Nekromanti Hjälp med personlighets drag.

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Jag håller så smått på och snikrar på ett rollspelsystem och skulle vilja ha lite kritik. Mest är det mina personlighetsdrag som jag undrar över men även kritik på annat upskattas. Jag bifogar ett utkast till rollformuläret och som förklaring kan sägas att personlighetsdragen inte kommer att ha bågra numeriska värden utan komer att bestå i en markering på linjen ovanför texten och ett beskrivande ord på raden efteråt. Jag skulle också vara intreserad av hur det samlade intrycket från rollformuläret värkar. Det tomma vita området på första sidan ska senare fyllas med vapendata och andra strids data men då systemet för det inte är färdigt kan jag inte lägga till det ännu.

Men åter till personlighetsdragen, hur tror ni att dom nuvarande fungerar, finns det några som borde läggas till (Ge gärna exempel med engelska motsatsord så som jag har skrivit personlighetsdragen på formuläret), tas bort.

Kritik uppskatas.
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
jag tycker att personlighetsdragen är lite väl värdeladdade pâ sina hâll.

loyal - disloyal
kan man inte byta ut disloyal mot independent? will man spela good guy blir det inte lika uppenbart var krysset ska hamna t.ex.

calm -stressing
lâter som krystad engelska i mina öron. nervous? energetic? jag vet inte riktigt vad du är ute efter. self-controlled/restrained - hot tempered?

caring - sadistic
samma kommentar som i disloyal-fallet. dessutom tycker inte jag att det är ett bra motsatspar. motpolen till en caring person borde vara en person som är emotionellt introvert antar jag. caring - reserved? extrovert - introvert?

om jag lâter tyken var det inte alls avsikten, bara trött
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
kan man inte byta ut disloyal mot independent? will man spela good guy blir det inte lika uppenbart var krysset ska hamna t.ex.
Bra ide :gremsmile:

lâter som krystad engelska i mina öron. nervous? energetic? jag vet inte riktigt vad du är ute efter. self-controlled/restrained - hot tempered?
Self -controled / hot tempered låter bra och du har rätt i att det är krystad engelska. jag hadde inget bra ord i huvet och min ordbok inehöll inget som passade.

samma kommentar som i disloyal-fallet. dessutom tycker inte jag att det är ett bra motsatspar. motpolen till en caring person borde vara en person som är emotionellt introvert antar jag. caring - reserved? extrovert - introvert?
Ordet sadistic satte jag dit då jag inte kom på någon bra motsats till caring jag tror att jag ska använda indifferent ett ord som min ordbok påstår är detsamma som likgiltig.

Om det finns någon som har fler synpunkter så är dom välkomna.

Lijat - som upskattar kritiken och ska ändra då det gamla såg förskräkligt ut.
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Jag kan gissa att formuläret fyller sin funktion på ett bra sätt.

En sak som jag hakade upp sig på var att "feeling" fick en egen rubrik. Visst, det är en av de fem sinnena, men är det särskilt intressant egentligen?

Learning speed lät faktiskt som en bra egenskap. Mycket objektiv, och är väl vad många egentligen menar med"inteligens" annars. Fingret på rätt sak helt enkelt.

Att det går att kryssa i alternativ för vart man har sin utrustning var vettigt ("P", "J" och "H"). Till skillnad för om man hade haft olika avsnitt för detta så byter man bara plats på föremålet genom att sätta ett nytt kryss, istället för att sudda hela namnet på saken och skriva den på en ny rad.

Ifall du har möjlighet till det skulle det vara heftigt med en mer genomarbetad layout, fast det kanske man inte ska tänka på förräns man har funktionen på formuläret bestämd (vilka saker som skall stå vad alltså).

Annars håller jag med Grog om personlighetsdragen.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
En sak som jag hakade upp sig på var att "feeling" fick en egen rubrik. Visst, det är en av de fem sinnena, men är det särskilt intressant egentligen?
Det är sant att den inte är så väldigt användbar men jag ska låta den vara kvar utifallatt den behövs någon gång.

Ifall du har möjlighet till det skulle det vara heftigt med en mer genomarbetad layout, fast det kanske man inte ska tänka på förräns man har funktionen på formuläret bestämd (vilka saker som skall stå vad alltså).
Anledningen till att jag inte har någon layout just nu är dels att det bara är ett utkast och dels att det än så länge bara är ett system utan tillhörande värld. När jag har bestämt värld så ska jag åtminståne skriva en snygg rubrik längst upp vilket jag lämnat plats för(hoppas det räcker).


