Nekromanti Hjälp med Regler

tordzek

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
86
Location
kristianstad
Jag undrar en sak om reglerna. JAg är rätt ny, men jag hoppas att ni orkar hjälpa mig.
Jag undrar några saker om karriären.
När man slår framgångslag, brukar de vara på grundvärderna typ, SYN, HÖR, BIL å sånt. Men ibland är det på färdigheter som informations sökning. Men man räknar vällinte ut färdigheterna innan man e klar med karriären. Eller räknar man ut det efter hand. Som att enheterna man fick för uppväxten lägger man ut derekt innan man fortsätter.

Och så en sak till.
Kan man ha flera yrken?
För om man har jobbat som hitman/images/icons/thinks.gif, gnagster och torped. Kan man fortfarande ha alla jobb i bruk eller har man blivit sparkad från alla jobb utom ett. Om man kan ha många jobb, hur gör man då?

För övrigt tycker jag Neotech är ett bra rollspel, men det är bara lite mycket regler./images/icons/clever.gif

Tack i för hand/images/icons/cool.gif
 

Jag

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
41
Location
Västerås
Hej!
Man höjer sina färdighet efter varje sysselsättningsperiod.
I denna ordning sker varje sysselsättningsperiod:
1. framgångsslag
2.Händelser
3. Färdighetshöjning

Om man har en rimlig bakgrundshistoria anser inte jag att man inte kan ha flera yrken. ex. Gansterpolis
 

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
Yrkena behöver inte bara ses som en rollpersons arbete. Exempelvis yrkena fängelse och gängmedlem är ju inte ett riktigt jobb utan en beskrivning av vad rollpersonen gjort under en period i sitt liv.
Värt att tänka på kan också vara att det brukar passa bättre om karaktärerna inte har en riktig anställning när de är ute och äventyrar. De flesta jobb, även i framtiden kräver att man är på jobbet och faktiskt arbetar, och då blir det inte så mycket tid över att springa runt och göra annat. Undantag finns förstås, exempelvis om karaktären jobbar som frilansande säkerhetsexpert, privatdeckare, kriminaldetektiv eller liknande. Jag tycker att yrkena ska ses mer som en del av karaktärernas bakgrundshistoria, varför de har vissa färdigheter och karaktärsdrag, snarare än att diktera var karaktären gör just nu.

Oj, det blev kanske lite flummigt, hoppas det hjälper ändå!
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Men man räknar vällinte ut färdigheterna innan man e klar med karriären. Eller räknar man ut det efter hand. Som att enheterna man fick för uppväxten lägger man ut derekt innan man fortsätter.

<hr></blockquote>



Man lägger, som du säger, ut enheterna från uppväxten direkt på färdigheter, eller iaf. innan man går vidare till karriärslagen.
När man blivit gammal nog för att ge sig ut i karriären börjar man med att välja karriär. Därefter slår man framgångsslag, slår händelser för perioden och därefter sätter man ut färdighetspoäng och slår för pengar och sånt.
Sedan om man skall vidare i karriären upprepar man denna procedur för varje karriärsperiod.
Alltså, när du ger dig ut i karriären;

1. Slå framgångsslag.
2. Slå händelser och pengar, sätt ut färdighetspoäng och köp utrustning och cybernetik.
3. Om du ska fortsätta i karriären upprepa från steg 1.


Observera att man alltså kan få det väldigt svårt att få en framgångsrik karriär den första karriärsperioden för många yrken, men sådant är väl livet..:)

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Kan man ha flera yrken?
För om man har jobbat som hitman, gnagster och torped. Kan man fortfarande ha alla jobb i bruk eller har man blivit sparkad från alla jobb utom ett. Om man kan ha många jobb, hur gör man då?

<hr></blockquote>



Klart man kan ha flera jobb samtidigt, eller kombinationer av jobb, och då får man, som alltid i rollspel att improvisera. Om man jobbat som polis och artist till ex. så bör man juh rimligtvis inte ha fått lika mycket erfarenhet i något av yrkena som en person som under samma period arbetat renodlat inom yrket. Alltså, ta hälften av poängen från polis-karriären och hälften av poängen av artist-karriären så har du din karriär där.. men som alltid, kolla med spelledaren och glöm inte att använda förnuftet.


<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

För övrigt tycker jag Neotech är ett bra rollspel, men det är bara lite mycket regler.

<hr></blockquote>



Neotech är bra, och mängden regler vänjer man sig.. =)
bara man kommit igång så kommer snart allt att flyta på..


/Henning
 
Top