelse får 9+ Kontroll erhålls 5 poäng Erfarenhet, sedan 3 poäng per gång. Minst ett poäng måste spenderas på en av färdigheterna som användes i utmaningen.
  • Iocus begäran: Från gång till gång kan Iocus skicka med en begäran att ni undersöker, färdas till, upplever eller studerar diverse fenomen eller händelser som han läst eller hört om. +2 Erfarenhet per uppfylld begäran. +2 Bonus till nästa Berättelse.
Hotbilden
  • Få upp ett spår: Varje gång ni kommer närmare att göra upp med de som satte dit er. +1 Erfarenhet. +2 Bonus på nästa Berättelse.
  • Undkomma: Varje gång ni lyckas undvika eller fly från Inkvisitionen eller Kejsarens hand. +1 Erfarenhet.
  • Motverka: Varje gång ni sätter käppar i hjulen för endera Inkvisitionen, Kejsarens hand eller Kuppmakarna. +2 Erfarenhet. +2 Svårighet på Hotbilden.
Flykten
  • Resor: Första gången ni kommer fram till en ny plats. +1 Erfarenhet.
  • Expedition: Varje gång ni upptäcker en bortglömd, dold eller övergiven plats. +2 Erfarenhet.
Personliga
  • Återfinna: Den rollperson som tar tillbaka, återfår eller möter det viktiga som lämnades kvar i huvudstaden får omedelbart +5 Erfarenhet. Händelsen räknas även som en Livsavgörande händelse.
*Under personliga kommer det även finnas en drös andra sätt att få lite extra erfarenhet. De flesta engångsgrejor ofta knutna antingen till händelser, karaktärsdrag eller deras arketyp som exemplen nedan. Såna här kan man hitta på hur många som helst egentligen.
  • Mardrömmar: Första gången en rollperson får 20+ på ett Skräckslag. +3 Erfarenhet.
  • Stressad: Första gången en rollperson får 20+ på ett Nedbrytningsslag. +3 Erfarenhet.
  • Omvändelse (Endast Daaktroende): Första gången du konverterar en person till Daak. +3 Erfarenhet.
[HR][/HR] Galleri
Lord Iocus Estinte

Karaktärsdrag: Spendera pengar, Roa sig
Iocus är en medelålders aristokrat. Han kan fortfarande anses som stilig, välvårdad och en charmör med gott tycke för kläder och viner. Han hör till den minskande skaran ädlingar som inte lider av fetma, ruttnande tänder och krympande hjärnor.
Iocus familj och släkt är snuskigt rik men har till synes noll intresse i politik och ränksmideri, något som gör honom osedvanligt välkommen till inbjudningar även mellan rivaler och fiender.
Iocus är väldigt påläst och talar tolv språk mer eller mindre flytande men lider av ett problem, tristess. Han är totalt uttråkad av livet i huvudstaden och hans enda tillflykt är böckerna, berättelserna och historierna om världen utanför.
Därför spenderar han gladeligen stora summor på allt från inhyrda historieberättare till skriftrullar om legender och myter.
Detta är också anledningen till att han beredvilligt hjälper rollpersonerna att fly i utbyte mot deras historier. På det här sättet kan han leva sig bort från sin tråkiga tillvaro.
Gialari Lassendryl

Karaktärsdrag: Planera, Arrogans
Gialari är en Pyaralv av okänd ålder och är en av landest skickligaste prisjägare. Hon använder sig av sitt stora nätverk av kontakter, vänner och personer som är antingen är skyldig henne tjänster eller som hon utpressar för att få fatt på sitt "byte". Hon brukar undvika närstrider och "onödigt våld" och föredrar att lägga sig på lur för att sedan söva ned eller döda hennes mål med hjälp av blåsrör.
Om och när de sedan vaknar upp har hon sedan länge bundit dem och möjligtvis brutit ett eller annat ben för att försäkra sig om att de inte ska kunna fly. Hon har blivit anlitad av kejsardömet att finna rollpersonerna och återföra dessa till Daval så att de kan dömas. Att de är levande är dock mindre viktigt.
Ignatius de Capra

Karaktärsdrag: Plikt, Heder
Ignatius är en 57-årig Jargier, ursprungligen från Lemira, som arbetat för inkvisitionen i över 30 år. Trots sin ålder är han fortfarande verksam och är närmast legendarisk inom inkvisitionen för sina stordåd och hur han inte verkar låta något eller någon stå i vägen för att rena Mundana från Daak's fiender.
Han tycker att precis alla medel är acceptabla för att få fatt på kättare, och om oskyldiga dör i processen för att finna dessa kättare är detta beklagligt men inget utöver "collateral damage".
Med sig har han omkring ett dussin lojala män.
Rosflux Klövertramp

Karaktärsdrag: Makt, Övertygelse
Rosflux är en 26-årig Missla som ingen verkar veta speciellt mycket om. Det går allehanda rykten om att han medverkat i ett stort antal kupper mot Kejsaren och kejsardömet, men det har aldrig kunnat bevisas. Han har en stor hund, Voffen, som är mycket tillgiven och beskyddande över honom, ibland används denne även som Rosflux riddjur.
 

jensofsweden

Warrior
Joined
24 Mar 2014
Messages
370
Skulle vara superintressant att höra hur det går/gick med denna kampanj eftersom den har en intressant spin on things :)
 
Top