Hjälp med prissättning

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
223
Hej
Tänkte se om forumet kan hjälpa mig med en sak.

Har en värderingsfrågor som jag inte riktigt kunnat lösa på egen hand. Har googlat en del men blir inte riktigt klok.
Har således en förstärkare Trace Elliot gp7sm 250 med två tillhörande lådor som jag har tänkt att sälja.

Utöver de har jag en Matsumoku bass ariapro 2 Thor sound-bass som jag funderar på att sälja med.

Framförallt är de stärkaren som jag vill sälja.

Om någon har en liten fingervisning om var man kan lägga sig prismässigt vid försäljning så hade det tacksamt tagits emot.

(här skulle det varit en bild men filen var för stor)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Såg precis att du hade hittat till Pratabas-forumet redan!

Trace Elliot-grejer var riktigt stendöda på begagnatmarknaden för ett gäng år sen (hittade lådor och toppar ute för 500:- till 1500:- när jag sökte lite), men det är nog inte riktigt så idag. Jag tror uppskattningarna du fick på Pratabas är ganska rimliga.

Basen är klurigare. En del av de där äldre grejerna verkar klättra uppåt i pris så sakteliga. Jag har inte koll på vilka modeller som är eftertraktade, så hela vägen från kanske 3500:- upp till det dubbla kanske är helt rimligt beroende på skick och tålamod.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Rekommenderar också Reverb Price Guide – kolla framförallt diagrammet för vad sakerna har gått för. Mycket är ju butiker, så de är ibland lite högre, men inte en dum fingervisning. Där rekommenderar jag också att ta dollarpriset gånger 10. Gick något för 350 dollar kan du nog få 3500 spänn. Så kan du alltid försöka göra bra paketdeal med lådorna.

Som @DeBracy sa med basen kan det diffa, speciellt mellan olika köpare. Men äldre japanska grejer börjar ju gå uppåt. Kika vad Reverb säger och utgå från vad som verkar rimligt på liknande modeller.

Och sist, är du osäker så sätt ett lite högre pris så finns det prytutrymme. Så länge det inte är hysteriskt långt ifrån prutar folk en tusenlapp eller mer för vad de tycker är värt. Beror också på hur bråttom du har att bli av med grejerna!
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
223
Tack @DeBracy @Gabrielle de Bourg
Tänkte ju att de var ett smart drag att posta i mitt ”hem forum” snarare än bara prata bas som jag enbart reggade av just den anledningen.

allt har stått i ett förråd och jag har inte tänkt att jag skulle göra mig av med de förrän nu. Basse kanske jag behåller ändå men lådorna framförallt börjar ta mycket plats.

bra tips skall kolla upp dem.
 
Top