Annars håller jag med Grog om personlighetsdragen.
Jag har ändrat dem lite i enlighet med Grogs förslag laddar upp den updaterade versionen nu.

Lijat - som är tacksam för den positiva kritiken.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
En sak som jag hakade upp sig på var att "feeling" fick en egen rubrik. Visst, det är en av de fem sinnena, men är det särskilt intressant egentligen?
Det är sant att den inte är så väldigt användbar men jag ska låta den vara kvar utifallatt den behövs någon gång.

Ifall du har möjlighet till det skulle det vara heftigt med en mer genomarbetad layout, fast det kanske man inte ska tänka på förräns man har funktionen på formuläret bestämd (vilka saker som skall stå vad alltså).
Anledningen till att jag inte har någon layout just nu är dels att det bara är ett utkast och dels att det än så länge bara är ett system utan tillhörande värld. När jag har bestämt värld så ska jag åtminståne skriva en snygg rubrik längst upp vilket jag lämnat plats för(hoppas det räcker).


Annars håller jag med Grog om personlighetsdragen.
Jag har ändrat dem lite i enlighet med Grogs förslag laddar upp den updaterade versionen nu.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
(Lite nitpicking :gremsmile:)

Ska det inte snarare vara "Touch" istället för "Feeling"?

Vad menas egentligen med "Descriptor"? Menar du "Description"?

På andra sidan längst ner har du stavat "with" fel.

Sorry, jag är en sucker för att peka ut saker när det gäller engelska (engelskalärare :gremsmile:)
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Ska det inte snarare vara "Touch" istället för "Feeling"?
min ordlista gav båda orden när jag slog upp känsel och jag var osäker men om en engelska lärare rättar mig så måste jag ändra :gremgrin:.

Vad menas egentligen med "Descriptor"? Menar du "Description"?
Nu blir jag osäker jag har sett ordet i ett sådant samanhang i engelska rollspel jag tolkar det om ett enda beskrivande ord men jag är inte säker :gremcrazy:.
ska kolla saken .

Edit: har kollat saken och kommit fram till att jag ska ändra då betydelsen inte var riktigt vad jag avsåg. (men inte lång ifrån det är en programeringsterm den svenska översätningen är identifierare och en identifierare bör helst beskriva vad den står för) ursäkta den röriga förklaringen.

På andra sidan längst ner har du stavat "with" fel.
Nu låter du presis som min engelska lärare :gremgrin:.

Sorry, jag är en sucker för att peka ut saker när det gäller engelska (engelskalärare )
Det gör inget det bor en perfektionist i os alla.

Lijat som är van att bli anmärkt på av engelska lärare.

Edit: laddar up ny version.
 

Näcken

Veteran
Joined
2 Feb 2004
Messages
16
Location
Jönköping
Jag tycker ditt rollformulär ser ganska bra ut. Gillar Lerning speeden, men jag är mycket tveksam till det här med en linje för personlighets dragen. Det är ju bara ett substitut för siffror, så kontentan är ju att du har ett siffersystem - bara att man inte ser siffrorna. Och detta, menar jag, kan skapa komplikationer i form av att värden blir oexakta, vilket kan leda till olika uppfattningar om var på skalan krysset skall ligga om man är ex. "ganska illojal".
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
meningen med att bara ha en linje för personlighetsdragen är att det ända personlighetsdragen kommer att göra är att hjälpa till att beskriva rollpersonen det är också meningen att man ska skriva ett ord eller två som beskrivning på raden efter. personlighetsdragen komer inte att ha någon spelteknisk efekt (man slår aldrig mot dem) utan kommer att vara ett sätt för den som skapar karaktären (oftast spelaren) att beskriva för dom som ska läsa rollformuläret (spelaren och spelledaren) hurdan personlighet karaktären har detta för att underlätta för spelledaren och för att spelarna ska ha en riktlinje att hålla sig efter så att spelandet av karaktärsdragen blig konsekvent (ingen pasifist som plötslig anstiftar folkmord altså).

Lijat som inte gillar att slå vad karaktärer tänker.
 
Top