Nekromanti Hjälp med random-namnlista i Excel

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jag känner att det var alldeles för länge sedan jag använde Excel just nu och skulle behöva lite hjälp med ett relativt enkelt, tror jag, problem. Hittar ingen hjälp som fungerar för mig på google, så vänder mig till forumet med smarta hens.

Behöver få fram en random namnlista, och orkar inte sitta själv och komma på massa för+efternamn för mastodontkampanj som skall planeras, random is what i want.

Jag vill ha en lång kolumn A med namn, samt en lång kolumn B med fler namn, sedan önskar jag mig en kolumn C där ett random namn väljs ifrån A+B , helst så jag kan få flera rader med för och efternamn.
Helst vill jag ha en kolumn med B+A också för den delen.

Just det, Excel 2010 är det som gäller.


/Poseur tacksam för svar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Poseur said:
Jag känner att det var alldeles för länge sedan jag använde Excel just nu och skulle behöva lite hjälp med ett relativt enkelt, tror jag, problem. Hittar ingen hjälp som fungerar för mig på google, så vänder mig till forumet med smarta hens.

Behöver få fram en random namnlista, och orkar inte sitta själv och komma på massa för+efternamn för mastodontkampanj som skall planeras, random is what i want.

Jag vill ha en lång kolumn A med namn, samt en lång kolumn B med fler namn, sedan önskar jag mig en kolumn C där ett random namn väljs ifrån A+B , helst så jag kan få flera rader med för och efternamn.
Helst vill jag ha en kolumn med B+A också för den delen.

Just det, Excel 2010 är det som gäller.


/Poseur tacksam för svar.
Jag antar att du redan har en lista med förnamn och en lista med efternamn.

Anta att du har 11 förnamn i kolumn A och 13 efternamn i kolumn B.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>=SAMMANFOGA(INDEX(A1:A11;AVKORTA(SLUMP()*11)+1;1);" ";INDEX(B1:B13;AVKORTA(SLUMP()*13)+1;1))</pre></div></div>
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Trevligt trevligt, fler namn är alltid najs att ha i bakfickan också =)
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Och för att få riktigt riktigt slumpade namn kan du testa den här. Och kanske samköra med den andra koden.
 

Attachments

Top