Nekromanti Hjälp med nytt erfarenhetssystem utan slumpmoment!

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Hejsan. Mina spelare håller på att kölhala mig eftersom de sällan avancerar sina färdighetsvärden då de slår för dåligt sina erfarenhetsslag (de skyller på otur men jag tror snarare det beror på att de envisas med att försöka höja sina höga värden istället för att satsa på de låga). Eons nuvarande system för att avancera färdigheter håller inte så därför skulle jag behöva ett system där man använder sina erfarenhetspoäng för att betala en kostnad för att höja. Lite som Western och andra spel har löst det.

Min fråga är hur ett sånt system skulle kunna fungera? Hur mycket kostar en ny nivå (alltså +1) och hur förändras det beroende på färdighetsnivå. Hur skulle lättlärd/svårlärd/grundegenskaper kunna fungera? Hjälp mig!
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Jag har Eons gamla system med att svårigheten minskar med ett för varje missat förbättringsslag på färdigheten tills man lyckas.
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Ett annat sätt är ju att använda regelbokens sista sida där statistiken för att höja färdigheter finns, och säga att det kräver lika många erfarenhetspoäng som antalet slag man måste slå för att lyckas höja i genomsnitt.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Ett alternativ skulle kunna vara att få möjlighet att spendera flera erfarenhetsenheter för att kunna lägga till fler tärningar. En extra tärning per två eller tre enheter.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Siljestam;n181645 said:
Ett annat sätt är ju att använda regelbokens sista sida där statistiken för att höja färdigheter finns, och säga att det kräver lika många erfarenhetspoäng som antalet slag man måste slå för att lyckas höja i genomsnitt.
OP efterfrågar ett system utan slump, hittills är det väl bara det ovanstående som passar in egentligen?
Sen är jag själv rätt rostig på hur mycket xp som kan tänkas delas ut (gissar att det varierar rätt kraftigt från grupp till grupp), så jag har ingen egentlig aning om hur balanserat det skulle bli.
 

Kri

Veteran
Joined
23 Feb 2015
Messages
70
Om man inte fuskar med sina slag eller har faktisk tur eller otur kommer originalreglerna och Siljestams förslag leda till en likvärdig utveckling av karaktärerna.
 

Logros

Veteran
Joined
28 May 2008
Messages
77
Kri;n181715 said:
Om man inte fuskar med sina slag eller har faktisk tur eller otur kommer originalreglerna och Siljestams förslag leda till en likvärdig utveckling av karaktärerna.
Detta är sant (likt all statistik) över ett mycket stort antal mätvärden. Lokala variationer (dvs spelare med konsekvent frustrerande mängd misslyckanden eller oväntat många lyckade slag) är statistiskt sannolika.
 

Kri

Veteran
Joined
23 Feb 2015
Messages
70
Absolut. Men ett system som i stort ger samma utveckling som originalreglerna borde ses som balanserat.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Siljestam;n181645 said:
Ett annat sätt är ju att använda regelbokens sista sida där statistiken för att höja färdigheter finns, och säga att det kräver lika många erfarenhetspoäng som antalet slag man måste slå för att lyckas höja i genomsnitt.
Kan bara passa på att nämna att vi hade detta i åtanke när vi satte in den tabellen.

Om man vill ha ett enklare och snabbare system kan man även basera det på enhetskostnaderna när man gör rollpersonen (och fylla ut mellanrummet så att man kan gå från 4T6+1 till 4T6+2) men det behövs något tillägg för lättlärdhet och att man har högre attribut.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Tack för alla idéer, men jag föll lite extra för Siljestams. :p

Vi kom fram till något som ser ut såhär. De flesta siffrorna är tagna från hur många slag som i snitt krävs. Sedan tog jag även tillfället i akt att slänga in lite möjligheter att skaffa en lärare. :)

Sen behöver självklart allt speltestas, men det får vi ta en annan gång!

Konsten att bli bättre

Färdighetshöjning följer tabellen till höger. Poäng som kan användas för att höja sina färdigheter erhålls efter varje spelmöte enligt listan i grundboken, eller efter Spelledarens tycke.
Kostnaden kan komma att modifieras för rollpersoner som är lätt/svårlärda eller under det styrande attributet, men kostnaden blir alltid som lägst, 1 poäng.
  • Är man under det styrande attributet kostar höjningen 1 poäng mindre
  • Är man lättlärd kostar höjningen 1 poäng mindre.
  • Är man svårlärd kostar höjningen 2 poäng mer.
Slutligen kan en bok med rätt kunskapsnivå (bestäms av SL) även sänka kostnaden med 1.

Träna med lärare
För att lära ut en färdighet måste läraren självklart ha högre värde än studenten, och läraren måste även ha ett lämpligt färdighetsvärde i Undervisa, samt måste klara ett slag mot en svårighet som anges i tabellen nedan.
Om man tycker att denna svårighet är för hög, kan man lägga till att för varje 2 veckor som spenderas hos instruktören så sänks svårigheten med 1.
Ett lycka slag mot Undervisa, ger studenten -1 på kostnaden att höja färdigheter. Utöver detta kan övertag spenderas på att antingen sänka
kostanden med ytterligare 1 per övertag, eller korta ner utbildningstiden.
Färdighetsvärde att höja till:Kostnad per nivåSvårighet för instruktör
2T6+1 - 2T6+218
2T6+3 - 3T628
3T6+1 - 3T6+2310
3T6+3 - 4T6410
4T6+1 - 4T6+2614
4T6+3 - 5T6814
5T6+1 - 5T6+21218
5T6+3 - 6T61618
6T6+1 - 6T6+22424
6T6+3 - 7T63224
 

Kiwok

Veteran
Joined
11 Feb 2015
Messages
56
Ett förslag: En lärare kan endast utbilda om den har en högre färdighetsnivå än studenten. Kanske t. o. m. att läraren bör ha 1T6 mer minst. :)
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Det kanske är något man kan lägga till när rollpersoner lär sig av andra rollpersoner. Det jag gillar med det är att det symboliserar att man bara kan lära ut så mycket, och att det sista måste komma ur erfarenhet.

Annars tror jag det är enklare att säga att denna läraren kan utbilda dig upp till FV XT6. Man kanske ska formulera Kunskapsnivån hos läraren på samma sätt som hos en bok, för enhetlighet och för att göra det enklare för SL.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Kan du inte bara ge dem 4 skill points när de levlar eller något?

Siljestam;n181645 said:
Ett annat sätt är ju att använda regelbokens sista sida där statistiken för att höja färdigheter finns, och säga att det kräver lika många erfarenhetspoäng som antalet slag man måste slå för att lyckas höja i genomsnitt.
Eller det här. Jag tycker det här är rätt smart och smidigt.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag hade nog kört en enklare variant, i stil med:

* Det kostar antalet tärningar XP att höja ett snäpp (från 4T6+3 till 5T6 kostar 4 XP).
* Färdigheter som är lägre än den styrande grundegenskapen, eller som är Lättlärda kostar 1 mindre (eller hälften om man tycker det passar bättre).
* Svårlärda färdigheter kostar 1 mer (eller dubbelt).

Jag misstänker att författarna inte gjort någon rigorös balansering av svårighetsgraderna för att höja färdigheter utan mer höftat till något som verkar bra - och det är därför ingen större poäng med att slaviskt försöka matcha resultaten av det systemet, utan snarare att höfta till något annat som också verkar bra.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Tack för era olika idéer. Kommer köra på kostnader från och med nu men mer generöst än de höga kostnaderna i tabellerna kring sannolikhet längst bak i boken.
 
Top